Vad hittar du allt? ![]()
Att nämna att ”det inte görs riktiga grejer som håller länge” och att det är ”bara skräp som går sönder nuförtiden” när en hederlig gammal fabrik gått i graven är lustigt, företagen som gör rejäla grejer får av förklarliga anledningar aldrig upp volymen vilket ju då såklart inte bär sig ekonomiskt. En kofta för 15000 spelar ingen roll, den syns bara på bokslutet detta kvartal, efter ett eller ett par år beroende på volym och lite annat är den en förlustaffär. Eftersom trender kommer och går hade jänkarnas metoder de började med i början av ”planerat åldrande” förhäxningen som pågår, man borde släppt en ny kofta eller ny design då och då så den gamla blev omodern, då hade folk köpt nya men utan att den gamla är sämre.
Precis det gjorde amerikanerna på 50-talet, men tryckte ständigt ur ny design och nya finesser så förra årets modell var omodern och det skulle skapa ett ”ha-begär” hos konsumenterna, detta utan att den gamla var dålig utan de rullade gott i massor med år och gjorde den inte det så skrotades den.
Det är exakt samma som händer i Kina nu, bilarna behöver inte vara dåliga för att konsumenterna ska vilja ha nya, de behöver bara leverera något den gamla saknar i finesser eller design.
Vill ingen ha den gamla, då demonteras den.
Wikipedia och tidningen Näringsliv i dessa fallen . Men säkert bara scam som allt som står i tidningen Carup ![]()
Det hänger väl helt på konsumenternas beteende . Vill konsumenten ha kvalitet så betalar konsumenten för kvalitet , och företaget bär sig även med mindre volymer. Dom finns i nutid också när det gäller kläder , men konsument beteendet har förändrats till det sämre enligt mig . Det blir inte billigare att köpa billig dålig kvalitet som byts ofta över tid . Dyrare i längden tror jag . Om man förr köpte en MB som höll i 30 år , så blev det billigare än att köpa då billiga Japanska bilar till lägre pris . som inte höll mer än kanske halva den tiden över tid ( bättre och dyrare nu ) . Detta visste alla Taxibolag som därför köpte MB , och detta faktum vet alla åkare som betalar betydligt mer för en Scania eller Volvo än många andra Lastbils märken . Bra service nätverk spelar också in , men också hållbarhet över tid .
Skräckscenario för mig , men tydligen inte för dig då
.
Jo jo men om 500 personer köper en dyr kofta var 40:e år, vad ska företaget göra under tiden? ![]()
Alla kommer inte att hända ändå , men att fler väljer kläder som håller över tid tycker även Miljöpartiet om . Bra med AI svar ändå när källorna är vettiga utom Instagram källan då
. Jag har försökt att hitta skor som går att hälla vid liv genom att gå till skomakaren och sula om dom , som man gjorde när jag var ung . Om det nu finns några skomakare kvar ? . Men inte hittat några i vanliga butiker som har såna , försvarets överskotts lager kanske där jag handlat bra skor förr . Men om bilar från kinesiska tillverkare håller sämre över tid , har jag ingen aning om . Utan är väl mer en förhoppning att det ska vara så för Europas framtids skull .
Mycket bra!
Slit-o-släng är kass på alla sätt, även för miljön.
Kvalitet och återvinning är på uppsving!
Köpt mycket från försvarets överskottslager, men de bästa kängorna och lågskorna är slutsålda om man ska ha nya.
Båda var av otroligt hög kvalitet!
Tog 25års skogsarbete sommartid att slita ut mina…
Se upp, mycket kläder o skor är numera dåliga kopior!! Skräp.
Köpte i våras Tyska arméns armékänga, Bundeswehr Kampfstiefel.
Helt oanvända och original.
Riktigt dyra men skitbra.
Även där, se upp för dåliga kopior.
Skulle tro reservdelar och mjukvara är det som knäcker äldre elbilar.
Vilka kinesiska elbilsföretag överlever 10-20 år?
BYD, Zeekr, Geely ligger bra till just nu, men det gjorde även Nokia o Ericsson…![]()
Jag väljer också saker som kan repareras över tid i första hand. Inte bara för det utan för att mina fötter har en tendens att förstöra i princip allt som inte är premuim. Går f.ö mycket i klassiska träskor, mer pang för pengarna går inte att få.
OM du seriöst letar efter sådana skor så finns det, engelska randsydda. De äldsta jag har är ett par Church’s från 60-talet. Börjar se för slitna ut nu, men mest för att jag inte orkat underhålla skinnet de senaste åren.
Googlade och fann ( fina skor
) men dom jag såg var mer av typen finskor . Såna har jag 20 år gamla av märket Ecco , som inte går att sula om men behövs inte heller . Dom ser nästan oanvända ut , och det är dom också . Såna skor använder jag bara till Bröllop och Begravningar. Försvarets kängor passar nog mig bättre när vi är ute i skog och mark , jag och Hunden
. Jag hittade ett par såna med stålhätta och höga skaft , för ett antal år sedan . Dom var använda när jag köpte dom , och jag använde dom i 10 år på både arbetet och fritiden . Ett par besök hos skomakaren under den tiden . Dom var till för att användas av militärer i Pansarfordon sades det , om det nu stämmer ? .
Ta fram och kolla sulorna. Jag har haft flera par, men tyvärr sprack mina yttersulor. Skorna var annars i så gott som nyskick, så jag köper aldrig Ecco mer.
Ska man överföra sådana förhoppningar om hållbarhet på bil , så blir det väl en Toyota Landcuiser , men en sån har ju inte framtiden för sig riktigt längre . Konceptbilen som Elbil lockar vad gäller utseende , men om dom kan bli lika långlivade återstår väl att se . Men är bilen lika välbyggd som dom befintliga, så kan det kanske vara värt att byta batteriet efter 10-20 år hur länge dom nu håller som ingen med säkerhet vet på en så dyr bil , jag misstänker att även min relativt billiga begagnade Opel med rätt skötsel kommer att leva längre , än en ny X Peng om man har råd med bränslet . En bil med det namnet skulle jag inte kunna med att ställa på uppfarten ändå .
Gjorde så och upptäckte att Rieker var det visst
. Men inga spruckna sulor , så kanske bättre då . Men har många Ecco skor annars. Bekväma iallafall.
Störst följder gissar jag på hos underleverantörer i Europa . Behövs det inga Växellådor mm i elbilar som ökar i andel , så blir det ju krympande företag . Och att krympa med bibehållen lönsamhet verkar vara svårt . Om biltillverkaren behåller säljvolymerna fast med komponenter från Kina , som batterier mm så borde dom klara sig bättre än ett företag som bara tillverkar växellådor t.e.x. Större fokus på biobränslen tillsammans med laddhybrider skulle kunnat hjälpa dom , men så verkar det inte bli . För dyrt bränsle också jämfört med El .
Dessa köpte jag i våras!
En seriös site.
Detta är EU’s chans enl mig.
Dvs bättre bilar som håller längre. Ej att förglömma, mjukvara som stöds länge
Tror att en enkelt krav att bilarnas mjukvaror måste låsas upp när de slutar supporteras av tillverkaren skulle lösa många problem.