Peugeot e-208 GTI

Idag har jag gjort en kort trip utomlands och fått klämma på och även ta en sväng-om i ett parkeringsgarage Kände mig lite som Ryan O’Neal i The Driver (ni som vet ni vet) mer om det senare

Peugeot e-208 GTI är baserad på e-208 men med 280 hk 0–100 km/h 5,7 sekunder Toppfart 180 km/h Väger strax norr om 1500 kilo betydligt mer än Peugeots Hot Hatch GTI och Rally som på sin tid vägde en bra bit söder om 1000kilo Batteri 51 kWh räckvidd (WLTP) 350 km Som jag körde idag närmare 200 km

Framhjulsdriven med mekanisk diffbroms chassit sänkt 30 mm och styvare fjädring breddad med 56 mm fram och 27 mm bak Bromsar 355 mm skivor och fyrkolvsok fram 18-tumsfälgar med design inspirerad av 205 GTi (tycker jag inte) och Michelin Pilot Sport Cup 2-däck Inredningen har man i princip lämnat e-208 orginal förutom ett par lite sportigare (varför ska dom alltid vara så obekväma) stolar Mattor och säkerhetsbälten är röda i en blinkning till 90tals Peugeot GTI och Rallye Jag skulle inte ha något emot en helvit med Peugeots röd-gul-blå randning plåtfälgar och en helröd inredning precis som 106 Rallye

I ett 15 gradigt parkeringshus var den helt otroligt kul att slänga runt bra vrid i motor tight drivlina med diffbroms (något som RS e-tron GT har) hur stabil som helst och riktiga bromsar styvt chassi den lyfte tillochmed höger bakhjul nerför i snurran Pilot Sport Cup 2 däcken var precis vad den behövde tyvärr så blev nog toppfarten aldrig över 70 km/h Ser verkligen fram emot att få möta den på mina Österlen vägar i vår

Instrumenteringen var som vilken e-208 som helst förutom en Alcantara ratt och några GTI animationer vid uppstart Den har trådlös Android Auto men det blev inte någon musik lyssnade mest på däckskrik

Hoppas verkligen vi får se fler “sportiga" versioner under 1500 kilo 2026

2 gillningar

Lovande!