PnC och We Charge med ID 4

Jag undrar också varför jag, som Teslaägare, inte kan registrera min bil för PnC i Ionity-appen, saknas det kompetens hos Ionity att implementera detta?

Nu blir jag osäker på nomenklaturen men har inte Circle K plug&charge? Jag pluggar bara in bilen och så börjar laddsessionen.

Det är autocharge.

1 gillning

Det har ju snackats om plug n charge i massor med år, ändå är det bara en handfull tillverkare och en enda operatör som stöder det, hade det varit enkelt och billigt att implementera hade alla kört med det.

Jag undrar också varför jag, som Teslaägare, inte kan registrera min bil för PnC i Ionity-appen, saknas det kompetens hos Ionity att implementera detta?

—————————————————–

Det beror på att Tesla har en helt egen variant.

Det finns inte stöd för ISO 15118 standard PnC i Tesla.

Så minst tre varianter av att plugga in bilen och laddningen startar automatiskt verkar det finnas i Sverige:

• PnC enligt ISO 15118 standard
  • Autocharge
  • Teslas egna
2 gillningar

Jag tror det är dags för ett reportage igen @Esse i hur det funkar med PnC och reda ut alla uppkomna frågor i tråden på det pedagogiska sättet du gör i dina reportage :slight_smile:

Att införa standards är aldrig lätt och det är förarbetet som tar längst tid, men nu har man äntligen satt ner foten som det verkar från EU vad gäller AFIR-förordningen som tvingar laddoperatörer implementera standarden när de gör större eller implementerar nya laddare från Januari i år. Hoppas David kan återkoppla status framöver på detta och vilka leverantörer som har stöd för det i sina laddstationer.

Kul att detta engagerar. Jag vill rätta påstående ovan som felaktigt. Nästan alla laddoperatörer använder WSS som krypterar datakommunikation via TLS. Jag vet en operatör som använder WS som är okrypterat men det är extremt ovanligt och används i stängda icke publika miljöer. Vidare så är alla lagrade MAC nycklar krypterade med 512-bit hash i alla fall hos mig. Jag skulle säga att säkerheten är HÖG på Autocharge i förhållande till potentiell skada för några hundralappar på sin höjd.

3 gillningar

Tack för inkallelsen!

Skulle tro att denna täcker det mesta :slight_smile:

2 gillningar

Jag utgick från autocharge specifikationen som i sig inte innehåller kryptering eller PKI certifikat som finns med i ISO 15118 standarden. Då har man lagt till kryptering på en viss nivå vad gäller datatrafiken och det är förstås bra och som du säger fullt tillräckligt säkert för vad tjänsten kräver. Men det blir ju lite påklistrat som det lätt blir då man bygger sina egna standarder.
Nu verkar ju ändå EU trycka på att de nya laddarna som införs, skall stödja ISO 15118-2 PnC nu från årsskiftet, så vi får väl se vart det landar, med tanke på att man nu skjuter på rörligt mål där andra lösningar råder. Kanske vinner autocharge kampen om laddkunderna och det blir samma visa sedan då man försöker införa V2G och V2H att det gäller att köpa rätt utrustning för kunderna.

Påminner lite om det betydligt enklare standardkriget på sin tid när VHS, Betamax och Video2000 slogs om defaultstandard. Jag satsade på Video2000 som var det klart smartaste standarden särskilt om man filmade själv, men det var VHS som vann striden för den “standarden” hade växt mest, var billigast och lagom bra för att rymma en långfilm som de flesta använde videobanden till.

1 gillning

Ja precis så är det lite med Autocharge man kan göra lite som man vill med med standarden och det väl här den största skillnad är jämfört PnC där biltillverkaren har full kontroll på certifikatet som måste knytas via deras plattform till de operatörer som ingår i deras samarbete/förvalda operatörer som får ta del. En liten operatör som jag själv känns långt bort innan jag kan vara delaktig i PnC även om all utrustning som jag använder jag har fullt stöd. Ännu mer irriterande är BMWs eller MBs prissättning på små ”okända” operatörer via roaming, liten okänd operatör blir svindyr i deras system bara för att de tycker så.

Vill man manipulera Autocharge så är det fordonet som bär största risken, jag tror du kan kommunicera med EVCC enheten i bilen med rätt utrustning och få ut MAC ID eller skriva om MAC adressen i fordonet för att få nytt ID. När du upprättar kommunikation med bilens EVCC får du ut MAC ID okrypterat i klartext.

Men varför? Bara för att visa att det är möjligt kanske?

Det som gör mig glad är att Autocharge kommer förmodligen vara möjligt även via MCS, återkommer efter test.

1 gillning

Och i USA körde vi LaserDisc, överlägsen kvalitet :nerd_face:

Har man ens haft några bedrägerifall med autocharge? Det blir säkrare över tid och vore grymt om alla kunde dra åt samma håll.

Nja, man har inte lagt till någon kryptering av datatrafiken för autocharge. Kommunikationen mellan bilen och laddstation är okrypterad, förutom vid ISO15118 P’n’C (samt -20 när den väl rullar ut).

Det @elmacken syftar på med wss är kommunikationen mellan laddstation och backend.

2 gillningar

Det hårda kravet är 1 januari 2027, då måsta alla nya laddstationer som stödjer automatisk identifiering/autentisering stödja P’n’C, med såval –2 som -20…

1 gillning

Ja ett stort fel med EU är att de utger sig för att vilja bringa ordning och få alla att dra åt ett håll, men när det kommer till kritan, så ger de sig mot de lobbyister som trycker på mest.

Jag ser fördelar med om man kan komma överens om gemensamma standards vad gäller bra och säkra betalningstjänster då det gäller elhandeln, för det skulle kunna ge en bra fungerande infrastruktur för omställningen. Men det får ju inte slå undan benen på bra konkurrens för då är det tvärtom förödande!

Jag visste inte att det var så illa med att allt verkar styras från biltillverkarens välvilja vad gäller prissättning och dess operatörer. Om nu EU menar allvar med detta, så måste ju konkurrensen öppnas upp mellan alla spelare på marknaden.

Håller med helt, jag tror myndigheter i Tyskland har börjat titta på detta kring konkurrens osv.

1 gillning

Ännu mer irriterande är BMWs eller MBs prissättning på små ”okända” operatörer via roaming, liten okänd operatör blir svindyr i deras system bara för att de tycker så.

Ja roamingprissättningen är helt absurd från biltillverkarnas laddtjänster. Med månadsabonnemang på Volvos public charging service så skulle man betala 7,94 kr/ kWh på din Elmacken. Sedan ger de då 30% rabatt på ordinarie taxor hos de stora såsom Ionity, Recharge, Eviny, Vattenfall samt Nima. Antar det är liknade rabatter hos de andra bitillverkarnas tjänster då väl de flesta har avtal med Digital Charging Solutions GmbH.

Det jag inte förstår är hur dessa extra roamingkostnader sätts, vad är det som gör att om jag skulle ladda med Volvos kort på Elmacken så skulle jag betala 2,95 kr/kWh mera än med kortbetalning hos dig. Ändå verkar inte Volvo vara värst. enligt Chargefinder skulle det kosta ytterligare ca 1kr till med t.ex OkQ8 appen.

Innan vi köpte elbil i somras undersökte vi olika laddnätverk.
Grundtanken var att som idag på fossilbränslefronten välja ett tankföretag som man kan köpa från i hela Europa.
Shell i vårt fall.
Efter att testat olika laddnätverk kör vi nu enbart med Tesla. Det enda som alltid har fungerat och dessutom finns över hela Europa.

Med en hustru som kör 6000 mil per år ska allt bara funka perfekt hela tiden. Efter det hon enbart laddar på Tesla får jag noll support samtal från henne
Att vi valde C40 vars ladduttag passar Teslaladdare var heller ingen slump då jag läste på forum för att utröna andras erfarenheter av laddning och placering av uttag, vilket även visade sig för oss, när vi prövade olika laddnätverk.

Ovan diskussion hittar man på många olika forum .
Vad som funkar för andra får givetvis den enskilda personen avgöra.

Jag är väl lite Old School förr i tiden hade man ett par “bensinkort” ett företags på Statoil och ett privat på Shell dom hade V-Power Idag med både EV och ICE fordon har jag mitt bankkort kopplat till Circle K EXTRA det är en av dom få bensinstationer som fortfarande har 98 octan och snabbladdare Jag laddar endast på laddare med kortbetalning (vilket dom flesta är idag) i Europa finns Circle K ner genom Tyskland och BeNeLux i resten finns det kortbetalning i princip överallt Jag vill kunna rulla upp varesig det är en snabbladdare eller bensinpump dra mitt kort och fylla på Jag vägrar appar taggar QR koder och annat hokus-pokus jag har ett VW WeCharge kort kvar sen vi hade 4 år obegränsad laddning just in case

Det jag snabbladdar lönar det sig föga med mecket att skaffa abbonemang och jag ogillar att koppla mitt kort till olika ibland okända aktörer Det kostar vad det kostar…

Jag håller med helt, jag förstår dock inte varför de gör så här. Stämmer att dessa biltillverkare går via DCS (Digital Charging solutions) som roamar till mig via Hubject och betalar ut 4,99kr till mig, resten försvinner och delas mellan DCS/Volvo?