2019 hämtade jag ut en ny VW passat bensin . Från priset på den var då 259000 kr , med automatlåda / metallic lack och bränslevärmare 285000 kr . Kollade nu och liknande specifikation kostar den nu 475000 kr . Inflation sedan 2019 20-25 % . Så frågan är varför det blivit så ? . Beror det på elektrifieringen och att VW måste försöka få ut högre marginaler på dessa bilar , för att dom knappt har några alls på elbilarna ? . Och dessutom kunna betala böter till EU för att dom säljer mycket ICE bilar . Eller köpa utsläppsrätter av Tesla som stärker deras kanske värsta konkurrent . Vilket känns som lite moment 22 . Tänkte på detta när jag lyssnade på senaste avsnittet av Laddstationen, där dom med all rätt hävdade att elbilar inte är dyra , för att ICE bilar är lika dyra . I jämförelse blir det ju så som det har blivit . Men är inte sanningen att alla nya bilar har blivit ohemult svindyra ? . Och att det beror mycket på omställningen i sig ? . Ps ” inget jag har ont av för egen del . Men vad tror ni , ligger det något i min pris spaning ? .
Att priserna har ökat rejält på ICE har jag också märkt när jag jämfört mot min sista förbränningsbil. Vet inte om det är VAG som har ökat extra mycket eller om det ser likadant ut på alla märken. Hämtade ut en Octavia diesel i början av 2018. Tror listpriset var runt 300.000 med den utrustningen som ingick. Bygger jag ihop en Octavia diesel med så liknande utrustning som möjligt idag så är listpriset nästan 480.000kr. Då har jag ändå skippat tillval som matrix, travel assist, 360 kamera osv som inte fanns 2018. För dessa 480.000kr får jag bara FWD. Ska jag ha AWD som jag hade på min egen måste jag byta till bensinare och öka till 490.000. Vet inte vad en bensin AWD gick på 2018, men mindre än min diesel. Utöver ökat pris så har man malus skatt på ICE på x antal tusen som inte heller fanns 2018.
Som du sa FH13, enligt SCB så har inflationen varit 28,5% mars 2018 till mars 2026, så inflationen täcker inte hela prisökningen. En orsak till är väl mer teknik i bilarna pga lagkrav (hastighetsvarning osv gäller väl ICE också?).
En trevlig sidoeffekt för vår familj pga högre priser. När bilen såldes sent 2023, dvs den var lite mer än 5,5 år gammal så hade vi bara fått en värdeminskning på 50.000kr. Det kommer nog aldrig inträffa igen.
Inflationen är ungefär 28% sedan 2019. Så i princip alla priser har ökat lika mycket.
Märks bara mer på dyra saker som bilar än på billigare saker.
Ja den perioden gjorde jag ett dåligt val som leasade . Gumman däremot med sin Volvo som snarare stigit i värde sedan hon köpte den begagnad, gjorde ett bättre val .
Det är väldigt dyrt att uppfylla miljökraven också.
Så pass dyrt att biltillverkarna lobbar för att skjuta på dom.
Ja och ökade kostnader för tillverkaren , hamnar ju nästan alltid hos kunden . Men bötessystemet från EU verkar fungera iallafall då på ett sätt . För pris skillnaden mellan Elbilar och ICE bilar har ju ganska mycket jämnats ut . = Alla nya bilar har blivit svindyra i mitt tycke . Undantaget en del från Kinesiska tillverkade då , men dom bilarna har ju EU lagt straff tullar på . Så jättebilliga är ju inte dom heller . Passaten jag Leasade 2019 övervägde jag faktiskt att köpa då , det kändes inte orimligt . Men att köpa och finansiera en bil för en halv miljon , och ha banklån på 400000 , trots att man tömt kontot på 100000 kr finns inte på kartan att jag skulle göra . Inte så konstigt kanske att nybilsförsäljningen minskar inom EU . Att EU som @Zander säger ökat kraven på dyr teknisk säkerhetsutrustning i bilarna , hjälper ju inte en medel / låginkomsttagare till nybilsköp det heller .