Råd om vilken förmånsbil

Tja.

Kommer eventuellt få förmånsbil till hösten.

Skulle vilja ha tips på bilar. Mina resor består av att åka mellan Hälsingland och Värmland (30mil). Samt Värmland och Sthlm (30mil).

Så ”kravet” är att jag helst skulle vilja ta mig dessa 30 mil på en laddning vintertid

Skulle tro att jag kommer ligga runt 5500 i förmånsvärde
Har tidigare erfarenhet av Tesla så dom ligger högt upp men tips är alltid välkommet

Lång lyssnare av podden så blir roligt att höra inputs :slight_smile:

Så på e

30mil 10-80% vinter, så kolla på låga sedaner med WLTP på uppåt 70, Model 3 LR RWD, i4, CLA

1 gillning

Hur ser det ut med det runtom? Alltså kraven på bagage, familj som ska få plats i bak etc? :slight_smile:

Värmlandssträckan tror jag de flesta bilar klarar eftersom hastigheterna inte är så stora. Den “svåra” sträckan är Hälsingland - Stockholm eftersom en stor del är motorväg i 110-120. Men även den sträckan är nog inte alltför svår med 100% batteri. Jag körde närmare 25 mil med Kia PV5, en skåpbil, i vintras :slight_smile:

Jag är ensamstående med tre tonåringar. Så ingen småbil åtminstone. Har fått önskemål av barnen att denna gången vill vi ha en högre bil :stuck_out_tongue:

det skulle ju inte vara hela världen att behöva göra ett snabbt stop någonstans heller helt ärligt. Men klarar man sig utan så är det en bonus.

Har som sagt kört en Tesla m3 ett tag och var nöjd med den. Men nästa bil vill jag nog gärna sitta lite högre.

KIA alternativen finns ju, men jag tycker verkligen inte om deras inredning (läs skärmlösning) älskar stor och tydlig display. (Ja form före funktion väldigt ofta för min del)

En stor fördel med PV5 är ju att den baseras på Hyundai/Kia’s nya system pleos som anses vara ett stort lyft jämfört med deras gamla infotaimentsystem. Där har du en större mittskärm som på så många andra bilar och en lite mindre förarskärm med det viktigaste för föraren. Det lär bli standard på flera Kia bilar framöver när modellerna får facelift.
I PV5 som @cgullin nämnde så är räckvidden ganska bra för dess form och bestyckning. Du sitter garanterat högt fram iallafall och har gott om plats att lasta då behovet finns. Finns dock de som klagar på att man sitter lite för lågt på den bakre sektionen, så kolla isåfall det om bilen känns intressant, att barnen godkänner det :slight_smile:

Då kan du glömma mina råd, kolla på Modell Y, iX3, EX60 och GLC