Hur resonerar ni kring ifall standard funktioner (enligt tillverkaren) i en bil inte fungerar som det är tänkt?
I min, drygt två månader gamla, bil har det från och till vissa funktioner att sluta, så som nödbromsning, adaptiv farthållare, adaptiv helljus mfl. Och efter en snabb sväng till verkstan så konstaterades att det kommer en uppdatering sent Q2 som ska lösa det.
Men är det rimligt att det är så? Framförallt inte rimligt att det slutar fungera mitt i körningen. Eller är det sånt som man ska förvänta sig 2026?
Systemen påverkas ju av snö t.ex, särskilt radarn till adaptiva farthållaren och kameran i rutan påverkas av smuts men grejerna ska ju börja funka igen när snön smält på sensorerna eller dom har borstats av.
Vissa bilar har ju faktiskt inte ens nu 2026 värme på radarn.
Men annars generellt nej, de systemen är ju lagkrav och är det faktiskt ett fel på bilen så är den ju inte laglig i det skicket.
I september 2020 började Volkswagen efter ett par år med mjukvaruproblem leverera ID.3 till Svenska kunder och fram till årsskiftet levererades över 4000 bilar Jag hämtade ut min 1st Edition runt Lucia 2020 med en mjukvara som var långt ifrån färdig men redan i februari kom första stora mjukvaruuppdatering och bilen blev över ett par dagar på verkstan helt funktionell men saknade fortfarande Android Auto och hade lite svårt med att läsa skyltar och hålla hastigheten Under dom kommande åren fick den 4 eller 5 hela mjukvaruuppdateringar den fick även nya stabbstag fram nya hjullager fram en ny värmepump en ny AC pump och en ny uppsättning däck allt under garanti När jag lämnade tillbaka den Påsken 2024 var den en riktigt bra bil som inte en enda gång lämnat mig stående och dom gånger den behövt åtgärder har min verkstad alltid haft en bil till mig så jag har under 3+ år aldrig stått utan bil
Påsken 2024 hämtade jag ut min ID.BUZZ som var fullt fungerande Någon gång under sommaren kom en uppdatering av mjukvaran som gjordes på verkstad med nya funktioner i Travel Assist låsning och lite annat förra sommaren kom den första OTA uppdateringen och den klickade installationen tre gånger innan den funkade Sen började det bilen återställde alla inställningar när man parkerade mer än 3 timmar Android Auto vägrade koppla upp den slutade läsa skyltar och det blev ohållbart Jag kontaktade min servicerådgivare och bokades in dagen efter fick en Audi Q4 e-tron lånebil Min bil blev kvar på verkstaden över en vecka medan dom ominstallerade hela mjukvaran och sen dess har bilen haft 0 problem förutom en veganläder ratt som började flagna den byttes ut mot en i läder på 2 timmar medan jag väntade
Jag har fått ett par OTA uppdateringar som jag inte laddat ner då jag är helt ointresserad av 32 färger på innerbelysning och flera spel och inte vill ha mer strul Nu nästa vecka ska den 2 års servas och få en mjukvaruuppdatering minus spel och 32 färger
Resan med ID.3 var i början stökig men när den gick tillbaka var det en bil jag verkligen gillade och faktiskt kunde tänkt mig att behålla ID.BUZZ har aldrig lämnat mig stående och är på alla sätt och vis en stabil bil som funkar som A till B transport i vardagen likaväl som när vi åker fram och tillbaka till Italien Mycket av den nöjdheten tillskriver jag min Serviceverkstad och min Servicerådgivare M det har aldrig varit ett problem att lösa ett problem
Om man är mitt i livet med småbarn, så bryr man sig nog föga om hur verkstaden är. Man vill aldrig att ens bil ska behöva åka dit.
Sen finns det pensionärer som min mamma som har tid åt att ägna en del tid till att ringa regionen för att fråga var hennes faktura är från senaste sjukhusbesöket.
Kunnande om bilar sätter jag större värde på än grammatik förstås . Och särskilt dom som verkligen har jobbat med bilar på ett mer påtagligt sätt än motorjournalister . En bilmekaniker som jobbar med elbilar önskar jag i forumet. Det är ju dom verkliga bil experterna.
Det vore intressant om det fanns statistik på hur mycket av de återkommande strulen, där funktioner kommer och går, är på grund av att man infört OTA i utvecklingskedjan?
Sedan är det mycket som kan gå fel med minnescachar m.m i bilen när man uppgraderar via OTA. Det är ju ganska vanligt att användare får återstarta bilarna då mjukvarusystemen får fnatt och alla gör inte alla ingreppen man gör i test hos leverantörerna för att få nollstatus på systemen. Där är nog de största problemen att användare upplever det svajjigt, men med det sagt så slarvar man nog även från utvecklingen också, då man vet att det är lätt att bara skicka ut en ny OTA patch om det visar sig vara en permanent bugg man utvecklat.
Sen gör väl vissa det bättre än andra, har haft en Model Y i tre år innan den nuvarande bilen, och den hade aldrig några problem med OTA uppgraderingar.
Jag kan inte påminna mig att jag har läst något som du har skrivit om själva bilarna , där jag tvivlat på svaret . Men sen kan man ha uppfattningar om annat , som man inte är lika överens om . Men det har ju inte med själva bilarna att göra . Om man föredrar dubbdäck eller dubbfritt t.e.x finns det ju inget tekniskt rätt svar på , utan bara vad man föredrar personligen .
Jag har kommit fram till att de bilar jag kör med minst frustation är mina egna. Ford Mustang Mach-E hade funnits ett år på marknaden när jag skaffade den, BMW i4 hade funnits på marknaden 2-3 år när jag skaffade den osv. Jag är sugen på en ID. Polo nu men det som tar emot är att det är en ny modell… Jag har tillräckligt med strul i bilar i jobbet, när jag sätter mig i min egen bil ska “det bara funka”.
Jag tycker det är märkligt att vissa tycker att “det är en ny modell, man får förvänta sig problem i början” är ett rimligt ställningstagande. Samtidigt lever vi i en värld där allt ska gå snabbt och vi har vissa tillverkare som bara skjutsar ut modeller som inte riktigt är färdiga och sen får inget kosta pengar. Någonstans behöver ekvationen gå ihop.
Det där är smart tänk i princip alla helt nya modeller ICE eller EV är behäftade med barnsjukdomar i förritiden bilbranschen valde man alltid att vänta på face lift om man köpte ny bil då var det mesta löst Idag med all tech I bilarna så känns det ju ännu viktigare ett praktexempel på hur illa det kan bli är ju Volvo EX90
Ja det där har man ju alltid hört när det gäller Volvo , att om man köper den sista Classic årsmodellen så får man en bra bil . Så det gjorde Gumman med sin V50 , och har inte haft några som helst problem på nu fem år . Att dom hade kvalitets problem när dom kom 2004 - har ju ingen betydelse på hennes bil . Jösses så mycket billigare bilägande hon har haft , jämfört med en biltokig som mig . Först en fyra år gammal Saab 9-3 som hon hade i 9 år tills den gick till skroten , efter det en lågmilad Saab 9-3 av nyare modellen som hon hade i 6 år och fick hyfsat betalt för när den såldes . Och nu Volvon i fem år still going strong . En bilbytes tok som jag har lagt minst det tredubbla i värdeminskning och leasingavgifter under dom åren .
Tusan , det räcker ju inte på långa vägar när jag tänker efter. Saab 1 pris 104000 kr Saab 2 pris 80000 kr såld för 30000 kr , Volvo pris 70000 kr och säls fortfarande på blocket med samma motoralternativ för 70000 kr . Hon har alltså haft 155000 kr i värdeminskning på 20 år och inga större reparationer. Det betalar jag mer på tre år i leasing . Inte undra på att hon har mycket mer pengar på banken än mig .
Ja, iX3/EX60 ser trevliga ut, men de vinner nog på att vänta några år innan man köper dem. Alternativt att de får väldigt bra recensioner, när de väl provkörs.