Så där ja, då har första bilden läckt ut på Volvo ES90

En halvkombi, det var en trevlig överraskning!

Men hur är det möjligt att man bara får ut 446l bagage i en 5m lång hatchback?
Och på det 22l frunk.

I övrigt är det en jäkla snygg bil, också säkert perfekt att åka med i baksätet på. :face_with_peeking_eye:

Ser faktiskt ganska bra ut och lite förvånad att de verkar vara så bra plats i baksätet på en volvo som ser ut så.
Återstår väl sedan att se vad av utlovat som sedan levereras och funkar när den släpps. De måste väl ha lärt sig nåt från EX90 hoppas man.

Så den startar alltså på 929tkr…jag får nog bara konstatera att Volvo inte längre är ett alternativ till Volkswagen och därmed ingen folkbil ens i Sverige längre. Synd för bilen såg ju fin ut och hade bra specifikationer.

1 gillning

Det är ju inte en tänkt billigare folkbil, utan tävlar i lyx klassen.
Den tiden är förbi när det gick att köpa billigare Volvo bilar om du ska ha mer än en ratt och 4 hjul :slight_smile:

Du har säkert rätt. Det är en lyxbil. Det intressanta är om det idag skulle gå att bygga en mindre lyxig variant? Tänk sämre kvalité interiört, ingen luftfjädring, ingen fyrhjulsdrift, lite mindre kraftfull infotainment, inget glastak och sämre ljud, MEN ändå få en bil som har samma stora batteri och laddar snabbt? Eller är det batteriet, 800 volt och snabb laddning som är det som kostar?

Det är väl bara Ultra, topptrimmen, som är beställningsbar just nu.

Hjälper inte slutkonsumenten att bilen är byggd i Kina (EU-tullar). Finns bara tooling för SPA2 i Kina och USA just nu tror jag, och USA är ju inte det mest stabila i tullväg heller… Och har svårt att tro att de ens kommer släppa ES90 där.

Den där lidarsvulsten på taket är varken billig eller vacker. Tyvärr är den väl standard, så den pröjsar du för också.

Finns en CORE att beställa i Holland.
Den är prissatt från €70000.

Borde komma även här.

Jo man kan ju alltid hoppas, men chanserna är nog små!
Skulle förvåna mig mycket om man med sin kommande EX60 landar ens i närheten av Zeekr 7x i pris. Se priserna på EX30, så hade nog inte en naken EX60 inte ens varit möjlig under 600k i startpris idag. Volvo vill vara premium och nöjer sig nog inte med mindre tyvärr!

Man undrar lite om det beror på att man helt enkelt får för små marginaler på en EX60 som skulle kosta som en 7x eller om man helt enkelt inte vill ligga i det segmentet? Tänk så många lojala XC60, V60 och V90 Volvo-ägare som gärna vill gå över till helelektrisk men som nu Volvo helt enkelt ger bort till andra märken. Om man är konspiratorisk så skulle man tro att detta är en Geely-strategi för att få Zeekr att bli det nya Volvo och att Volvo sedan (troligtvis) misslyckas att utmana i premium. Volkswagen gissar jag står med öppna armar och säljer ID.4:or och ID.7:or till gamla Volvo-kunder som vägrar kinesiskt. Lite öppet mål på den.

Ligger nog nåt i det!

Sedan ska man nog inte underskatta varumärket. Ett märke som klingar svenskt kan de säkert ta ut lite extra för också med möjligen ett bättre 2:a handsvärde.

Finns kanske en del som byter till VW för att Volvo kostar för mycket. Men det är nog ganska få som då gör det för att de vägrar kinesiskt. De flesta vet nog att Volvo är lika kinesisk ägd som t ex Zeekr och att det bara är namnen som klingar olika. Det vore ju sorgligt om man inte har koll på huvudägarna :slight_smile:

Måste säga att efter att ha sett en del recensioner på bilen av journalister, så verkar de flesta eniga om att det är helknas i baksätet. Högt golv, konstig sittvinkel och onödigt långt fram till framsätet med knäna. Innebär då också att lastvolymen minskar. Denna 5 meters bil lastar alltså sämre än Kia EV3 som exempel.
Nu byggs ju bilen i Kina, så den kanske är designad för den marknaden av vad de vill ha tänker jag?

Det är en bil för Kina. Jag har bott en liten stund i Kina och jag åkte mycket baksäte i förlängda Audis eller Mercedes.

Om man har ett jobb i ledningen så åker man med en chaufför och sitter i baksätet. Varenda medelstort företag har ett par bilar som de transporterar sina högsta chefer i.

Jag tror den här bilen siktar på den marknaden.

Väldigt få i Sverige vill ha ett jättestort baksäte och ett litet bagageutrymme.

För övrigt tycker jag bilen är lite fegt designat. Snygg, men lite för mycket som allt annat. Generiskt ör ordet. Volvo ska sticka ut som en Volvo för de som gillar Volvo. Annars kommer kunderna att köpa något annat.

1 gillning

Kanske får inte @cgullin sin önskade EV90 longroof…

https://www.motortrend.com/news/volvo-might-ditch-wagons-for-profits/?utm_campaign=feed&utm_medium=referral&utm_source=later-linkinbio

Det är väl känt sedan länge att Volvo lämnar kombimarknaden? Har i alla fall för mig det.