Ska bli intressant att följa i år. Startar 30/6. Team Ioniq 5 Förare: Johan Elfving och Gustaf Sjöholm.Bil: Hyundai IONIQ 5 (2025 års modell) startar. 24 deltagare.
Hade varit kul om de lyckas få in de 3 musketörerna (BMW IX3, Mercedes GLC och Volvo EX60) i några bilar ![]()
Tror Hyundai skulle ha med en Ioniq 9 också. Hyundai-teamet är Hyundai Sverige, Gustaf Sjöholm är presskontakten @Esse och jag har kontakt med ![]()
Heja Jens!
Flera intressanta deltagare Förare: Gunnar Dackevall (tidningsprofil från arrangören Tidningen Elbilen).Bil: BMW iX3 50 xDrive (2026 års modell, byggd på BMW:s helt nya “Neue Klasse”-plattform). Förare: Jens LindqvistBil: Mercedes-Benz CLA 250+ (2025 års modell)Erfarenhet: Detta är Jens 6:e deltagande i tävlingen.Personbästa: 18 timmar, 39 minuter och 22 sekunder (sattes tidigare med en Lucid Air Touring).
Åhh! En Lotus Emeya 600. Det var inte den vanligaste synen på gatorna. Förvånansvärt många Audi ändå. Även om iX3 är sannolik vinnare så tror nog CLA250+ kan komma riktigt nära. Speciellt om väderförhållanden gynnar mer aerodynamiska bilar.
Var kan man läsa om reglerna?
Regler och info:
Så här svarar Gemini
I tävlingen Swedish Electric Car Championship (SECC), som körs från Ystad till Haparanda, är den absolut främsta regeln att skyltad hastighet och alla andra gällande trafikregler måste följas strikt. Tävlingen handlar om effektivitet snarare än ren hastighet.Här är de centrala reglerna för tävlingen:Hastighet och Trafik: Skyltad hastighet och allmänna trafikregler följs till punkt och pricka.GPS-kontroll: Det är GPS-hastigheten som gäller.Positionering: Alla deltagande ekipage måste dela sin live-position i realtid via appen Traccar.Elbilskrav: Tävlingen är öppen för elbilar och har historiskt sett lockat många Tesla-förare, då biltypen har varit mycket framgångsrik i loppet.Det årliga loppet utgår från Ystad och sträcker sig cirka 160 mil upp till Haparanda.Vill du veta mer om hur du anmäler dig eller vilka andra bilmodeller som deltar? Läs mer direkt på SECC eller på Tesla Club Sweden.
Det vore kul om man snart visar upp skillnader mellan att ta sig jorden runt med elbilar!
Det kräver ju en del att färdas genom olika klimat och vägförhållanden, så det ställer ju lite hårdare krav på att bilarna håller också att ta sig jorden runt.
Kanske inte läge att jämföra ICE med elbilar ännu och inte då bara beroende på utbyggnad av laddplatser eller räckvidder på bilarna, utan det råder ju soppatorka också på sina ställen så även det kanske vore oschysst och slöseri med det som finns tillgängligt just nu på dessa ställen!
Vi kanske borde betta om en vinnare?
Ser hellre färg torka….
Lite fuskigt för mig att betta på det som tidigare byggnadsmålare, men kan ge tips till er andra att betta på någon vattenbaserad akrylfärg för utomhusbruk, där särskilt jotun utmärker sig med snabb torktid. färgbrytningen har mindre betydelse på torktiden, men se till att röra om färgen riktigt för absolut bästa resultat ![]()
Blir svårt. Jag har jämfört med ABRP, men ABRP ger olika svar beroende på när man planerar.
Vinnaren måste välja rätt väg, valda laddstationer måste fungera och vara lediga, inte drabbas av störningar i form av vägarbeten olyckor mm. Alla 800V bilarna har en chans. De här 2 ligger bra till: BMW IX3 Xdrive, 18 tim 39 min, laddtid 1 tim 2 min, 5 laddstopp. Merceds CLA 250+, 18 tim 39 min, laddtid 59 min, 5 laddstopp.
Ioni5 har kanske också en chans 18 tim 41 min, laddtid 1 tim 1 min 5 laddstopp.
@P-IH Jag tror att CLA tar detta faktiskt. IX3 har nackdelen att vara lite nyare på marknaden och bebissjukdomar kan visa sig på laddstationen. CLA har redan hunnit förfinas och är nog en riktig effektiv långkörare i höga hastigheter med sin aerodynamiska sedankaross.
Såg att Scania är med iår igen. Blir kul att se om dom har trailern med iår. Dennkörde ju längst på en laddning förra året, vill minnas att de kom till Uppsala. Tror den drar mindre med trailer pga bättre aerodynamik.
Är 80 km/h med trailer och 90 utan. Så blir rätt stor skillnad
Tänker i räckvidd också, aerodynamiken på en ensam lastbil är inte kanon
sen är det ju inte speciellt många mil motorväg så de 10km/h lär inte spela någon roll i slutändan, det är bara på motorväg lastbilen får köra i 90
För den som vill kolla färg torka ![]()
Drar gång nu. Strömmaren har gjort det riktigt bra med både drönarvy och en karta som visar var alla är.
Den Ioniq 5, som körs i SECC är samma, som Christoffer Gullin testade i videon https://www.youtube.com/watch?v=sGZjkOfstog
Jupp, det är Hyundais pressbil. Det är nämligen Hyundai Sverige själva som kör Ionoq 5 och Ioniq 9 ![]()