Snabba Elcyklar med lång räckvidd

Kanske finns det intresse även för såna i detta forum i elektrifiering tider . En Kollega som varje höst far ner till Spanien / Portugal i sin Concorde Husbil , utrustad med större litiumjonbatteri och solceller på taket till husbehov . Honom träffade jag i veckan på jobbet nu när han jobbar lite i Sverige över sommaren. Han berättade att han hade köpt en Elcykel som hade en räckvidd på 36 mil , som han far omkring i byarna vid Medelhavet på . Låter härligt tyckte jag , men kan det verkligen stämma med så lång räckvidd. Googlade och hittade faktiskt en som heter Fuell Filuid 2 som har den räckvidden . Ett Amerikanskt företag tydligen.

Är det 36 WLTP mil :grin:

Finns en cykel som heter Optibike R22 Everest som har 480 kilometers räckvidd.

1 gillning

:grinning_face_with_smiling_eyes: Antagligen och med en väldigt låg hastighet kanske . Men kan man åka fort i 10 mil så vore jag nöjd . Jag har inte testat Elcykel men som gammal knutte som finner nöje i att åka lite fort på två hjul , så låter det skoj tycker jag . Man lär ju inte behöva få räckvidds ångest iallafall, för man har ju sig själv som räckviddsförlängare :rofl:

Bara man slipper bära Fuell Filuid 2, för den väger tydligen 40 kg med batterier. Verkar vara en perfekt pendlare..

1 gillning

Jag är väldigt sugen på en elcykel till jobbpendling, är ca 15km och backigt så en elcykel hade varit kanon. Har svårt att hitta något riktigt robust för bra pengar.

Jag har mest kikat på Skepphult Natur herr men det tar emot att lägga 30’ på en cykel ifall batterierna är så kass som många andra cyklar och har en mjukvarucap på 100-500 laddningar, har skrivits en hel del om det.

1 gillning

När jag slutade på bilfirman fick jag i avskedspresent av Peugeot en eC03 7vxl elcykel med runt 8-10mil räckvidd den är en fröjd att ta sig fram på Det blir ofta en vända ner till Vyn för ett par drinkar perfekt och man behöver inte vara orolig för att åka på en DUI En elcykel är ett perfekt fordon när man bor på landet Handla en liter mjölk ta cykeln

Jag köpte för några år sedan en 1984 Vespa PK 125 med 175mil på mätaren Den är princip i nyskick och har mängder av extra krom påskruvat När jag om ett par veckor ska till Italien ska jag hämta ett bolt-on EV kit från Retro Kit i Rimini Konvertera typa och besiktiga PK 125an att ha att åka på i sommar

@retrokit_italia

1 gillning

Man skall ha i åtanke att E-bikes med mer än 250W konstanteffekt och som assisterar över 25km/h klassas som mopeder och skall därför vara registrerade och försäkrade

För elcyklar över 1000w effekt är det MC kort som gäller :innocent:

3 gillningar

En sån vill jag ha .

Stämmer det verkligen klassas dom inte som Moped Klass 2 behöver inte registrering men väl trafikförsäkring Moped Klass 1 (EU moped) 45km/h ska däremot vara registrerad och trafikförsäkrad

Eller är jag ute och cyklar

Maxhastighet med assistans är 25km/h både för ebike och cyklar med klassning moped klass 2 och de måste vara assisterade dvs ej med gasreglage.

Har de mellan 250-1000w effekt kräver de även körkort och det gäller även hjälmkrav samt 15år ålder.

Över 1000w effekt eller assist över 25km/h till max 45km/h så är de moped klass 1 (edit) och då krävs det registrering och försäkring samt en nummerplåt.

Du blandar ihop Klass 1 är 45km/h och registrerad med nummerplåt

Helt riktigt det autocorrektade till klass 2 men skall givetvis vara klass 1.

1 gillning

Köpte denna jag då den var bäst i en test. Tanken är pendling till jobb. Och senare drömma om en liten cykel-camper bak som jag kommer att laga själv. Dock med underställ från Holländska Donky Trailers.

Så än så länge en släpkärra från Topeak. :grinning_face_with_smiling_eyes::waving_hand:t2:

2 gillningar

Jag har en Vässla Bike som står i garaget och samlar damm. Tanken var att frugan som inte har körkort skulle använda den när hon på den tiden for mellan olika förskolor, sen fick hon covid och lider fortfarande av postcovid. Som det ser ut just nu kommer deninte till användning än på ett bra tag tyvärr.

Den har en topphastighet på 25 km/h och kommer ca 40 km på en laddning. Dock tillverkas de inte längre verkar det som.

Varför inte elmoppe om man ska långt?

Det krävs mer av en elmoped. Hjälm, körkort, försäkring och du får inte köra på cykelvägar.

Heller då en elmotorcykel med 4 hjul. Har ägt 2 och numera har jag bara en. Som en liten bil fast i mindre format. Aixam har jag kvar. Min Tace P1 (Mao’s lilla röda) blev tyvärr totalförstörd i vinter som var. Den röda var en elbil.

Men då blir allt så mycket dyrare.

1 gillning

Vilken fräck syn!

2 gillningar