Snabbladdning på Ionity sommaren 2026

Har gjort en liten roadtrip på ca 250 mil i Sverige och nog måste man säga att det är snudd på fullt på alla laddare. Extrem skillnad mot övriga året då jag aldrig har behövt köa. Jag har ju årskort på Ionity men villkoren är kanske för bra för att ta ett månadsabb under semestern? Det kryllar av norrmän, danskar mm. Och nu pratar vi mälardalen och norrut.

1 gillning

Ja villkoren är väldigt förmånliga för att ta ett månadsabonnemang under sommaren. När jag kör långresor vanligen på sommaren och julen så köper jag alltid Ionity via We Charge och siktar på dessa laddare, kanon att dessutom få Plug & Charge. Men jag väljer såklart andra operatörer om det passar bättre på min rutt.

Jag är i det läget att jag väljer min rutt efter Ionitys nätverk. men jag måste kanske ompröva det om det ska vara så upptaget där.

Det är en stor ökning av volym Juli 2026 vs juli 2025. Bara hos mig som en okänd liten operatör är vi upp 40% i på ena sajten. 20% av all volym är från Danska kreditkort i Juli 2026.

4 gillningar

Håller med, var i södra Tyskland för några veckor sedan med, åkte EX90 :wink:

Var en del kö på Ionity i Tyskland, främst orsakat av danskar som prompt skulle ladda till 100%.

En stod tom kvar efter 100% för att han väntade på frun… :face_with_symbols_on_mouth:

Men lärdom blev att man skulle nog ha satsat på lite tyska laddnätverk istället, men ionity vinner mycket på att det finns i många länder

Etiken är som sämst under juli och julledigheten. Förare kommer in högt ofta över 50% SoC och laddar till 80-100% där även vissa kommer tillbaka för att flytta bilen långt efter att den är klar. Det skapar köer snabbt, det är första sommaren som även jag problem med detta framförallt i Smålandsstenar.

2 gillningar

Kört ca 500mil under sommaren hittills och har en helt annan bild över beläggningen på Ionity, främst på de stationer som ligger i anslutning till CirkleK där det ofta är fullpackat och Ionity gapar tomt (tex Mantorp och Gränna)

Enda gång vi sett kö var förra söndagen runt lunch i Örebro där det stog 6 bilar i kö…vi åkte då till andra Ionitystationen några kilometer bort där CirkelK hade kö men Ionity hade 5 lediga laddare.

Annars har det varit fullt enbart i Enköping där 2 laddare envisas med att vara trasiga nu en längre tid.

Norrut har det varit förvånansvärt ensamt på laddarna.

Men testat några olika i sommar.

Utöver ovanstående även Gävle, Mora, Huddik, Doscksta, Skellefteå, Luleå, Jokkmokk, Ytterån och Borlänge typ 4ggr. :innocent::rofl:

Troligen för att de vill ha räckvidd så det räcker. På tal om räckviddsångest som inte finns enligt experterna :smiling_face_with_sunglasses:

Kört 700 mil i Europa i somras. Laddade på Tesla SC ingen kö någonstans, men testade ionity en gång (gör det ibland, fick med MB-kort i köpet), kö…

Hur bra eller dåligt fungerar ionitys powepass numer? Har alltid kört Elli på bilsemester men vägrar av princip det numer när det helt plötsligt kan dimpa in efterkrav ett år senare på betalning.

Kör alltid Circle K här i Norden men känner att utebli Europa är IONITY att föredra.

Vi pratade om att köra bil till Kroatien nästa år och då är ju ett powerplay rätt bra.

Det märkte/såg vi med.

Vi köade på en 8p Ionity laddare, var bara en 800v bil där (plus vi). Tesla laddaren bredvid var ledig. Så alla de danska MEB bilarna som prompt skulle ladda 100%, kunde gjort det på Tesla laddarna :joy:

Laddar en del på Ionity Strömstad på somrarna och där måste jag säga att det är oftare kö till bensin/dieselpumparna hos Circle K än till laddarna, är smått kaotiskt där bland fossilbilisterna ibland :slight_smile:

Jag säger som Gullin, använd biltillverkarens kort. Ta ett abonnemang en månad eller två vid längre resor och bara blippa kortet. Så gör jag, tidigare med VW We charge och numera med Volvo Public Charging. Ok på Ionity får man inte det allra billigaste utan motsvarar ungefär Motion abonnemanget. Å andra sidan får man så många fler rabatterade nätverk att använda, också en del AC laddare finns med. I Tyskland t.ex ser det ut så här för närvarande:

De flesta skulle verkligen kunna ha nytta av att bara ha ett roaming kort även om det är lite dyrare, men så funkar inte människan.
Skiljer det 2-3:-/kwh så lockar det absolut inga att “bara blippa kortet” på semestern.

Själv har jag bränt 1133KWh bara hos ionity nu under 2 månader och skulle inte påstå att det är enklare att blippa ett kia kort än det kort jag fått av Ionity och så få en faktura som är 2500:- extra bara för det :slight_smile:

1 gillning

Grejen är ju att man inte är låst till bara ett nätverk utan med helt ok priser har tusentals andra stolpar att ladda på. Sedan vet jag inte hur du räknar och vet inte vad KIA tar men med Volvos kort är det ingen större skillnad. Om vi tar Tyskland t.ex ser jag i IONITY appen att med Power kostar det idag 0,41€ och med Volvos abonnemang 119 kr/månad kostar det 0,50€. På t.ex ARAL Pulse som finns överallt i Tyskland skulle det med Volvos kort kosta 0,48€ , ALLEGO 0,49€. Tycker inte det är farligt att lägga 1 kr mer om man väger det mot fördelarna med alla möjliga laddplatser som öppnar sig.

Körde Sthlm-Österlen-Sthlm förra i veckan och det var kö på i stort sett alla Ionity efter E4an men flöt på bra ändå. Bara gilla läget liksom. :grinning_face:
I Helsingborg, på vägen hem, var det nästan slagsmål bland vissa som köade om vem som var näst på tur…
Tycker generellt att det skulle byggas bättre kösystem vid byggandet av laddstationer. En tydlig ”fil” som många biltvättar har tex.

Dessutom är det kasst att inte alla laddnätverk tar ut hutlösa avgifter om man står kvar med 100% efter typ 2-3 minuter.
1500:- i minuten eller liknande skulle nog få folk att flytta bilen. :grinning_face:

Grymt

2 gillningar

Kia är betydligt mycket dyrare.

Svårt att riktigt få greppet vad de faktiskt tar men runt 5-7:- per KWH ligger de på och betalar man 85:- extra per månad får du 2.30:- på Ionity i rabatt och typ 15% på övriga.

Men jag håller ändå med dig att merparten av bilflottan skulle må bra av att ha ett kort likt detta som alltid följde med bilen vid köp av bilen och som alltid satt i solskyddet.

Hade företagen brytt sig om kunderna efter man lämnade hallen så hade detta varit världen enklaste sak att tillhandahålla.

För oss som kör mycket och gör det ur egen plånbok för att sen få ersättning med .95öre mer KM Så lockar inte ”enkelheten” även om det bara skiljer 1kr, för så utbrett är Ionity ändå samt bilarnas räckvidd är mer än tillräckligt för att förlita sig mot dem + lite destinationsladdningar.

Just destinationsladdning däremot Är en extrakostnad som jag utan problem betalar, just för att kunna lämna med fulladdat.

Och på sommaren resor har den laddningen legat på 2-3.50:-/kwh på de ställen vi använt det.

PairRecharge som dock har nästlat sig in på flera Hotellkedjor och parkeringsgarage undviker jag då de tar 6:-/kwh eller helgens besök på en herrgård där de tog 7:-/kwh.

Den kostnaden är inte ett 10min stopp värt i min plånbok. :man_shrugging:

Var hittar du priserna man får betala med Volvo kortet, jag tycker de är svårt att hitta vad de egentligen kostar med Volvo kortet, ja med undantag för några av de stora som tex ionity.

Man får säga att de låter lockande att använda Volvo kortet i Europa så man får tillgång till fler laddare än bara ionity och Tesla liksom, tja lite mitt egna val men ändå.

Volvos App i mobilen är helt värdelös för att få information om rabatterade nätverk där man i princip bara kan filtrera på effekt. Däremot på webben och underrubriken Karta kan man sedan uppe till vänster på kartan filtrera på alla möjliga saker och få fram priser på laddare om man har betalabonnemang eller vad det kostar med gratisabonnemanget(dyrt). Ej INLOGGAD annars väljer den bara det abonnemang du är registrerad på och inte möjligt att växla mellan betal eller gratisabonnemanget på respektive laddare man för tillfället kollar på för att se priset.

Det första man får upp med filtret är de utvalda operatörer Volvo har avtal med och ger 30% rabatt på ordinarie priser OM man har betalabonnemanget. För att se motsvarande för andra länder får man klicka på JORDGLOBEN uppe i högra hörnet på kartsidan och välja det land man är intresserad av. På Tyskland som jag kollat på får man då sedan klicka på samma ställe som på svenska sidan för att komma till kartan, fast då står det förstås Ladenetz istället.

• Just nu råkar jag ha betalabonnemanget och går jag in i min Volvo mobilapp och väljer laddare hos de utvalda operatörerna i Tyskland får jag samma pris som visas med abonnemanget på den tyska sidan på webben så det verkar funka att göra så på olika länder, för att se vilka Volvo har rabattavtal med för närvarande. Länken till ingångssidan på webben: Volvo public charging service | laddnätverk | Sverige

Ok.. så dåligt, man måste köpa grisen i säcken helt enkelt.. men ja tack för du sprider kunskapen, låter som de ändå kan vara ganska ok abbonemang om man ska på road trip.

Fast om jag t.ex åker till Tyskland så har jag ju hela listan med rabatterade operatörer redan innan jag kommer dit och behöver sedan bara välja att ladda på dessa i den inbyggda Google navigationen på min Volvo. Just i Google Automotive eller vad det nu heter kan man ju också filtrera på Betalnätverk man huvudsakligen vill använda. Tyvärr finns inte alla operatörs med i t.ex Sverige men i Tyskland finns det ganska många vill jag minnas.