Specifik hög nivå eller lagom utan brister?

Jag är på jakt efter min nästa elbil och inser att jag ofta sitter och letar fel eller svagheter snarare än riktiga höjdarfunktioner och styrkor. Exempelvis blir jag livrädd när Esse antyder att ix3 är bullrig eller när Gullin provkör GLC och menar att den blir gungig med luftfjädring.

Gissningsvis är båda dessa bilar både tystare och mer komfortabla än något jag någonsin kört tidigare….men man kan ju inte låt bli att bli lite tveksam.

Det får mig att fundera över om ni som hänger här som har klart mycket mer bil-erfarenhet än jag skulle säga att ni värdesätter era bilköp hellre utifrån en specifik hög nivå/funktion eller att den faktiskt inte har några riktigt stora svagheter?

Låt mig ta två exempel. Är en begagnad Mazda MX-30 ett bra köp bara för att priset är lågt även om räckvidden är dålig? Och är en Porsche Macan Electric ett bra köp bara för att körkänslan är något som är gudomligt även om den i Gullins video verkar ha en del problem med mjukvaran.

Eller är mellanmjölk bäst, dvs Tesla Model Y typ?

Risken med att leta efter modellen med minst brister är ju att man typ aldrig hittar något som är tillräckligt bra…är nog där jag är nu :slight_smile: . Samt att man missar att uppleva de där riktigt riktigt vassa funktionerna bara för att man inte tror man kan leva med fel och svagheter.

Hoppas ni fattar lite vad jag är ute efter och kan ge lite råd.

Jag känner igen mig och har haft samma tankar som dig, men insåg ganska snabbt att man inte hittar en perfekt bil som uppfyller alla ens önskemål. Jag har därför listat och prioriterat ett antal få kriterier jag absolut tycker är de viktigaste. Allt utöver dessa är ju bara bonus, men det hjälper mig att begränsa utbudet jag behöver titta närmare på och testa själv. Sedan hjälper förstås recensioner på nya kommande bilar också, men det är fortfarande mina prioriterade önskemål jag fokuserar på när jag väljer ut intressanta bilar. I dagsläget har jag t ex bara en handfull bilar som faller inom mina önskemål som första elektriska bruksbil och lägger inte så stor vikt längre på att kolla på allt som dyker upp som jag gjorde från början. Numera tycker jag sökandet är en njutning, istället för kanske en vånda jag kände i början. Hoppas det kan vara till hjälp för dig i ditt sökande!

Det är därför du själv ska testa de bilar du är intresserad av. Be om testkörningar, kanske till och med över flera dagar. Som du säger så blir kritiken lite skev ibland då vi pratar om bilar som annars presterar i topp på alla andra sätt. Blir till slut att man jämför alla bilens attribut mot alla andra bilars alla attribut och den ekvationen går såklart inte ihop. Om du har en bil med en design och funktionsnivå som tilltalar dig blir det resterande ganska små och oväsentliga detaljer. Det blir oftast rätt att följa hjärtat med bara lagom mängd förnuft. Man kan trösta sig med att elbilsägare är överlag väldigt nöjd kundgrupp.

Kanske därför man inte ska lyssna blindt på YouTubers och Influencers som lever på klick och följare utan bilda sig en egen uppfattning om bilen man är intresserad av

Förr i tiden när vi köpte ICE bilar visste man ganska bra vad man fick när man valde en Volvo Toyota Volkswagen eller Saab det skiljde inte så mycket mellan årsmodeller Idag när man ska köpa en elbil är det helt uppochner det är så många parametrar man måste ta till sig räckvidd laddning mjukvara Kina eller inte Kina Tesla eller inte Tesla ljudnivå service verkstad köpa begagnat från Carla Riddermarks broker eller märkes ÅF privatleasing kan jag ladda hemma mm Idag kräver ett elbilsköp en väl informerad kund där viss info kan inhämtas från InterWebs och från ägare på Forum som detta men man måste om man vill tillslut vara nöjd med sitt köp nöta golv i bilhallar provköra provköra provköra och provköra

Hur man prioriterar vad bilen ska vara till för och vad man behöver för att den ska fungera i vardagen är viktigt att fundera ut För mig var/är elbilen precis som när jag köper en vitvara den ska klara av att göra det jag begär av den för att klara av min vardag är det väl designad är det ett välkänt märke har den körglädje klickar den alla mina boxar Vill jag njuta av bilkörning på alvar är det fortfarande bara en av mina ICE bilar som kan väcka den känslan

Behöver vi verkligen 400-500 hästkrafter behöver vi verkligen en bil som väger över 2 ton behöver vi verkligen en bil med 2 ton dragvikt behöver vi verkligen en bil med fyrhjulsdrift behöver vi verkligen en bil som laddar 10-80% på 10 minuter behöver vi verkligen en bil som är självkörande eller kan vi nöja oss med mindre

Idag när någon frågar “Vad ska jag köpa för elbil” är det i princip omöjligt att specificera något förr i tiden var det lätt fanns det en fet plånbok Mercedes eller BMW var det tight med ekonomi Skoda Ford var tillförlitlighet A&O Toyota väldigt enkelt

En mellanmjölk bil för dig och mig är helt skilda världar

Edit: Dina två exempelbilar är det absolut ingen som jämför inför ett köp Sorry

Fast är det inte också lite farligt att alltid utgå från sitt nuvarande behov och vad man har idag? Man söker ju kicken av att få uppleva något nytt. På samma sätt som när jag skaffade mig min första elbil(Renault Zoe för 10 år sedan). Vilken acceleration, tystnad och coolt med all teknik om man då jämförde med Mazda 323 och Ford Focus som vi hade haft som andrabil tidigare. Fick lite samma wow-känsla när jag provkörde en BMW ix1 för något år sedan. Jag hade uppenbarligen aldrig insett vad körglädje i en bil var då min referensram var Honda CR-V och Mazda 6 kombi.

Givetvis får jag provköra och skaffa mig en egen uppfattning men jag tänker ändå att det finns en massa bra erfarenhet av elbilar här på forumet som kanske kan relatera till mina wow-upplevelser eller skjuta ner dom som jag ev tror finns där ute. Kanske är så att Porsches körgladhet är överskattad exempelvis?

Jag utläser några viktiga kriterier från dig. Tyst, hög prestanda, tilltalande teknik i bilen. Sedan antar jag du har pristak och kanske något mera som de viktigaste kraven.
Allt detta utvecklas ju med tiden så frågan är väl bara när du är beredd att byta, men då har du iallafall lite mindre saker att söka efter. Får du check på dessa önskemål så lär du nog inte bli missnöjd om nåt annat kanske är fungerande men sämre!

Porsche har sedan dom första Gemünd 356 i slutet på 40talet aldrig gjort avkall på det i någon modell vissa som GT bilarna har det inte sparats på att skapa väghållning och körkänsla i världsklass i Cayenne Panamera Taycan har comfort och körkänsla möts och i dagarna sa Porsche att 911 kommer alltid ha en boxer 6a för all framtid det är körglädje på riktigt

Jag anmälde mig till testkörning av Cadillac Lyriq när den skulle introduceras i Sverige. Kommer dit, gillade vad jag såg. Sen säger säljaren att han ska åka med i bilen under testkörningen.

• Det är vår policy att vi åker med.

Nu blev jag irriterad och sa:

• Det är min policy att jag testkör bilar utan någon säljare med.

Sen gick jag och min fru därifrån.

Har för övrigt bara sett en Lyriq sedan dess, vilket jag tror var deras demobil. Policyn verkar inte ha gynnat deras försäljning.

Min poäng: ställ krav på att få prova bilarna i lugn och ro. Det är såna småsaker som man i slutändan kan störa sig otroligt mycket på, och det räcker oftast inte med 30 minuters provkörning för att klura ut sånt.

3 gillningar

Fast här slår du ju huvudet på spiken. Jag hittar ett par kriterier som modellen bör ha och sedan skall man lägga 600 tkr på en bil och ambitionen är att jag inte skall bli missnöjd. Då lägger jag hellre 800 tkr+ och blir helt blåst av banan av hur bra den är. Om man drar parallellen till husköp eller resor så skulle man ju aldrig köpa dessa med utgångspunkten att man inte skall bli missnöjd.

Bilvärlden är ju rätt bra på att hela tiden ha något ännu bättre som du kan lasta på. Ex m-sport för BMW eller AMG för Mercedes. En vän till mig sa någon gång att han såg det som helt otänkbart att köpa en BMW utan m-sport. Då handlar det ju mer om att man väljer till något som gör att hela bilen dubblar eller tripplar i uppskattat värde än att man avstår och känner sig “inte missnöjd“.

Men tack för alla svar. Jag tolkar det än så länge som att de flesta här är mer rädda för att köpa något med låg lägsta nivå/irriterande funktioner än att pricka in en eller två riktigt “blås mig av banan“ -funktioner att man helt enkelt glömmer bort alla svagheter.

Sorry fel av mig att anta att du har ett pristak, eftersom det inte verkar vara en av de viktiga kraven. Du kanske bara ska gå till leverantörerna och fråga vad de kan erbjuda som blåser dig av banan och be att få testa bilen en dag? :slight_smile:

Jag tänkte att du gör det bara svårt för dig om du inte begränsar dig lite i vad du mest söker i din framtida bil och när du ska slå till. Visst kan du lyssna på alla råd här, det hjälper nog lite, men de ger ju råd utifrån deras egna kriterier. Recensenter ger förstås mera allmänna råd, men det är ändå du som behöver hitta din bil och då underlättar det om du väljer ut det absolut viktigaste för dig.

Testa allt flera ggr, även bilar du inte kan tänka dig, samla intryck, följ sedan hjärtat !
Strunta i vad andra tycker.

1 gillning

Som någon som precis köpt bil känner jag verkligen igen mig i detta med att hitta bilen som kan göra allt.

Vill man inte läsa all text är här min poäng: Betala extra för att de lyxfunktioner du verkligen vill ha ger wow-effekten men välj good enough på bruksfunktioner.

Våra tankar fram till köp gick ungefär såhär:

1. Vilka minimikrav har vi på en bruksbil. I vårt fall dragkrok plats för hunden i baksätet och minst 20 mils räckvidd på vintern.
  2. Budget, vad är max vi är beredda att ge för en bil oavsett funktioner.
  3. Vilka lyxfunktioner är vi villiga att betala extra för. Adaptiv farthållare, bra belysning och att körkänslan känns rätt i bilen m.m.
  4. Testkör testkör testkör. När vi började åka ut till bilhandlare var jag nästan säker på att vår nästa bil skulle bli en Ionic 5 men efter att ha kört den så föll den bort även om den på pappret uppfyllde alla krav och hade en massa extra lullull.
  5. Efter ett par helger med turer till olika bilhandlare hade vi bara 2 modeller kvar, Polestar 2 och Skoda Enyaq IV. Polestar var roligare att köra men skodan förnuftigare med bättre försäkringsvillkor, rymligare förarcupé och bättre packutrymme.
  6. Sambon och jag var ganska snabbt överens och nu står det en Polestar på uppfarten men om någon frågar om rekommendationer på “bra” bil så säger vi Skodan.

Visst Skodan var bättre på många saker men den var bättre på sånt som redan var bra nog för oss på Polestar. Finns massor av bilar som är bättre på mycket men vi försökte hitta bilen som på bästa sätt uppfylde punkt 1-3 och sen fick övriga finesser ses som bonus.

Det som avgjorde i slutändan var hur väl bilarna vi testade uppfyllde önskemålen i punkt 3. Jag känner att det är bättre att hitta en bil med en farthållare som känns rätt jämfört med att hitta en bil som har en ok farthållare fast med extra mugghållare i baksätet.

5 gillningar

Tack för att du delar. Jag tror att tråden i praktiken handlar om din punkt 3. Var det lyxfunktioner som ni redan hade upplevt tidigare eller var det nya saker som ni trodde skulle ge det där lilla extra? Och om det var helt nya spännande saker har de då uppfyllt er förväntan?

@Lennon för mig var det svårt att förbise just hur mycket roligare Polestar var att KÖRA jämfört med andra bilar jag testade. Det var inte bara en funktion i vardagen utan en glädjekälla i sig. Det vägde över mig. Jag uppskattar också deras “Business Edition” som är liksom allt man kan tänka sig vilja ha (± dragkrok) så slipper man lusläsa specifikationsbladet. Det uppskattade jag mycket och varför jag också till slut landade på den. Tycker också annars det är så himla rörigt med vad som ingår och inte ingår. Får nästan lite migrän när jag ska bygga en order hos vissa företag och det känns som djungel av prisfällor alt prisvärda tillägg.

Blandat skulle jag säga men i många fall sånt man uppskattat i förra bilen som man i nästa bil vill ha “bästa” av.

Vår senaste bilägar historia har varit Toyota Corolla (årsmodell 2003) till Golf GTE (2016) och nu Polestar 2 (2021).

Toyotan var verkligen en a-b bil men resan mellan hållplatserna var inget nöje.

Vid bytet från Toyotan till Golfen var det stora målet att hitta en bil som var roligare att köra och inte kändes så ostabil i hastigheter över 80. Lyxfunktioner som farthållare och att kunna ta oss till och från jobbet på enbart el var sånt vi trodde skulle ge oss lite extra krydda.

Nu vid bytet till Polestar så var det som vi tidigare ansåg vara en krydda i många fall något vi ville ha bästa av. Till exempel efter att ha kunna köra till och från jobbet vill vi nu kunna enbart köra på el hela tiden och körglädjen i golfen gjorde också att vi fokuserade mer på det när vi letade ny bil.

På listan över nya funktioner som vi inte tidigare haft skulle jag säga att 3d-kamera vid parkering och matrix heljus är de stora nyheterna.

Ljusena har jag inte hunnit testa i någon större utsträckning men redan nu är jag rätt säker på att 3d-kameran kommer att vara en sån funktion som jag kommer betala extra för i nästa bil för att få bästa möjliga om inte alla bilar parkerar av sig själv vid det laget.

På saker som visserligen uppfyller förväntan men som inte känns lika viktiga nu som innan köp skulle jag säga att effekten på 400 hästkrafter är. Tänkte innan att det behövdes med en så tung bil för att göra omkörningar eller snabbt komma ut ur korsningar men än så länge har jag inte varit i någon situation där inte hälften så kraftig motor hade hanterat det lika bra.

4 gillningar

Jag är fodervärd med uppdrag att köra den lite då och då och att den är laddad när det kommer gäster till min kamrats uthyrningshus där den ingår när man hyr

Han hade en pre facelift framhjulsdriven som i mitt tycke var lite mehh till förra sommaren köpte han en 2025 bakhjulsdriven med så mycket utrustning som var möjligt och det är fan natt och dag mot den tidigare det är så mycket körglädje i den på våra krokiga smala vägar Aktivera ESC Sport mode så stryper den ner antisladd och antispinn den har ju inga drive moodes men med ESC Sport och styrning i tung så är den en riktig performance sedan

Dual Motor Performance med 480 hästar och Öhlinare ska vara en hej och hå men jag tycker att ofta blir fyrhjulsdrivna elbilar tunga i nosen och tappar en hel del av feelingen

Jag tror att Polestar 2 är lite förbisedd “det är ju en gammal bil” hör man ofta om den

Ja man ska absolut inte bortse från känslan av att köra bilen om man har råd att kosta på sig det, mycket viktigare än det mesta annat.

Nu köpte vi begangnat men även då var det ju skönt med att det fanns ett fåtal paket så man direkt kunde veta vad som ingick eller ej.

Vi tittade på möjligheten att leasa en Mercedes också men då var det som du säger helt plötlsigt en djungel av tillval som man inte blev klok på.

2 gillningar

Håller helt med. Skulle säga att Polestar har lyckats väl med att hålla bilen modern trots dess traditionella kaross. Är nästan dess främsta styrka - En väldigt förutsägbar och testad bil som är oerhört slipad runt kanterna. Det är ju dem bilarna som jag tycker blir riktigt bra köp.

Bakhjulsdrift med antisladd av och sportstyrning är för jäkla kul ja. Min polare som kört Taycan en del kunde inte sluta skratta och imponeras när han fick köra den i småvägarna. Känns ibland som den här bilen kan komma kosta mig körkortet bara :sweat_smile:

2 gillningar

Det finns en här i krokarna Dual Motor Performance i antracit med Porsche GT3 replica fälgar i brons bromsoken färgmatchade antracit sänkt 40-60mm fram och baklysen folierade med matt opac film den ser så otroligt arg ut Alldrig lyckats stöta på ägaren

1 gillning

Låter som en bil som knappast köptes för att vara lagom och utan brister. Snarare för att man då var ute efter de riktiga höjdpunkterna :slight_smile: . Kul.

1 gillning