Svenska elbilar på export?

Jag hade en Nissan Leaf på 13 månaders privatleasing. Ett sätt att prova elbil tänkte jag.

När jag lämnade tillbaka den i september förra året ryckte han som tog emot på Hedin på axlarna och sade att den troligen inte skulle gå på export.

Nu såg jag att den var avregistrerad i maj, efter att ha haft Hedin som ägare sedan jag lämnade dem hos dem.

Hur vanligt är det med begagnade elbilar på export egentligen? Finns det några siffror på det?

Oj!

Om jag förstår det rätt har 291 st av aktuella årsmodeller gått på export. Att jämföra med 4552 som har bytt ägare (där jag utgår från att de 291 ingår).

Jag kopierar ut det jag skrev i tråden till senaste podden

Att många EV gått på export är inte primärt att “man får bättre betalt för dom” utan dels för att Svenska kronan varit uselt låg mot Euro och Danska Dollar dels att ÅF ser fördelen i att släppa bilen för några 10tusen mindre än man skulle ta för den på begagnatgolvet är att man blir av med bilen och får pengarna på kontot bums man slipper förhandla med en potentiell köpare kanske bjuda på ett års garanti eller första servicen gratis man slipper också hantera klagomål från nya ägaren det är mycket enklare att sälja till uppköpare i Danmark Belgien Holland och bara bli av med bilen dels så tar den upp utrymme på begagnatgolvet från ICE och Hybrider som säljer med bra förtjänster Det håller även andrahandsvärden uppe om det inte finns så många bilar att välja mellan iallafall utifrån en märkes ÅFs synvinkel

Detta är min erfarenhet efter att ha pratat med många ÅF kontakter jag har hos VAG Mercedes BMW Peugeot och flera andra märken
Sen säljs ju en del av bilarna från ÅF till mindre handlare och även till Karla Riddermarks och andra som specialiserat sig på beggade EV

När jag lämnade tillbaka den frågade jag varför jag tex inte fått ett erbjudande om att fortsätta leasingen, kanske till ett annat pris.

De sade att de hade pratat om det, men inte bestämt något. Men då skulle det varit till samma pris som innan.

Jag förstår ju att det kan vara en av fördelarna med privatleasing - att stora aktörer “kontrollerar” andrahandsmarknaden. Risken förstås om marknaden försvinner. Då är det ju bättre att utnyttja valuta-effekter och exportera bilarna.

1 gillning