Undersökte främst leasing av Kia EV3 GT-serien. 30 000 km per år. I 3 år. Såg dock det senaste erbjudandet från Tesla Model 3 med 0 % ränta. Såg även det.
Jag funderade på att köpa Tesla istället för att leasa Kia EV3. Men batteritekniken förbättras och vi har Elon Epstein också. Jag är en bilkille så det stör mig inte.
Men… Hur är det med andrahandsvärdet i allmänhet? Ska jag leasa Kia EV3 istället? Eller kan jag ta Tesla och sälja senare, kanske 5 år senare?
Anledningen till Tesla är deras bättre mjukvara och riktigt låga ICU-problem (nej antar jag) till skillnad från Kia EV3 eller EV6. Jag kommer att pendla 100 km varje dag till mitt jobb.
Privatleasing med 30 000 km per år blir ganska hög månadskostnad? Troligtvis Teslas 0% ränta bästa dealen, väldigt svårt att säga något om restvärdet efter 5 år med den höga milantalet du kommer att ha.
Instämmer med föregående talare att det låter som en dyr leasing om den ska gälla för en årlig körsträcka på 3000 mil, själv jämförde jag mellan 1500 och 2000 mil/år eftersom jag skulle hamna någonstans i mitten och kom fram till att jag skulle behöva köra nästan 1900 mil/år för att den längre körsträckan skulle ge lägre månadskostnad än kort körsträcka + övermil.
Så jag tror också att Tesla-dealen är fördelaktig rent ekonomiskt, sen är frågan om en Tesla gör jobbet lika bra för dig som en EV3 men det kan egentligen bara du avgöra.
Men… hur är det med andrahandsvärdet? Jag är ganska nybörjare på bilar i allmänhet. Baserat på din uppfattning, kommer vi att kunna sälja bilen åtminstone med tanke på den nuvarande situationen med Elon? Eller kommer Elon att sluta producera bilen?
Du skriver om alt sälja bilen om kanske 5 år och det är praktiskt taget omöjligt att säga hur det kommer att se ut då, om du tänker 5 år tillbaka så var det nog ingen som trodde att Elon skulle vara en negativ faktor utan det som gav osäkerhet i hur andrahandsvärdet skulle utvecklas var om de etablerade biltillverkarna skulle kunna ta fram lika bra konkurrenter.
Men för all del, Tesla framstår som mer osäkert än de flesta andra biltillverkare.