De senaste veckorna har ett antal olika siter postat om Toyotas senaste försök att få vätgas att hända, men jag har inte sett någon diskutera detta här.
På Internet ser man en hel radda med artiklar kring detta med mer eller mindre sensationalistiska rubriker. Till exempel: Tom’s Guide som använder rubriken “No more EV charging stations? Toyota unveils breakthrough hydrogen fuel cell batteries you can easily swap”.
Bilden som används för att illustrera detta är nedan, att man “slide:ar” in en vätgaspatron in i bilen, som sedan används för att driva en bränslecell.
Att ladda bilen är inte svårare än att byta ut en vätgaspatron, som är lätt att bära på, på ryggen till exempel:
Ja det låter väl som ett… koncept. Men det är väldigt få som skriver ut hur mycket energi som ryms i en vätgascylinder.
Men informationen finns ju nästan. Enligt en artikel från 2022 från New Atlas om samma projekt så är paronerna cylindrar som är 40 cm långa, 18 cm i diameter, och väger cirka 5 kilo när de är fulla, och håller cirka 3,3 kWh användbar energi. Det är inte sannolikt att matematiken skiljer sig nämnvärt, vätgas får ju inte magiskt mer energidensitet med teknikutveckling.
Om vi är lite snälla och räknar på 1,5 kWh / mil så får vi en räckvidd på hela 22 kilometer med en sån här patron. Vi kan vara lite extra snälla och säga 50 km eftersom de säkert utvecklat produkten lite sedan 2022. Räckviddsångest? Löst! Du behöver inte oroa sig längre, för du vet att du inte kommer fram.
Men det är lungt, för du kan ju stoppa baggaget fullt av såna här cylindrar så behöver du bara gå ur bilen var 50:e kilometer och byta. Det är ändå bra med lite bensträckare och motion!
Jag fattar ärligt talat inte hur någon ens publicerar sånt här dravel som Toyota kommer med och inte gör någon grundläggande matte eller rimlighetsbedömning. Vätgas i all ära, det finns säkert någon nisch det passar till, men den nischen är inte personbilar i alla fall.
Artikellänkar:
Alla bilderna är tagna från artiklarna ovan, som i sin tur creddar bilderna till Toyotas presstjänst.