@cgullin lade idag ut en video där han provkör Subaru Uncharted.Videon slutar med att han får lämna tillbaka bilen i stället för att recensera den, eftersom 12V-batteriet är dött, dagen efter en lång resa där batteriet bör ha fått gott om tid att laddas fullt.
12V-problem där väldigt nyblivna ägare av 2026-bilar blir strandsatta tycks vara ett problem på hela eTNGA-plattformen, dvs CHR+, Uncharted, bz4x, Solterra, Rz, bz4x Touring och e-Outback.
Reddit och forum dedikerade till de här bilarna har uppmärksammat det hela sedan flera månader tillbaka.
Trots det verkar det inte finnas någon officiell reaktion från märkena, och inte mycket journalistik om problemet. Den journalistik som finns är om grupptalan om bz4x/Solterra angående de gamla årsmodellerna innan facelift 2026 – och det verkar oklart om det är ett separat problem gällande att underhållsladda 12V-batteriet, som kanske även finns kvar på den nya modellerna.
En översikt på problemet finns i “parsitic drain megathread”, på Trailseeker-forument på Reddit. Trailseeker är det amerikanska namnet på Subaru e-Outback.
Problemet kan ses genom att mäta spänningen på 12V-batteriet. Spänningen antar ett kraftigt nedtgående sågtandsmönster som börjar drygt tre timmar efter att bilen parkerats.Bilen kan sedan dö, som för Gullin, efter en natt eller två, eftersom batteriet är totalt urladdat. Ett märkligt fenomen är att flera ägare har filmat den IR-baserade förar-övervakningskameran (den Gullin håller handen framför i videon) och ser att den är aktiv när urladdningen sker, när bilen alltså varit parkerad i flera timmar.
Det verkar oklart om problemet går att trigga på samtliga exemplar och att beteendet kräver någon viss kombination av inställningar och förarbeteende, eller om det beror på varianter av mjukvara/hårdvara och att vissa bilar därigenom inte drabbas.
Det verkar finnas ett flertal sätt att jobba sig runt problemet, eller att misslyckas med att återupprepa det: Öppning av motorhuven, komma i närheten med nycklarna, låsa/låsa upp (fysisk nyckel, fob eller app), ha ett laddningschema aktivt. Att ha ett laddningsschema i visst mönster aktivt eller att automatisera iPhone-appen att låsa bilen har de senaste veckorna blivit de två populära sätten att undvika problemet.
Jag har hittills inte sett någon hävda att de drabbats av problemet så länge bilen INTE varit uppkopplad till den officiella appen. En ouppkopplad bil sägs ha ett streck snett över DCM-ikonen på infotainment-systemet. Det hade varit intressant att veta hur den ikonen såg ut på bilen Gullin körde, dvs om den han lånat bilen av hade appen aktiv. Att plocka bort bilen ur appen är det tredje sättet att undvika problem, men då blir man så klart av med förvärmning, övervakning etc.
Jag vet att både Tesla och Hyundai/Kia har haft en historik med liknande problem, som lösts på ett eller annat sätt. Frågan är väl hur sannolikt det är att Toyota kommer att lösa problemet och lyckas pusha ut lösningen till Subaru.
Jag har en beställning på Uncharted liggande. Jag har provkört 10+ andra bilar och inte egentligen hittat någon annan (förutom CHR+) som jag kan tänka mig att betala för, för att ersätta min nuvarande bensinare (som säkert kommer funka några år till). Borde jag avbeställa?