När jag kommer i en Ellastbil till företagen och träffar många arbetare där , så är det många som frågar och undrar . Den känslan jag fått utifrån dom samtalen med just dom människorna ( ingen sifo undersökning direkt ) är att man avvaktar köp tills den nya tekniken visat sig hålla över tid , utan allt för dyra reparationskostnader. Snabb-Laddning och räckvidd har inte nämnts i någon större omfattning . Många blir oroliga när pressen skriver om dom som råkat ut för dyra problem , på samma sätt som Etanol försäljningen avtog radikalt efter att pressen skrev om några som fått problem efter någon bristfällig leverans . Att Etanolen senare hade bra kvalitet hade ingen betydelse, skadan var redan skedd . Samma med Bio Diesel , många fick problem efter att ha tankat RME . Att dagens HVO 100 jämställs med Blankdiesel , och inte innehåller någon RME alls hjälper inte . Oron har satt sig . Preem har i sin Svanenmärkta diesel med 50 % inblandning av HVO , på många mackar tagit bort all inblandning av RME , för att folk ska känna sig trygga med att tanka . Men få litar på det ändå . Läste senast igår i Carup en rubrik om elbil som löd , ” bilen bara stannar verkstaden kan inte hitta felet ” eller något liknande . En ID3 tydligen . Att det troligtvis är väldigt ovanligt med liknande problem skriver dom inte i samma artikel . Folk blir oroliga och skadan är skedd . Och visst jag valde leasing med garanti av lite samma skäl , så jag är inte opåverkad jag heller . Få människor jag möter har ekonomi till reparationer i 50000 kr klassen , så dom tar det säkra före det osäkra , och väljer det dom känner sig trygga med sedan tidigare . Bra med kanaler som Elbilsveckan med flera som ger en mer nyanserad bild av just rena elbilar . Jag vågar inte lova guld och gröna skogar till folk , utan brukar hänvisa till er och dessa journalister om dom är intresserade.
För stor för tung för dyr skulle jag nog vilja påstå får dom att tveka…..
Ja det också.
Jag har ingenstans att ladda hemma och det är väl det som får mig att tveka. Dock får vi se vad som händer nu när den nya lagen träder i kraft. Om man kan få en laddbox installerad i mitt garage eller inte.
Jag ska inte byta bil förrän om ca 1½ år men när den tiden kommer så blir det nog en elbil i alla fall.
Fortfarande för dyra för gemene man, även som begagnade. Ge det ytterligare 5 år så kommer du se att knappt nån kommer välja bränsle- över elbil. Fördelarna kommer vara alldeles för stora att undvika, även de ekonomiska. Just nu är vi fortfarande i övergångsfas. Jag ser inte riktigt samma likheter med alternativa bränslekällor då de aldrig hade samma genomslagskraft på bilindustrin och samhälle i stort som elbilen. Alla vet att elbilen är framtiden, för folk är det en fråga om när, inte om om.
Det här borde väl motivera, om man nu har råd.
Liknelsen gällde vi människors många gånger obefogade oro för komplikationer , och därmed kostnader .
Jo dom har även såna reportage i Carup i bland . Men det blir lite antingen Svart eller Vitt , sällan nyanserat . Det är bra med journalistik som belyser även problem med elektrifierade bilar , som dom gör . Men det är ju bra om dom skriver att felet är sällsynt om det är det . Annars kan det verka avskräckande för många tror jag .
Absolut men tror i slutändan att folk har mer förståelse för elbilens komplikationer, då den innebär ett fullständigt paradigmskifte för bilvärlden. Detsamma kunde inte riktigt sägas om de andra alternativa bränslekällorna som hade väl ganska få fördelar för bilisten jämfört med den försprång som elbilen har över bränslebilen.
Så tror faktiskt inte dessa utvalda skräckhistorier kommer göra mycket för att ändra nuvarande riktning. Folk förstår att med banbrytande ny teknik så kommer det också barnsjukdomar. Toleransen för fel är därför högre hos elbil än jämförande alternativa bränslen.
Tror det handlar mycket om ekonomi.
Skapa tydliga incitament och fördelar, så går det snabbare med omställningen.
2014 hade jag en CNG gasbil, då kunde man få leta gas mack många mil bort i nåt industriområde. Gas infrastrukturen var urusel. Var ganska bökigt tyckte jag då, men förmånsvärdet var extremt lågt. ![]()
Som grädde på moset bör man göra som i Danmark och höja nybils accis på fossilbilar. Idag borde man ju lätt klara sig på el/plugin.
För att inte prata om oberoende av fossila bränslen ![]()
För min del är det endast ekonomi. Har en andrabil som elbil för den kunde jag köpa för under 200 000 kr. Den kör jag lite över 2000 mil/år med. Min förstabil går ca 1200 mil/år men den man tar när man behöver få med packning eller dragkrok eller om vädret är jävligt och man vill vara säker på komma fram (awd).
Men så fort jag kan köpa en förstabil med awd och hyfsad packning som går på el för under 6000kr/mån i TCO så åker fossilaren direkt! Tror jag är ett lik andra där.
Vad är en medelinkomsttagare? För mig var det priset! Ja jag köper helst bilar kontant utan lån då det känns säkrare med osäker arbetsmarknad och då vill jag inte bli stående med lån eller leasingavtal som är dyra eller svåra att komma ur. Det gör att bilar över 150-200 tkr känns dyra. Jag är dock antagligen en outlier och inte representativ för medelklassen. Bilen är ett transportmedel inte en statussymbol. Innan man kunde ta sig 20 mil vintertid utan att fylla på elektroner var elbilen helt ointressant. Hade det funnits en bilpool där jag bor hade det kanske varit intressant men tyvärr saknas det ofta utanför stan, även om jag inte bor så långt från storstaden. Särskilt som bilägande för med sig en massa otrevliga kostnader, försäkring, skatt, service, däck, bränsle, stenskott, etc, etc! De skriver i Elbilen att Europas bilmarknad inte hämtat sig efter pandemin och det är nog delvis kostnadsdrivet och en ny generation som växt upp i städer och inte ser behovet av en bil, vi har lämnat 50-talet och nyhetens behag är inte lika lockande.
Jag kallar dom så , dom som jag möter ute på företagen / industrierna . Bättre förslag ? . Ska vi prata penga , så ligger deras löner på alltifrån 35000 kr i månaden för en relativt nyanställd dagtidare , till 55000 kr i månaden för en natt arbetande truckförare på Volvo som jag språkade med förra veckan . Det är ju dom som tråden handlar om , dom som hittills valt bort elbil . Jag söker mer rimliga tankegångar och erfarenheter vid samtal om deras sätt att tänka och förhålla sig till omställningen , och eventuellt hur skrämsel journalistik påverkar dom . Gäller ju privatleasing också , där det ofta är skräckexempel på avgifter för onormalt slitage . Men nu har jag gjort samma val som dig i den frågan , och köpt och äger min bil för framtiden. Med skillnaden att jag hellre äger en ICE bil då . Söker Mer rimliga tankegångar än dryg snacket att dom skulle vara mindre vetande som har svårt att ta in information som många vill få det till . Dom jag möter har i regel fullt rimliga tankegångar om det hela , men ibland lite obefogad oro som jag upplever det . Olika bilars olika mjukvara tråkar mig till döds , men finner omställningen och människors förhållande till densamma väldigt intressant.
Notera att även begagnade fossilbilar har blivit ganska dyra. Och i ett knepigt ekonomiuskt läge väljer de flesta att behålla befintlig bil ett eller ett par år extra. Det räcker ju för att nybilsförsäljnignen skall dyka.
Att KÖPA elbil känns osäkert pga oklara andrahansvärden. Att leasa en känns vettigare, men även det dyrt. Och att låsa sig i ett avtal i tre år som är svårt att komma ur om ens finansiella situation ändras.
Och för det tredje, kan du inte ladda hemma är frågan i min mening död. Då blir elbilen alldeles för dyr.
Ja ofattbart höga priser på 5 år gamla ICE bilar med ofta mycket mil på mätaren , om det är mer namnkunniga bilmärken .
Intressant också med människors egna erfarenheter med sina bilar . Ett samtal med en truckförare i förra veckan . Han undrade vad jag körde för bilar privat , och jag berättade vilka bilar vi har . När jag nämnde Gummans V50 , så undrade han om vi var nöjda med den . Ja det är nog den mest problemfria bilen vi haft , funkar alltid och obefintlig värdeminskning efter fem års ägande . Då berättade han att han att han hade haft en V50 av äldre årsmodell, som han tyckte var den sämsta bilen han haft . Den gick tydligen sönder hela tiden påstod han . Vi hann inte längre i samtalet där och då , så jag får väl fråga lite mer om bilen och vilken motor han hade i den vid nästa tillfälle.
Givetvis är ICE-bilar också ett osäkert kort över lite tid. Vi har ju vissa länder i europa som förbjuder äldre bilar och vi har ingen aning om vad bränslepriserna kommer att ligga. Men prylar vi känner sedan gammalt känns ändå tryggare än nyheter.
Kloka svar jag fått här tycker jag , dryg svaren har uteblivit . Men har ni fler erfarenheter från samtal med arbetskamrater eller nära och kära . Så är jag idel öra .
Den önskan om att vilja ha en mindre bil har jag inte hört i min omgivning. Men kanske en vanligare önskan bland dom som bor i storstäder. Stora Volvos mm som många av dom jag träffar har , verkar bara det som hägrar även om bilen är eldriven som Elbil eller Laddhybrid. Någon som har antytt att dom skulle vara beredda att gå ner i bil storlek , för att den ska gå på El har jag inte upplevt i min begränsade omgivning i det stora hela .