Hej.
Är det någon som har erfarenhet av både VW ID3 och Volvo EX30.
Kör en ID3 -23 idag men funderar på att byta den till ev EX30.
Eller är det fel väg att gå?
Hej.
Är det någon som har erfarenhet av både VW ID3 och Volvo EX30.
Kör en ID3 -23 idag men funderar på att byta den till ev EX30.
Eller är det fel väg att gå?
Vad vill du uppnå?
Jag har kört alla varianter av EX30, kul modern bil.
Om ni brukar vara mer än två , så kan det vara bra att tänka på att baksätet i EX30 inte är speciellt rymligt, det samma kan man väl säga om bagageutrymmet. Nästan 25% mindre än i en ID3 och med fällda säten är ID3 över 40% större. Allt detta trotts att de i princip är lika stora.
Håller med föregående talare, ex30 är.en mindre bil och baksätet inte så bra, men i övrigt tycker jag ex30 är en bättre/roligare bil än id3.
Ex30 kan dessutom ha krok och takräcke.
Vi har ägt en id3 tidigare och är ni inne på att köpa en ex30, dock ska vi ha ex30 som andra bil, vi är 3 i familjen så den är för liten.
Vänta tills ID.Polo kommer ut för provkörning och sedan provar du dem båda.
Jag har ID3:an som andrabil så tanken är att Volvon ska vara detsamma. Sällan mer än två så baksätet spelar inte så stor roll.
Tycker på bilder att Volvon känns lite mer ombonad än VW: n som är ganska tråkig invändigt.
Gamla ID.3:an är inget skoj, ID.3 Neo är riktigt nice. Men igen – ID.Polo eller ID.Cross / Skoda Epiq om du vill ha lite högre.
..
EX30 går bort hos mig pga ingen förardisplay. Det är ju rätt så stor skillnad på förardisplayerna mellan Epiq och ID. Cross. Bara genom att se/läsa provkörningar av dessa två så gillar jag Epiq bättre, men förardisplayen förstör min helhet av bilen. Vad tycker du?
Faktiskt inte suttit eller sett en Epiq ännu så vet faktiskt inte hur den ser ut IRL ![]()
Hade antagligen valt EX30 av dessa två. Bättre mjukvara, roligare bil att köra, snyggare på utsidan. Ibgen förarskärm är tråkigt men om alternativet är Id.3 så hade jag offrat det ![]()
Jag har provsuttit Epiq vid visningen på Skoda i Malmö. Gillar bilen mycket, men är besviken på den lilla förardisplay. Får se hur jag upplever det sen i verkligheten vid provkörning.
EX30 är utan tvekan den snyggaste av dom två sett utifrån innifrån känns det lite för Teslafierat för min smak och man slås av hur dåligt innerutrymmet är utnyttjat ID.3 är lika stor som en Passat invändigt och jag blev förvånad över hur mycket den kunde svälja jag köpte ett helt kök på IKEA till uthyrningshuset och platta paketen fick plats utan problem jag köpte även ett komplett badrum med toastol handfat och alla skåp och skyfflade in det i ID.3an utan problem
Jag levde med en tidig ID.3 i tre år den började mjukvarumädsigt katastrofalt men efter ett flertal hela mjukvaruuppdateringar var den riktigt bra när den gick tillbaka och jag har kört dom nya uppdaterade och mjukvaran är så mycket bättre Körmässigt är den en nästan 2ton och 204 hästars bakhjulsdriven bil med körglädje som vilken bil i samma klass dock tyckte jag den var bättre på vägen än EX30 bakhjulsdriven som har 70 hästar mer väger 100kilo mindre men den kändes som den trippade på tårna lite för mycket när det började svänga ID.3 kändes “tryggare”
Har du inte ett behov av det allra senaste är en ÅF demo ID.3 inför presentationen av ID.3 Neo ett riktigt bra köp med möjlighet att pruta på en oftast fullutrustad bil och är man bra borde man kunna dela sig till ett eller två år extra garanti och vinterhjul
#1 på min inköpslista är just nu en vit 24-25 ID.3 GTX Performance
EX30 är väl perfekt som andrabil! Klart roligare bil med bättre infotainment, OPD, snyggare och allmänt roligare! Hade det varit en förstabil hade jag sneglat på ID3 pga utrymmen, men någon rolig bil är den ju inte någonstans.
Går lite i samma tankar ![]()
![]()
Har en -21 ID.3 idag och funderar på att byta mot EX30. Främst då jag tycker id3 är lite sävlig, långsamt infotainmentsystem, kass service etc.
Har du de kraven så blir du jättenöjd !