Var skall ”växelspaken” vara i elbilar?

Vad tycker herr @Esse om att ha “växelspaken” vid ratten nuförtiden. Minns du var enormt mycket emot det.

Edit: detta inlägg hamnade HELT i fel tråd. Någon som kan flytta?

Efter att ha kört Polestar 2 i nästan två veckor så säger jag helt klart mellan sätena. Att ha den vid ratten är bara fel ur alla synvinklar. Så även aktivering av farthållare på Teslan – fruktansvärt, särskilt i kombination med att behöva aktivera den konstant.

Däremot har Audi och Skoda en bra lösning på farthållaren med spak ner till vänster om ratten som enkelt nås med handen utan att släppa ratten.

2 gillningar

Personligen tycker jag växelspaken gärna får sitta vid rattenm det är nice.

Att man slår på autopiloten på växelspaken är klart märkligt ja. Men ännu värre är.väl ändå att den alltid ska Pling Plong när man gör det!!!.. Varför får man aldrig vara lycklig!!!

Jag gillar rattväxel.

Är skit kul att köra min farbrors gamla Opel Rekord från 1960 med trepetad rattväxel, känns naturligt på nåt vis att ha spaken där.

Har man däremot inte soffa fram, då kan den lika gärna sitta i mitten så friar man upp utrymmet runt ratten.

Jag tycker man skulle haft knappar, sen trivs jag rätt bra med vred som i min bil.

1 gillning

Det ska givetvis vara rattväxel. Och farthållare ska vara på separat spak.

1 gillning

Varför ska farthållare vara på egen spak för? Vad är det för fel på att använda ratten? Ju mindre spakar, desto bättre tycker jag :slight_smile: Växelväljaren ser jag helst i mittkonsolen också, så den är ur vägen :slight_smile:

Optimalt är en knapp (inte touch) på vänstra delen av ratten.

Man kan alltid lita på Volvo :wink:

1 gillning

Har du testat nya Tesla ratten där du slipper alla spakar?

Nope, försökt få låna en Model S av Tesla sesan den kom men får ingen respons :man_shrugging:

1 gillning

Så när som på att det är en utmaning att blinka ut ur rondell så är den rätt nice.

nej Peter… nej.
Har inte kört mer än någon dag med sådan ratt… men har oerhört svårt att se jag kommer vänja mig.

OCH…växelväljaren: Kanske känns dumt att säga detta men växel väljaren känns fel: Dra upp för att åka framåt när man på spaken drar nedåt för att åka framåt.

Att tutan inte satt i mitten var också mindfuck.

Jag förutsätter det kommer eftermarknads grejer för växelväljaren och blinkers.

S3XY Knob kanske?

1 gillning