Vikten på elbilar & beskattning

@Vanheden Det är är kanske i tuffaste laget med 1500 kilo? Inte ens ID. Polo klarar det

Någonstans måste ju en gräns dras inför flera länder viktskatter på elbilar kanske hela EU vore optimalt så blir det tryck på tillverkarna att inte bara “trycka In” stora batterier tech och annat som bara ökar vikten och använda sig mer av lättare material en BMW i3 väger 12-1300 kilo för att BMW använde stora mängder Carbon Fiber I konstruktionen något som idag inte är helt omöjligt att använda sig av i bilar det går om det visar sig att vikten blir viktigt (fniss) för slutkunden och man börjar titta på kostnader versus räckvidd utrymme mm

På 80talet vägde genomsnittsbilen 1 ton idag väger medelelbilen 2 ton en ökning med 100% då säger någon som vet att idag är säkerhetskraven högre och säkerhet väger visst är det så När jag jobbade på Nissan och vi skulle designa en ny eller bara en faceliftad Nissan Sentra fanns alltid ett viktspann med i briefen

Jag har en kamrat som viktoptimerar en JCW Cooper-e för bandagar han har än sålänge bantat strax under 300kilo och lite mer finns att hämta Jag har här nyligen spenderat tre dagar i Alpine A290 GTS (mer om det i en annan tråd) den väger 1480 kilo om den tappade 200kilo vore det en riktig 100poängare kanske världen bästa elbil

Nu flyttar vi denna diskussionen till en tråd om Vikten på elbilar & Beskattning så vi inte förstör BMW tråden

@Klossen Och går med en vikt på nästan 3 ton Tycker inte det ska vara en bil som bör vara skattefritt köra,

Detta är ju en helt annan diskussion som egentligen inte har med BMW X5 EV att göra men jag håller med det är dax att införa skatt per vikt på elbilar det börjar verkligen gå över styr börja med lägsta avgiften upp till 1500kilo och för varje 500 kilo över dubblera skatten det finns ingen som behöver en bil som väger 3 ton som inte är ett kommersiellt fordon I Storbritannien håller man på att titta på detta redan så något är på G förhoppningsvis

Som sagt en diskussion för en annan tråd

Jag vet att jag kastar sten i glashus men hade vi inte behov av en anpassad bil hade jag aldrig kört runt i 2700kilo ID.BUZZ utan troligare en Grande Panda eller R5a För mig är vikten på en bil A&O min tyngsta bil är mk1 Golf Cabriolet med strax under 900 kilo och mina andra tre väger mellan 620 - 870 kilo Det går inte att spara för mycket vikt på ett fordon och ju mer ofjädrad vikt man kan banta ju mer körglädje Vi har tidigare haft en diskussion om min hyperbantade Ducati som vi är färdiga med

Förhoppningsvis kommer dom M1a bilarna som kommer till marknaden dom närmaste åren sänka medelvikten på elbilar men då hoppas man att tillverkare som BMW Volvo Benz och Kineserna tar sitt förnuft till fånga och lättar på vikten annars får vi väl helt enkelt beskatta bort dom bilarn våra vägar kommer inte att hålla om varje ny bil som kommer ut på dom väger minst 2ton

Personligen tycker jag viktökningen på elbilar är lika illa som utsläpp från fossila drivmedel och en stor bov i det är tjänstebilen Tänk om en mellanchef bara fick välja en bil under 2ton dagens medeltjänsteelbil ligger strax över 2ton

ViktVäktarna

Hur ska du klara av att få till bil på 1500kg som

Klarar av att dra åtminstone 2500kg och därmed ha batteri på Minst 150kWh?

Ingen som förväntar sig att en 1500kilos bil skulle uppfylla dom kraven är det ett måste får man väl helt enkelt betala för det…

Jag tycker att framtida beskattning av elfordon bör vara baserad på t.ex. vikt, effekt och batterikapacitet. Vill man ha ”allt” så kostar det mer. Nöjer man sig med vad man egentligen behöver till vardags, så kommer man billigare undan.

2 gillningar

Fast det är vansinnigt med rejäl Skatt bara för att man inte klarar sig med en Fiat Punto…

Man betalar redan extrema summor för att köpa en något större elbil, det räcker, men självklart ska vi ruinera svensken

Det betalar man ju för när man köper leksaken…det räcker m

Så hur anser du att man utformar ett rättvist system för att beskatta elbilar i framtiden?

2 gillningar

Rimligast är väl att var och en betalar proportionellt mot de kostnader man orsakar. Dvs proportionellt mot vägslitage (vikt och körd sträcka?), samt proportionellt mot miljöbelastningen.

Målet bör förstås vara att styra mot effektiv användning av resurser. Det kan innehålla en fast del för tillverkningen av fordonet.

Vi beskattar ju inte bilar idag efter vikten, utan på påhittade siffror. Men ruinera folket är tydligen viktigt för en del. Idag är ju dessutom beskattningen extremt orättvis då elbilarna slipper betala mer än en symbolisk summa

Det är ju just det som diskuteras här…..

Så, hur anser du att man utformar ett framtida system för att beskatta elbilar?

Exakt. Då blir variabler som vikt, effekt och batteristorlek parametrar som kan vara med och styra storleken på skatten.

Man har redan regler inom Sverige och EU vad gäller vägavgift på tunga transportfordon, så det borde kunna utformas även för andra klasser av fordon. Fordonsskatten är det lämpliga att använda då den redan baseras på fordonsvikt utsläpp m.m sedan tidigare. Krävs dock att formlerna behöver göras om mera rättvisa så att även elbilarna får ta sin del av kakan. Att vägunderhållet i grunden bara finansieras av statskassan är i grunden fel!

Fast vad blir skillnaden om du bara låser vissa skatter till vissa åtgärder istället för att som idag all extrema skatter som fossilbilisterna betalar också en tas en mindre summa av detta ut till vägunderhåll?

Blir ju plus och minus oavsett, idag mest plus

Jag förstår dilemmat för de som förespråkar åtgärder att snabba på omställningen till elbilar att man gjorde det enkelt för sig genom att sänka fordonsskatten rakt av.
Det finns betydligt bättre sätt att påskynda omställningen än rabatterad fordonsskatt, så gör om och gör rätt!

Vi kommer ofrånkomligt till en punkt då elbilen är normen och då det måste betalas skatt för dessa. Om det är snart, som i UK, eller längre fram är dock en frågan, men det kommer ju att hända.

Samtidigt kommer den sjunkande försäljningen av fossila bränslen att gräva ytterligare ett hål i statskassan, som på något sätt kommer att behöva täckas upp.

Skall dessa framtida intäkter komma från fordonsägare eller skall dessa tas in från annat håll? Hur som helst så behöver pengarna högst troligen komma in på ett eller annat sätt.

2 gillningar

Jepp håller med och som du säger så måste input till statskassan öka, dels för att täcka upp för de minskade statliga skatteintäkterna för de fossila bränslena och kanske en otrevlig nota för de utsläppsrätter vi nu drar på oss att tvingas betala för. Den notan får kommande regeringar försöka parera om/när den dagen kommer.

Vad gäller var dessa pengar tas ifrån, så ligger det väl nära till hands att det blir att gräva i statskassan, men det borde ju gå att tillföra en del från fordonskatten utan att krångla till det för mycket, detta för att täcka en del av det hål som behöver fyllas iallafall.
Jag vet inte hur stor betydelse fordonsskatten varit för att folk väljer elbilar och om det har så stor betydelse då man ändå betalar hiskliga belopp till försäkringsbolagen för de stora tunga prestanda-kolosserna. Då har man ju redan gjort ett val att det får kosta och vad är då en lite högre fordonsskatt i sammanhanget nåt att gnöla om.

1 gillning

Om man tänker vägslitage , så vore väl kanske en viktbaserad kilometerskatt bra i så fall . Litet slitage om man kör lite och tvärt om .