Så jag har nu kört min företagsleasade EX40 long range ungefär ett halvår och mest använt den för pendling till och från jobbet.
Jag har ungefär 41km enkel väg (motorväg) till jobbet och jag laddar där. Jag har nu en rutin där jag laddar måndag och fredag. 41km drar ungefär 8-9% av batteriet vilket gör att när jag laddar på fredag har jag ungefär 20%. Jag laddar till 90%.
Jag får det till att räckvidden från 100% till 0% borde vara ca 430km.
Ja med nya motorn och större batteriet så blev det ett bra lyft helt klart.
Den tickar många ok i min värld och jag tycker leasingpriset nu med kampanjen är mycket bra för vad man får för pengarna. Tror också det är ett bra begagnatköp med tanke på hur populär bilen är.
Väldigt bra med ÅF och serviceställen också, vilket håller nere kostnader där. Har inte kollat försäkring, men går man på den bakhjulsdrivna som räcker gott och väl, så tror jag inte det är så blodigt. Synd bara att den och många andra bilar har så stora fälgar. Där skulle Volvo behöva gå ner till 17-18 tummare åtminstone, så blir det bättre och tystare komfort och säkert billigare också.
Många klagar på att den ser ålderdomlig ut, särskilt med skärmen, men jag tycker inte det behövs sitta nån stor infotaimenskärm och AAOS och röststyrningen är ju outstanding, särskilt när de som första leverantör går över till Gemeni AI. I övrigt så lägger man inte jättemycket kraft att smeta bilen full med en massa nya oprovade tekniska delar som i vissa andra Volvo modeller. Jag uppskattar att man behåller färre men fungerande säkerhetssystem och funktioner.
@FH13 Du nämnde nåt om dyra skärmbyten på en del bilar, då tror jag du skulle gilla Volvos lilla skärm. Kollade priser och man kan köpa den något begagnad för under 8000kr och den är dessutom ganska lätt att byta själv också, så även där kan man spara in servicekostnader när skärmen pajar och garantierna gått ut
Perfekt beprövad plattform dessutom som blev utsedd till årets bil 2018 . Tack för informationen om skärmen, känns skönt att höra . Det är nog inte otänkbart att det kan bli en begagnad EX40 när det blir dags att lämna tillbaka Cupran . En helt vanlig bil som drivs med El , helt i min smak . Jag föredrar egentligen sedaner , men jag skulle säkert bli nöjd ändå .
Ja CyberSecurity lagstiftningen som införs nästa år har ju en samhällsbredare approach och som du säger ingår då även elektronisk utrustning. Jag vet dock inte hur hårt det kommer att slå på just döda skärmar i detta fallet, men visst kan det innebära att allt i bilarna måste utföras på speciella serviceanrättningar i värsta fallet.
Att byta denna skärmen kräver bara lossning av ett antal skruvar och två stycken kontakter som behöver lossas.
blir också intressant att se vilken tidshorisont man anser den nya lagstiftningen ska gälla, jag menar bilar långt tillbaka som sedan länge inte finns krav på att serva på serviceställen borde ju rimligen bli undantagna.
Attans och då blir det förstås piratjakt på de som inte åker in till en verkstad och fixar en ny skärm. Det lär bli ramaskri ute i stugorna att behöva tvingas in på serviceställen för ganska enkla ingrepp på gamla bilar.
Note: läste att en del klonar CEM enheterna idag lagligt?!
Vet inte hur det är med Volvo men på Fiat Alfa Peugeot VAG mfl så måste man efter byte av komponenter från skärmar till tändspolar koda in dom På vissa bilar måste automatisk handbroms resettas digitalt vid byte av bromsklossar på vissa Mercedes måste man koda in ett nytt batteri annars startar inte bilen
På verkstäder använder vi oss av Autel XTOOL eller andra digitala verktyg att göra det med men på vissa märken och ingrepp kan det bara hanteras med märkesspecifika digitala verktyg
Så det är nog inte lika lätt som att skruva i en ny skärm i en laptop
Ja kan säkert vara så, jag kollade bara in handgreppen att byta skärmen, så det kan mycket väl ha krävts både kloning av CEM enhet m.m i förberedande och efteråt när man bytt skärmen. Själva skärmen är dock hyfsat billig om man jämför andra skärmlösningar (exkl. allt jobb före efter dvs)
En Autel med tillgång till uppdateringar som används professionellt går på mellan 70-90K lite beroende på vilka märken du hanterar
En klonad Autel kan du köpa på Wish för någon tusenlapp då går den aldrig att uppdatera jag har en med mjukvara från 2017 så det mesta äldre än det kan jag hantera