Volvo EX60 Jan-26

Vad jag förstår så blev det så att de tog semester som vanligt. Det var något med att man inte fick tillräckligt med material för att hålla igång bandet ändå enligt min kompis som jobbar där.

Fikade idag med min kamrat Volvo säljaren På golvet stog en EX90 Twin Motor Plus I en fantastisk Sand Dune en EX60 i Aurora Silver kanske inte bästa färgen för EX60 på lyften stog en i Denim Blue och väntade på leverans det var en helt annan bil än den i silver en Vit EX30 gjorde det till en Triss Nu har igen Volvo ett coherent formspråk i sina bilar det känns igen och man känner igen en Volvo på håll Lite i skymundan stog en EX40 Black Edition och jag blev ju tvungen att fråga hur dom säljer svaret “näst intill omöjligt här hos oss den ska iväg till en ÅF i Göteborgstrakten som sålt den”

Han berättade att den EX60 P12 Ultra som han beställt var först lovad på senhösten men nu har den skjutits på framtiden utan byggdatum tydligen fattas det delar att börja bygga dom Demo och personalbilar brukar prioriteras så han väntar med spänning och kör vidare i den svarta 25a EX90 jag hade i våras

En lika lyckad EX50 design kan komplettera Volvos lineup men man saknar ju en ES60 och varför inte en EV90 för att det ska bli komplett

Autogefühl’s test av Volvo EX60 (Autobahn, långfärd och snabbladdningstest)
Jämförelser med BMW IX3 och Mercedes GLC.

1 gillning

Vilken fin bil! Men igen lite oroväckande det där med ANC från någon som själv är väldigt känslig mot ANC och helst har det avstängt när möjligt. Men bör inte vara en svår mjukvarujustering av Volvo.

Nu blev jag ännu mer taggad på eventuell elektrifierad S60/S80 på denna plattform. Volvo vill också vara sportiga och roliga verkar det som :slight_smile:

Idag såg jag den EX60 i Denim Blue in the wild den som hängde på lyften hos lokala ÅF för någon vecka sedan i solen var den ett helt rätt färgval av en gråhårig reklamare i 50års åldern Dock tycker jag formgivningen är lite problematisk i profil den flyter på fint från fronten fram till framkant på bakre hjulhuset sen känns det som “oh shit nu börjar den bli för lång vi måste avsluta” vilket ger den ett rumphugget intryck men väl rakt bakom ser den helt rätt ut

Som sagt en ES60 kan inte komma en dag för tidigt

Är detta vad vi Svenskar önskar oss

5 gillningar

Jupp! En härlig interiör så är vi hemma :slight_smile:

EV60​:+1: men flytta laddluckan, “the right side is the wrong side, the left side is the right side” som Bjørn brukar säga.

2 gillningar

Ja vänster bak eller höger fram!!

1 gillning

Detta är inte officiella bilder precis, ai tänkte nog inte på de…

Varje dag passerar man förare som på de mest innovativa sätt lyckats koppla i laddningen i sitt uttag på fel sidan bilen längs med Stockholms gator. :laughing:

Bästa lösningarna hittar man alltid på de laddare med fast monterad kabel.

Har det inte konstaterats att vänster bak är fel om vi i en framtid kommer ha AC-laddare vid parkeringsfickor i staden? Då sitter laddaren ut mot trafiken.

Hur laddar dom som parkerar nära en vägg framför och på högersidan av bilen?

Så är det i mitt garage och det är jag garanterat inte ensam om.

Jag har laddaren på husgaveln som är till höger om uppfarten jag har även en på stolpe längst upp på uppfarten men den är i första hand till uthyrningshuset Jag har ofta en eller två till bilar på uppfarten så det kan bli trångt speciellt när det ska laddas då har ju ID.BUZZ Park Assist jag stannar bara på vägen utanför och väljer vilket håll jag kommer ifrån sen parkerar den som jag lärt den nära rabatten och precis så laddkabeln räcker runt bakom till laddluckan på högersidan Lätt som en plätt

Har en sommargäst som jobbar med fastigheter på Djurgårdsförvaltningen (Kungens fastigheter) dom har fått nya direktiv att inga laddare får sättas upp på fastigheter car ports garage utan måste alltid stå från fastigheten på stolpe tydligen försäkringskrav men även för att många av fastigheterna är K-märkta

Exakt, det mest utrymmeseffektiva är V bak, är där man MÅSTE ha utrymme då man stiger ut. Dessutom är det enklare att åka in till en laddare då man enkelt ser i V backspegel så man kan parkerar “dikt an” laddaren på lämpligt avstånd.
Då kan man parkera dikt an en vägg/p-ficka/laddare till höger.

Parkering med laddning i stan bör undvikas vid parallell-parkeringar. Laddaren tar upp stor del av trottoaren, oavsett om bilens ladduttag är på V eller H sida.
Tänker på handikappade, rullstolar och synskadade…

PS
Ingen slump att Tesla laddar på V sida…de går på logik 100%

1 gillning

Även om man har laddporten på rätt sida så händer det att man möter lite case där man måste bryta mot normer/regler. Så som att backa in på snedparkeringar, i detta fallet står jag ju egentligen mot färdriktningen (P-huset är enkelriktat). Min laddkabel är bara 5 meter så det är enda lösningen förutom en längre kabel.

Laddning på höger sida hade inte ändrat någonting. :wink:
Man får backa in oavsett.

1 gillning

Säg inte det. En Tesla Model Y är 4,7 meter. Luckan sitter kanske en-två decimeter in från bakpartiet. Det hade nog gått att sträcka en 5 meter kabel från boxen till laddporten om man parkerar nära och står i exakt rätt ruta i förhållande till boxens placering.

Hur kan detta vara ett problem för någon av ovanstående??

Stolparna på alla ställen i stan står långt ut mot gatan och hindrar absolut ingen

4 gillningar

Ganska roande att detta är en diskussion. Som jag ser de så är de bara på gamla suc som de är stor fördel att ha porten på samma sätt som på en Tesla, i övrigt har de inte någon betydelse även om jag helat ser att den sitter bak på bilen likande där tanklocket sitter på fossil bilar men inte ens de är ju vikigt..