Inte för att det är någon dealbreaker, men nog tycker jag höger fram är absolut bästa placeringen av laddlucka.
En sådan bil hade inte fungerat för mig, höger bak skulle precis fungera, men vänster bak eller vänster fram hade varit bäst, det är ju där platsen behövs för att kunna öppna förardörren ![]()
Garaget är ju bara ett av ställena man behöver ladda bilen, så även om det är kanske en av de viktigaste ställena för oss som bor i villa, så tänker jag generellt, utefter gator och på laddställen som exempelvis Tesla. Nu råkar jag ha ett tillräckligt brett garage så laddning skulle fungera varsom ändå även om kortaste vägen är vänster fram till 3-fasen i garaget ![]()
Låter som att det är bra att tillverkarna har valt olika placeringar på ladd luckan . Valfrihet är alltid bra ,
Då jag sökte ny bil…varning nördlista ![]()
Laddport laddlucka
Vänster bak
Tesla
Volvo EX30, XC40
MG
Polestar 2
MB eklass nya 2024
Audi nya
Land Rover
Range Rover
Zeekr 001
Höger fram (= passar Tesla Super Charger )
Taycan DC (AC båda sidor)
Renault e-tech
Maxus
BYD Atto3
Audi e-tron 55 DC hemma
KIA EV3
Vänster fram
Ford Mach-e
Volvo hybrider
Ora
Jaguar I-pace
Audi e-tron 55 AC snabbladdning + DC hemma
Lexus RZ
Höger bak
EQS suv (äldre höger bak)
EQA, EQB, EQC, EQE, EQS
Xpeng
Skoda
Buzz
Mini e
BMW i3, i4, i5, iX
Audi äldre
BYD Tang, Seal, Han
Kia ev9
Kia ev6?
Alla BMW är i höger bak ![]()
Ja det vet jag ju…men det står fel i texten. Slarvigt. Ändrar
Var laddluckan sitter är ju en feature på ens bil precis som 4-hjulsdrift, hur stort bagaget är, om bilen har hög eller låg dragvikt. det jag reagerade på var att det initalt verkade som att vänster bak på något sätt skulle vara bättre för alla. Men nu blev tråden lite mer nyanserad.
Klart att Teslaförarna ska ha laddluckan på vänster sida, orka gå runt till andra sidan bilen för att stoppa i och ur laddkabeln. Det verkar vara temat för Teslaförarna, det gäller att göra så lite som möjligt på egen hand, nu ska t.o.m. den egna bilen köra åt dem, inte ens det orkar de göra längre ![]()
När jag var på förhandsvisning av Skoda Epiq så pratade jag med “chefen” från Skoda och jag sa att laddporten på höger framskärm inte fungerar för mig. Han höll med och sa att det var en dum placering för många och han tyckte själv att det skulle funnits en på varje framskärm för att fungera för alla.
Ja då har du Audi och Porsche att välja på gissar jag är de enda som har två laddluckor.
Väljer man Porsche så är väl de en av de första som stödjer trådlös laddning också och då är det väl framtidssäkert så det räcker. ![]()
“Tesla’s Former Chief Engineer, Peter Rawlinson, who was the chief vehicle engineer for the Model S from 2009 through 2012, says Teslas have to be backed into charging stalls because of a house that CEO Elon Musk rented more than a decade ago.”
“I chose the spot just behind the front of the left-hand wheel, just in front of the driver’s door, exactly where it is on the Lucid Air.”
“Well, that wasn’t acceptable to Musk. He said it wouldn’t suit the layout of his garage in Bel Air. So I said, ‘Well, where do you want it? What suits the layout of your garage in Bel Air?’ He said it’s going to be on the rear because he could trip over the cable.”
Fina bilar, men åt helsike för mycket pengar att lägga på en bil för min del.
Ja och dessutom får du säkert panoramaglastak på köpet ![]()
Hade jag haft behovet av en bil i EX60 klassen och den budgeten, så hade troligen EX60 varit min bil. Jag hoppas EX50 uppfyller det sista jag saknar i EX60 vad gäller interiören och då gäller det mera fysiska reglage/knappar som man trots allt hört ryktas om.
Då kan det mycket väl bli en bagagnad sådan framöver. För ny har jag troligen inte budget till och köper helst inte nytt mera vad gäller bilar. Leasing är heller inget jag föredrar.
Nu jagar jag min första begagnade elbil så 2027 måste det bli nåt val ![]()
Positivt att EX60 slår förväntningarna, men tråkigt med förseningarna.
Man kanske får räkna med förseningar också på kommande EX50 när den lanseras gissningsvis?!
Känns som en rökridå? Att många beställer bilen bör bara göra att väntetiden på nybeställningar blir lång? Inte att de som beställde i början får vänta till årsskiftet? Nej, garanterat produktionsproblem, säg det istället.
De levererade…trumvirvel… 6st EX60 bilar i augusti… Vad händer!?
Torslanda fabriken va stängd för semester under stora delar av augusti. Då kan det inte komma ut så många bilar ![]()
Tänkte på det med
Är det stängt hela augusti och hela juli?
Men ändå 6st? Tycker det känns skrämmande likt andra lanseringar, där allt skjuts upp och försenas.
När jag nu är ute och letar nya bilar hos återförsäljare(i Skåne) så är det inte ovanligt att de inte ens har nya modeller varken i hallen eller för provkörning. I många fall refererar dom till deras egen produktionsplats i fabriken. Jag undrar lite hur biltillverkarna tänker när dom spammar ut reklam för en ny modell nu men att den inte kommer ut till återförsäljarna förrän några månader senare. Känns som att de skulle lära lite av Apple som har lanseringsevent nästa vecka och säkerligen kan jag ha en ny iphone i handen innan månaden är slut.