Hej på er! Mitt första inlägg här så ni får ursäkta mig om jag glömmer nämna någon information!
Jag har blivit beviljad nya elbilspremien så är ganska sugen på att byta bort min gamla Volvo S60 från 2014 som börjar bli för trång framför allt. Jag har spanat in mig på just 2 modeller och de är:
XC40 recharge twin (modellår 2023)
ID.4 GTX (antingen 2022 alternativt 2023)
Har provkört volvon, och den duger gott och väl för familjen både invändigt och bagaget, går ju alltid ha takbox om det krisar.
Men blir osäker på ID.4an då de saknar förvärmning, uppdaterar inte mjukvaran på den modellen samt att mjukvaran (från vad jag hört) strular mycket.
Enda nackdelen jag hört med volvon är förbrukningen, men ni som säkert kan mer får gärna rätta mig!
Vi kör ca 1200 mil om året, mesta resor är ju till o från jobb och affärer så säg 3-4 mil och nångång i månaden blir de längre resor som t ex 8 mil ToR och 16 mil ToR. En gång om året 22 mil enkel resa men där finns givetvis laddmöjlighet.
Hjälp mig folket! Konkreta tips och råd mottages mellan dessa modeller och förutsättningar
/ Andersson
Isåfall, köp Volvon. Annats kommer du bara fundera på VW’s nackdelar
Med dessa sträckor är Volvon verkligen inga problem, den har ju bättre range än så. Dessutom har den som sagt förvärmning av batteriet, ja om du skulle behöva köra längre än såhär under vintern.
Sen är såklart båda bilarna fina bilar.
Kör själv en ec40 my25.
Jag har haft båda bilarna, fast båda av senare generation med nyare drivlina och i ID4ans fall då med förvärmning och nyare infotainment.
Den stora skillnaden är att ID4 är en rymligare bil, framför allt i baksätet men även bagaget är mycket bättre. Om ni har barnstolar och barnvagn eller annan skrymmande packning är den att föredra - men det behöver ni testa själva.
En XC40 Twin är en väldigt trevlig bil utan direkta svagheter. Jämför du infotainment i XC40 mot det gamla systemet i ID4 så är Volvon absolut att föredra. Kort sagt, ryms ni i XC40n så välj en XC40!
1 gillning
Hade en ID 4 tidigare. Förutom lite högt däckljud, så var det en väldigt trevlig bil under våra 9000 mil tillsammans.
Personligen litar jag mer på VW än Volvo. Tyvärr presterar ju inte Volvo särskilt bra i kvalitetsundersökningar.
XC40n har högre däckljud men lägre vindljud än ID4. I stort ingen större skillnad i ljudnivå.
Bankiren och tobias
Däckljudet är väldigt avgörande av vilket däckfabrikat och modell man väljer oavsett bilmodell.
Behöver du fyrhjulsdrift?
Bilen blir tyngre, sämre räckvidd, sämre vändradie för iD4 som då är bakhjulsdriven utan fyrhjulsdrift. (Tidiga XC40 framhjulsdriven)
1 gillning
Förvärmning av batteri har blivit en vattendelare
Laddar du hemma under natten för att ha en laddad bil på morgonen spelar förvärmning ingen roll då är det viktigare att kunna värma eller kyla kupen före avresa
Jag har kört en ID.3 utan förvärmning i tre år och har idag en ID.BUZZ även den utan förvärmning av batteri vi kör tre till fyra gånger (när jag inte flyger) “hem” till Italien både vinter vår sommar höst och jag upplever inte att laddstoppen tar längre tid i kalla versus varma årstider resan brukar ta ungefär lika lång tid så om den hade förvärmning hur många minuter skulle jag kunnat spara på 170 mil? Körde i förra veckan 150 mil mest motorväg och laddstoppen 20 till 80% tog sällan mer än 15 minuter lagom för toalettbesök och fylla på kaffetermos måste man ha mer bråttom än så….
Men utvecklingen måste ju gå framåt
Angående ID.4 GTX om du inte drar tungt eller bor i Åre så ska du absolut först provköra en ID.4 med DCC Chassi och provköra och jämföra med en GTX Jag har kört alla VW GTX (och alla med och utan DCC) versioner och upplever att “sportigheten” blir mest stumm och stötigt en bakhjulsdriven ID.4 med DCC chassi är en fröjd att köra som går att ställa in från USA mjukt och bekvämt till sportigt nog för en 2.2 tons familjebil
Tycker jag
1 gillning
Ja avsaknaden av awd i alla år är slut med nästa bil, så det är ett krav. Faktiskt viktigare än dragkrok 
Välkommen till forumet och grattis till elbilspremien!
Jag har själv ingen elbil ännu, men söker liksom dig efter min första elbil.
Av de två du tittar på, så skulle jag själv absolut välja Volvo XC40.
De uppgraderar nu 2,5 milj bilar med senaste mjukvaran och har med det en av marknadens bästa ruttplanering och AI röststyrning även i sin äldre fordonspark.
VW har inte samma möjligheter med sin MEB mjukvara, så där får man ofta byta upp sig i årsmodell om man vill ha de nya funktionerna som kommer tyvärr.
Det är en dealbreaker för mig vad gäller ID.4, men om man inte önskar mer än vad bilen man köper kommer erbjuda och behöver lite mera utrymme, så är väl det också en bra bil som man kan trivas i länge.
Kolla även upp servicekostnader och försäkringskostnader på de bilar du funderar på.
Både Volvo och VW har ju många serviceställen så där är det inga problem, men det skiljer en del beroende på vilken av modellerna du väljer av respektive märke.
Annars kan du nog får ganska bra specade bilar av lite äldre årsmodell av både XC40 och ID.4.
Lycka till!
Det där stämmer ju inte riktigt
Mina tre år med ID.3 så fick den fem hela mjukvaruuppdateringar som tog den från usel till riktigt bra Min ID.BUZZ har på 2 år fått tre hela mjukvaruuppdateringar som tillfört vissa funktioner men framförallt förbättrat bilen så man står inte helt utan mjukvaruuppdateringar om man väljer VW
Ska man köpa en begagnad VW speciellt om man köper från fristående handlare typ Karla är det viktigt att ta regnummer och låta en VW serviceverkstad kolla om alla mjukvaruuppdateringar och service bulletiner är åtgärdade vilket om man köper hos en ÅF redan är gjort
Rätt och riktigt
1 gillning
Nej det var inte det jag sa, men ganska ofta så läser man att det krävs det senaste modellen för att få de nya uppgraderade funktionerna. VW har inte den bakåtkompatibiliteten som Volvo har i sin mjukvara!
Men vi vet ju att allt på internet kanske inte är helt rätt
Näh och vi vet ju vad du tycker om alla recencenter som också hävdar de problem VW har 
1 gillning
Jag har egentligen inget emot recensenter men en som kör en bil från några timmar till ett par dagar kan aldrig få samma upplevelse och erfarenhet av bilen som en som lever med bilen dagligen lämnar in den för service får kallelser om uppdateringar och service bulletiner mm
Det är egentligen inte en aversion men väl ointresse av influencers och YouTubers tyckande och tänkande Det som är intressant att höra är Ola Sigvardsson I Gubbar som tjötar berättar om sina problem med snedslitna däck på sin ID.7 och dialogen med Volkswagen i podden Det är motorjournalistik inte klick bait
Back to topic
Jag läser
Ingen uppdatering till 4.x för äldre modeller: Bilar med mjukvaruversion 2.x eller 3.x (årsmodell 2023 och äldre) kommer troligtvis inte att få uppdateringen till version 4.x, då denna kräver nyare hårdvara som finns i faceliftade modeller.
Så det där med dåligt bakåtkompatibilitet i VW bilarna skulle jag nog våga säga är ganska korrekt. Nu kommer dessutom MEB+ med fortsatt cariad mjukvara, så risken är väl ganska överhängande att det endast blir nyare funktioner som äldre 2024- modeller blir utan!
Volvo kommer också med ny hårdvara i EX40 från 2026-, men likväl är mjukvaran anpassad att också kunna fungera för de 2,5 milj äldre bilarna från 2020- med android automotive mjukvaran.
Enl mig, oavsett nyaste bil och nyaste mjukvara i en VW, är funktionen usel jämfört med en gammal och icke-uppgraderad mjukvara i en äldre Volvo XC40.
Googlesystemet i Volvo är helt enkelt överlägset.
Skriver detta i bakgrund av att trådstartaren Andersson932 lyft att just mjukvara är en sak han är tveksam över.
1 gillning
Det som bekymrar en med mjukvara är ju just om det skulle gå åt helvete av någon anledning så är det inte kul att sitta med en version som inte går att uppdatera överhuvudtaget och man får leva med det.
Om de blir så eller ej, det får ju framtiden säga
För min del skulle jag inte oroa mig speciellt mycket över mjukvaran i ID.4 förutsatt att den nuvarande versionen gör vad man tycker sig behöva. Det är sant att VW har fått mycket kritik för uteblivna uppgraderingar, men jag har inte sett lika mycket kritik beträffande stabiliteten. Jag tror att mycket av kritiken kommer ifrån tidiga köpare som ansåg sig ha fått ett löfte från VW om att förvärmning och lite annat skulle komma till deras bil i samband med en framtida mjukvaruuppgradering. De kände sig svikna och blev förståeligt nog besvikna när Cariad/VW inte lyckades med det.
Nu är ju inte förvärmning nödvändigtvis en dealbreaker för andra än för dem som ofta kör långt på vintern (eller inte kan ladda hemma) och visst har det kommit en del andra uppgraderingar i 3.x-serien (inkl buggfixar), men man bör nog inte förvänta sig några helt nya funktioner i mjukvaran om man väljer ID.4 utan det gäller att kolla att den aktuella versionen innehåller det man vill ha. Volvo verkar ju vara bättre på att vidareutveckla sin mjukvara, men frågan är hur viktigt detta är jämfört med andra faktorer som t ex utrymme.
Jag avstår från att rekommendera den ena framför den andra av dessa två eftersom jag inte har någon direkt erfarenhet av någon av dem. Jag menar bara att jag inte tycker att man ska räkna bort ID.4 helt och hållet enbart pga av mjukvaran. Det är alltså inte baserat på egen erfarenhet av ID.4 utan på att mjukvaran i grunden är ungefär densamma som i Skoda Enyaq som jag känner till bättre.