Zeekr 7X (bra eller anus)?

Ja det är väl en smaksak det där . Men jag instämmer med att jag hellre kör långt i ett sträck , med en lååång rast efter det . Eller ännu hellre direkt till målet , med laddning på stugan / hotellet. . 80 mil wltp skulle nog räcka till det för mig , vinter som sommar . Men för den som använder bilen i jobbet , så är kanske snabb laddning viktigare ? .

1 gillning

Ja precis, men t ex Neue Klasse verkar ju göra 10-80% på 21 minuter. Det innebär att den laddar 56 WLTP-mil på dessa minuter (80*0,7) om den får 80 mil i WLTP. En liten justering av WLTP med ett 20-procentigt bortfall borde ge omkring 44 mil.

Personligen skulle jag nog inte orka detta - och om jag hade haft orken, så hade jag nog behövt 21 minuter att sträcka på benen och köpa kaffe.

På mina långturer med ID 4:an till Lappland, så orkar jag knappt 20 mil. :grimacing:

Jag vill hålla isär WLTP och verkligen körning. Utmaningen för mig är motorväg där man håller vänstertempo med räckvidd därefter som kräver laddning. Min BMW i4 idag klarar inte 30mil på vintern i vänstertempo, klarar strax över 30mil vid mildare väder.
När man tömt av första batteriet blir det bara 15mil mellan laddarna eftersom den laddar så långsamt efter 50%. Någonstans där när man kör Malmö-Gävle urvattnas begreppet ”BMW - när du älskar att köra” bilen är helt enkelt inte gjord för detta. På hemvägen får man också meddelade att man har laddat för mycket DC och laddningen reduceras ytterligare i hastighet för att bevara batteriet. Jag har inte köpt en ny BMW för att ligga efter lastbilar på motorvägen, inga hard feelings till alla er som gör det.
Dagens BMW elbilar håller inte måttet för power-users, Neue Klasse är säkert 30% bättre och säkert fullt tillräcklig för de flesta precis som dagens i4/i5.

Därför välkomnar jag märken och modeller som Zeekr 7X där man värdesätter elbilar för power-users även om målgruppen är väldigt liten så höjer vi ribban för elbilen som är megaviktig i omställningen mot fossilt.

1 gillning

Gäller det där alla BMW:s elbilar, även iX?

Jag laddade uppemot 135 kW på nästan alla stopp häromdagen (körde 127 mil) i ID 4:an. Sjönk under 100 någonstans vid 70%.

Vet inte om man får reduktion även på iX, kan t.o.m. vara så att man fixat det på i4 facelift, någon som vet?

MEB bilarna med förvärme laddar betydligt snabbare än BMW, i4 går under 100kW vid 50-55%.

Efter att ha sett förproduktionsbilarna testköras i portugal, så verkar det väl mest bra med Zeekr 7X, men en del anus med mjukvara m.m.
Tråkigt att det tar så lång tid att få färdiga bilar, men det är väl nya standarden. Man får väl vänta 2-3 år innan det börjar bli riktigt färdigt som vanligt.

Blir intressant sedan att se tester på svenska vägar och kanske mest vintertid med tanke på att det är en rätt så tung bil och man vill se värden på laddning och förbrukning för att se om speciellt LFP batteriet visar bra värden.

Verkar råda lite delade meningar om stötdämpningen, det är väl det som är ett stort frågetecken för mig. Sedan är det synd att de låst AWD bakom de sanslösa dörrarna som gör bilen till 100% 3-årsleasingbil. Om det åtminstone ginge att stänga av…

Bävar också för försäkringen med de där omotiverade motorkilowatten.

Fint att det gick att få den underbara Forest Green-lacken även i Long Range-varianten. Antar att det försvinner efter juni. Sjukt snygg färg.

Går nog bort för mig enkom p.g.a. ljudsystemet dock.

Tror det ska vara möjligt att välja bort eldörrarna och använda handtagen manuellt i produktion för toppversionen, men håller med om att det är en anus lösning från början. Försäkringen tenderar ju öka med motorkilowatten, så det lär bli dyrt med AWD.

Jag kommer nog att bevaka hur bilen klarar sig i kalla vintrar och hur LFP goldenbric batteriet klarar förbrukningen m.m. Om 3 år så kanske den kan vara ett bra begagnat köp när zeekr troligen också har utökat sina ÅF och serviceställen mera.

Också sett några av filmerna nu. Intressant bil med intressant “teoretisk” laddkurva, inte sett någon som passade på att ladda den på sin tripp. Vet att out of spec testade i Kina på Zeekr egna laddare (se längre upp i tråden) men vill ju se hur den uppför sig på “långsammare” 800v laddare och 400v laddare här, men det kommer senare.

En del återstår att fixa i mjukvara och väldigt mixat intryck om fjädringen. En sak jag hängde upp mig lite på i mjukvaran var animeringen av mötande bilar i förardisplay och HUD, otroligt ryckigt. Synes tydligt tex Alriks film på HUD och Gullins film där man kunde se förardisplay.

Några minus den får av mig är eldörrar, elladdlucka, ramlösa fönster (jag gillar verkligen inte den trenden), panoramatak (jag tolkade att det var standard och ej valbart), onödig motoreffekt och hög förbrukning. Eldörrar såg jag att @cgullin skrivit i kommentarerna kommer kunna väljas bort senare.

Plus: Skidlucka, finns väl bara för att den är designad i Göteborg, men visst saknar andra Zeekr det.

Köp i framtiden? Mest sannolikt inte. Absolut spännande med högre laddkurvor och allt som är pågång men väckte inget habegär.

1 gillning

Alriks bilar intervjuade plattformschefen för Zeekr. Intrvjun innehåller en hel del om Zeekr 7X.

Den var intressant utifrån ett klart mycket större perspektiv än bilindustrin och en bilmodell. Vill man att chefen är expert på allt och man gör vad man blir tillsagd eller gäller devisen att du alltid bör anställa smartare folk än du själv och låt dem lösa utmaningen utan pekpinnar?

Tänkvärt, jag tänkte på hur mycket tokigare denna bil såg ut i väldigt tidig fas, läs längre upp och var dessa tankar kom ifrån. Om det var en oteknisk chef som bestämde viloläget för extremt kortbenta personer bak och dörrarna utan handtag så förstår jag bättre min undran om legobyggandet på en lekskola. Nu tycker jag bilen har hyfsat till sig rent praktiskt på flera punkter, men det finns konstiga grejor kvar. Sedan välkomnar jag att designavdelningen finns i Sverige. Utan den så skulle t ex inte skidluckan finnas som säkert många kineser kliar sig i huvudet för varför den finns :slight_smile:

1 gillning

Denna kombi passar kanske kombi & campinglandet Sverige ännu bättre om/när den kommer hit. Formen borde ju göra en del på förbrukningen också kan man tycka och borde passa en bred kundgrupp med de olika varianterna!

Tycker ändå det är lite magstarkt att från tillverkare kalla denna typ av bilar för kombi.
För i mina ögon är detta en solklar shooting break då luckan öppnar hela vägen upp till nackstöden, och fler och fler kombis taggar nästan in på samma typ av design.

Men det är ju populärt att ha ett bagage där 30% hamnar utanför en öppen lucka. :rofl:

4 gillningar

jepp jag såg sedan att det faktiskt var presentationer där den kallades sitt rätta namn. Verkar poppis nu med shooting break. Not my cup of tea!

Måste medge att när man kikar på recensionerna på Zeekr 7X så framstår den mycket intressant, klart bättre än jag trodde. Long range RWD känns som det smarta valet. Någon som har koll på leveranstid om man beställer idag?

Jag ändrar nog min tro på att Zeekr 7 GT blir en hit i kombilandet Sverige efter att ha sett hur opraktiskt det är med shooting break. Nu visar videon 007GT som är kinesiska versionen, men har svårt att tro att de kan fixa bagagerummet på en ev. Europa version.
Kylskåp i skuffen under lastgolvet lät ju bra, men så mycket andra problem i lastutrymmet med en shooting break.
Mera riktiga kombi till svenska folket tack!

Helt klart det bästa valet tror jag. Man får mest räckvidd för pengarna, alla fördelar med 7X men slipper dörrarna och den värsta förbrukningen. Luftfjädringen är inte tillräckligt bra för att vara intressant.

Bättre luftflöde med shooting brake. Men jag håller med, tycker även A6an går ner en hel del, likt V90 typ. V60 och BMW i5 är mer raka vilket klart uppskattas.

Vad är skillnaden mellan Business leasing och Finansiell leasing gällande företag?

Jag som alltid väljer funktion före design, tycker dessutom att man tappar en del bakåtsikt med dessa sluttande bakpartier. Även 7X har ju taskig bakåtsikt och det är väldigt synd att det får lida för att eventuellt tjäna lite på förbrukningen, eller av att man tycker designen blir snyggare!