Ännu en blockad Tesla-laddare – tredjepartsladdare får inte installeras

Nu är ju källan statliga Medlingsinstitut.

De har väl inte gått ut med antal? Man pratade om förlorade dagar som IF Metall hade räknat?

Det finns det absolut: Medlingsinstitutet: så många strejkar på Tesla – Tesla Club Sweden

Men det är riktigt att informationen inhämtats från IF Metall.

Man pratar alltid om dagar i sådana här sammanhang men en person kan ju inte jobba mer än ett antal dagar på ett år. 1 936 dagar för att vara exakt vilket motsvarar mellan 40 och 50 personer från 27 oktober till sista december 2023. Ungefär en tredjedel av verkstädernas arbetsstyrka.

Här är årsrapporten från 2023.

Jag håller nog inte med om att ”uppskattningsvis 1936” som man baserar på IF Metalls uppgifter är fakta och absolut.

Problemet när man har så starka kopplingar till en sida är ju att det är svårt att lita på något han säger för vad är det han inte säger? Hela diskussionen är väldigt ensidig.

Jag personligen utgår från att ett svenskt fackförbund är ärlig i sin kommunikation till en svensk myndighet. Särskilt i relation till att det är ganska låg anslutning jämfört med de hade önskat.

Tesla själva medger ju dessutom att det rör sig om minst 30 stycken – vilket inte direkt kan definerias som “knappt någon”.

Och hur många av dessa gick ut dag1?

Och inte pga 130% betald ledighet. :man_shrugging:

En inte helt oansenlig del av inslaget handla ju om medlemmarnas besvikelse på facket både innan och efter strejken så den beskrivningen känner jag inte heller igen.

Det vet jag inte och det var inte heller det som var frågan jag svarade på ovan.

Men när vi ändå är inne på ämnet så handla det om att det skall täcka in semestrar och pensioner – eller skulle i alla fall innan Skatteverket satte sig på tvären.

Nu var ditt svar till jalle men här kommer min input.

Helt uppenbart har detta drabbat tredje part. Inte bra.
Modellen har funkat bra i många år, men det är läge att se över den.
Jag är ok att konflikten drabbar inblandade parter, men tredje part som inte kan påverka i konflikten känns märkligt. Tex bilägare som “råkar” äga fel bil…eller företag som “råkar” ha kontrakt med fel företag.
Jag har inga svar (är inte insatt nog) men håll med om att man borde se över detta.
Sedan…sista meningen är lite onödig.

Hur skulle en strejk inte drabba tredje part ? :slight_smile:

Tycker det är värre denna konflikt. De som skulle reparera “icke tesla”-bilar med företaget “Verksta” fick skitlånga leveranstider. Orsaken vet jag inte, vet du?

Att som IFM vidtaga nya åtgärder kommer nog inte hjälpa, Elon har mer stålar och kommer skita i det.
Någon borde låsa in båda parter i ett rum “kom ut när ni löst det” :grin:
Men är det någon som ser en lösning - då ingen part är villig ge sig?
Ser tyvärr bara förlorare…

När kommunal tar ut städare i skolorna vid strejk (hände ofta under 90-talet) var skolorna redo stänga efter några dagar. När bagagehanterarna på Kastrup strejkar (ej sanktionerad vild strejk för övrigt) kommer inte resenärerna iväg.

Det är liksom konsekvenserna som är strejkvapnet.

1 gillning

Yes – lås oss alla hålla oss till ämnet utan att värdera varandra.

I detta fallet så är det vilken form av tredje part det drabbar.
Skall strejken drabba Tesla? - absolut till 100% för det är just det verktyget de har.
Skall strejken drabba Teslas kunder, dvs bilägare? - ja de kommer få en del svårigheter när de tex vill serva/laga bilen eller likande.

Men skall strejken drabba skötsamma Svenska företag som utför arbeten åt Tesla?
Arbeten som via en blockad i dessa fall där produktion lämnar landet för alltid eller som i fallet HQ EL eller bilverkstäder där arbetena istället måste utföras av utländska företag.
Inga av dessa blockader drabbar Tesla utan de sköter bara ärendena genom en annan tredje part.

Nästa stora knäckfråga är Blockad genom förhindrad postgång eller anslutningar av laddstationer mot nätägare.
Skall dessa monopol verkligen få sättas i blockad?
Ta laddstationen i Åre som fick stängas av pga påbackat elskåp och som sen aldrig drifttsatts igen?

Hur skulle Svenska journalistkåren reagera om Journalistförbundet helt plötsligt införde en sympatistrejk med IF metall och FÖRBJÖD svensk journalister att testa och skriva eller om Tesla?

VART går gränsen för sympatiåtgärder?

Notera att blockad faktiskt är ett strejkvapen som en gång i tiden infördes av arbetsgivarparten :slight_smile: På den tiden var fackförbunden emot.

Svaret är det samma – konsekvensen är maktmedlet. Konsekvenserna av konsekvenserna är i sin tur en opinionsmässig risk.

Angående exemplet med journalister så trumfar inte strejkrätten tryckfrihetsförordningen.

Jag ska inte ge mig in på någon diskussion om just Tesla . Men efter 40 år i Åkeribranschen, som är inte så lite vilda västern när det gäller anställdas löner och ersättningar , vet man vikten av att söka sig till seriösa åkerier med kollektivavtal. Jag ska heller inte dra en massa helt horribla exempel så magstarka att ni troligen inte skulle tro mig ändå . Men kan ju berätta att det finns en hel del chaufförer som kör extra på åkerier och som man träffar på i jobbet trots en ålder ända upp till 85 år dom äldsta . Det är många av dom såna stackare som jobbat för många år hos oseriösa Åkare . som inte betalt in någon tjänstepension eller ens riktiga löner som kunnat ge en rimlig pension på ålderns höst . Många gånger lockas med hög andel traktamenten som inte är pensionsgrundande inkomst , och påkostade lastbilar som åkaren äger och har ekonomisk nytta av att chaufförer vårdar ömt ofta på sin fritid . Det går säkert att finna exempel på seriösa Åkerier som inte är kollektivanslutna också , men i dom flesta fallen går det ut på att det är Åkaren som berikar sig eller överlever i vissa fall på dom anställdas bekostnad.

Och fram tills för några månader sedan så var alla ganska överens om att ellagen och dess anslutningsrätten trumfade en facklig blockad…

Men de det ändrades ganska snabbt av Energimarknadsinspektionen och förvaltningsrätten

Dvs svensk fackförbund sitter idag med trumf för att ta beslut vilka företag som kan eller inte kan etablera sig på den svenska marknaden då de rent konkret bestämmer vilka som får ansluta sig på elnätet i sverige

Nej det trodde nog ingen med insikt men däremot fanns det kanske en förhoppning från motståndare till strejken att så var fallet :slight_smile:

Jajjemen, det har jag och kunder råkat ut för flera gånger som byggnadsmålare. På den tiden jag jobbade som byggnadsmålare var det ofta blockader från främst arbetsgivarparten.
Vid ett tillfälle så höll jag på att få sparken, då jag inte ställde upp att måla en fasad med en ny oprovad alkalisk färg som arbetsgivaren krävde att vi skulle använda. Där kan jag säga att hade inte facket funnits, så hade jag tillsammans med de andra som faktiskt senare drabbades av starka lungkomplikationer när de använt färgen.

Jag förstår fortfarande inte de som klagar på facken. Visst finns det även rötägg inom facken precis som arbetsgivare, men för tusan skjut inte ner på den svenska modellen där de flesta och ganska få konflikter ändå löses på ett bra sätt mellan parterna. I detta läget finns inga ursäkter för Tesla att bete sig som de gör och tyvärr så drabbas 3:e part, men skrik på Tesla istället för facken som faktiskt använder de verktyg de har när partena inte kommer överens. De leverantörer som på kringelikring vägar hjälper Tesla dra ut på konflikten, skapar bara problem för andra leverantörer som är mera justa och värdesätter den svenska modellen!

1 gillning