Det är stor skillnad på att testa på en testbana istället för i skarp miljö, så jag hoppas verkligen lagapparaten i USA säkerställer att ansvarsfrågan och säkerheten är löst innan man genomför tester i skarp miljö, men där ser det tyvärr mörkt ut med detta.
Hoppas man är klokare i Europa och Sverige åtminstone och gör saker i rätt ordning!
I Sverige finns det strax under 50.000 Teslor som om Elon trycker på knappen potentiellt kan bli FSD och vad jag förstår kunna kommunicera med varandra I Sverige finns det ungefär 2.5 miljoner nyare bilar med säkerhetssystem som filhållning autobroms mm som inte pratar Tesla resten av våra ca 7.5 miljoner bilar har inga säkerhetssystem kanske ABS och Airbags
I Sverige har vi ca 300.000 motorcyklar och ca 170.000 mopeder som är helt oskyddade trafikanter
Då undrar jag vad ska en Tesla med bara kameror på en 70väg som kommer ikapp en A-traktor göra och har A-traktorn trasiga bakljus (inte helt ovanligt) kommer den bara plöja in i A-traktorn (en Tesla vet inte vad en A-traktor är) En vänstersvångande Tesla som korsar mötande och ser ETT mötande lyse hur kan den bedömma om det är en motorcykel i 100 blås (dom kör ofta för fort) eller en moped i 45 km/t och inte bara svänga framför den
Vad gör vi med alla dessa andra bilar som framförs av sämmre och bättre förare ska vi bara förbjuda dom för dom utgör en hinderbana för ett priviligerad fåtal som vill luta sig tillbaka och läsa Ny Teknik för att dom inte är intresserade av bilkörning eller ska vi göra det ganska enkelt och förbjuda en självuttalad elit på ca 50.000 att ha en självkörande bil
Många frågor ska lösas innan vi ser självkörande bilar på våra vägar och min spaning är att OM det blir tillåtet är det minst 20 år bort och då har jag förhoppningsvis lämnat in mitt körkort
Idag när jag gjorde en 3 mils runda här på Österlen så hade säkert 75% av Teslor jag mötte helt felställda och bländande lysen hur ska en bil som inte har laglig belysning kunna få köra helt själv…
Kalla mig inte pessimist och teknikfientlig bakåtsträvare utan snarare realist som kör motorcykel och moped
Ps.Ja jag känner till The DARPA Grand Challenge är ju inte helt outbildad men helt ointresserad
Nja, tror inte det finns någon biltillverkare som jobbar på s.k. självkörning gått in på spåret att bilar ska prata med varandra; det har ansetts vara en big no-no p.g.a. hur sårbart ett sådant system skulle vara.
Helt autonom självkörning kan ju vara bra men vad gör vi när människor helt enkelt bara går överallt på vägar i staden hur som helst och hit och dit när de vet att de går säkra då de automatiska bilarna ju alltid väjer för människor?
Tänk en stor korsning med trafikljus i rusningstrafik. Bryr sig gående om det är röd eller grön gubbe för att släppa fram datorer/robotar på hjul? Förutsättningen är ju naturligtvis att alla bilar är autonoma och ingen människa kör ett fordon själv.
Du har helt klart en poäng där. Vi människor fungerar så att när man automatiserar produkter, så ändras också beteendet.
Detta gäller inte enbart förfarandet att framföra fordon om/när det nu (bäva månde) blir verklighet i Sverige.
Jag vet skarpa fall inom sjukvården där automatisering medfört slarv trots skarpa krav och varningar att det också måste kontrolleras mänskligt.
Det är märkligt att det inte krävs bevis att man tagit hänsyn till hur vi människor fungerar när man automatiserar produkter och dessutom testar det i skarp miljö!
I Teslas fall med självkörande bilar, så lägger man ansvaret i händelse av olycka på en stackars fjärradministratör som man tror ska sitta och vara beredd att ta över om den självkörande bilen är på väg att hamna i en olyckssituation av någon anledning. Det är inte frågan om, utan när första allvarliga olyckan händer då man bäddar för det med en sådan idiotisk lösning.