Det som kallas gen 1 här borde väl ändå vara gen 2? Gen 1 borde väl vara dom som gjordes för 100 år sedan.
Gjorde en ny sökning på bara Tiguan och fyrhjulsdrift Max 6000 mil och 2021- och sänkte kravet till minst 150 hk . Från 329000 kr men då utan bränsle värmare , billigaste med 369000 kr . Elektrisk förvärmning är ju betydligt snabbare och effektivare . 290 hk mot 150 hk . Intressant prisbild på begagnade VW SUV . Synd att jag inte är lite smårik just nu . Nu skrev jag lite mycket om annat än El , men hoppas ni har överseende med det . För det går ju inte att jämföra, om man inte nämner vad man jämför med .
Eller så får man kalla de ur-elbilarna och garanterat är de nog värda uppåt miljoner de också och inte kallades de SUV på den tiden heller. Hade gärna haft en sådan i garaget, men annars gillar jag mellan SUV som bruksbil
Andra försöket ? Ombyggd Renault Dauphine med Henney Kilowatt på tidigt 60 talel . Passande namn och en fin liten bil . Tredje försöket ? Mars ll Electric med Robert R Aronson . Ombyggd Renault 10 . 45 sålda ? exemplar varav en till vattenfall i Sverige . Eget snabbladdnings nätverk på prov sträcka , med snabbladdning på 45 minuter . Känns det igen ! . Classic motor har haft en som projekt bil . Det här vet du säkert redan som veteranbils intresserad . Men jag tyckte det var kul att skriva om dom. Nu spårade jag ur igen , men Elbilar i alla fall .
Tyvärr så är de tidiga modellerna av id4 osv så otroligt långsamma att ladda så att åka längre resa med den är en långvarig plåga.
Men visst har de gått ner i pris och åker du bara ett fåtal gånger om året längre resor så åker man ju gott i dem.
Ja vissa vinterdagar bet man sig i knogarna när det skulle laddas.
Men merparten av tiden på året räcker även äldre ID bilarna mycket bra till för långresa, det är först när man rullar i en snabbladdande bil det blir så sjukt uppenbart vilken skillnad det är.
Men som insteg till elbilsvärlden är en ID4 med DCC en ruskigt komfortabel bil och står högre upp i listan gentemot många andra populära elbilar.
Haha ja förstår känslan. Och jag hade inte ens id4 på vintern och höll på att få rabies på laddhastigheten…
Men som sagt ett bra insteg till ev och komfortabelt åkande.
Nä den biten är inga problem för oss , vi använder Elbilen till lokala / regionala transporter och utflykter. Vi har två andra bra bilar som inte behöver laddas alls . Provade långfärd med Elbilen i våras för skoj skull , men det föll oss inte i smaken alls . Vill inte förhålla oss till var vi ska stanna , och hur länge andra människor tycker att vi ska få stå där . Jag är egentligen ingen SUV människa, men ID4 tycker jag allt är en riktigt snygg trevlig bil . 4950 kr i månaden utan kontant insats på privatleasing om man vill ha en ny , tycker jag nog låter prisvärt dessutom.
Har i 10 år kört regelbundet till mina föräldrar som bor 125+ mil bort - och jag kör lika snabbt med ID 4 som vår förra E-klassdiesel.
Då tar ni det lugnt.
Vår w213 kan hålla 140km/t på autobahn i 120mil innan tankning. Har den stora dieseltanken. (140mil på svensk motorväg)
Med jag o hustrun som växelkör, medhavd mat o dricka kan vi stanna på platser utan trängsel o stress alt en fin restaurant ”mitt i ingenstans”
Livskvalitet att slippa mackar!
Vi kommer behålla Mercan till långfärder tills en tillräckligt bra elbil finns för rimliga begpriser
Vet inte vilka vägar ni brukar åka , men om ni passerar Gränna ? . Så kan jag rekommendera Kaffestugan på Gränna berget . Där Finns inga elbils laddare , men landets godaste ? Räkmackor och en vidunderlig utsikt över Gränna / Vättern / Visingsö . Lövsta Slott om man åker E4 är en favorit på sommaren för oss också, men det finns inga laddare där heller . Eller Café Nyfiket i Mjölby vid Svartån , samma där inga laddare . Det enda ladd stället jag kan komma på som ligger lite naturskönt , är nog OK i Karlsborg. Med då blir det Mack mat , om man inte vill gå en bit . Kanske kunde vara en tråd ? El Macken med Göstas konditori platsar tycker jag nog .