Avsnitt 123: Det dräller av miljon-SUVar

Det som kallas gen 1 här borde väl ändå vara gen 2? Gen 1 borde väl vara dom som gjordes för 100 år sedan.

1 gillning

Gjorde en ny sökning på bara Tiguan och fyrhjulsdrift Max 6000 mil och 2021- och sänkte kravet till minst 150 hk . Från 329000 kr men då utan bränsle värmare , billigaste med 369000 kr . Elektrisk förvärmning är ju betydligt snabbare och effektivare . 290 hk mot 150 hk . Intressant prisbild på begagnade VW SUV . Synd att jag inte är lite smårik just nu . Nu skrev jag lite mycket om annat än El , men hoppas ni har överseende med det . För det går ju inte att jämföra, om man inte nämner vad man jämför med .

Eller så får man kalla de ur-elbilarna och garanterat är de nog värda uppåt miljoner de också och inte kallades de SUV på den tiden heller. Hade gärna haft en sådan i garaget, men annars gillar jag mellan SUV som bruksbil :slight_smile:

Andra försöket ? Ombyggd Renault Dauphine med Henney Kilowatt på tidigt 60 talel . Passande namn och en fin liten bil . Tredje försöket ? Mars ll Electric med Robert R Aronson . Ombyggd Renault 10 . 45 sålda ? exemplar varav en till vattenfall i Sverige . Eget snabbladdnings nätverk på prov sträcka , med snabbladdning på 45 minuter . Känns det igen ! . Classic motor har haft en som projekt bil . Det här vet du säkert redan som veteranbils intresserad . Men jag tyckte det var kul att skriva om dom. Nu spårade jag ur igen :upside_down_face: , men Elbilar i alla fall .

Tyvärr så är de tidiga modellerna av id4 osv så otroligt långsamma att ladda så att åka längre resa med den är en långvarig plåga. :smile:
Men visst har de gått ner i pris och åker du bara ett fåtal gånger om året längre resor så åker man ju gott i dem. :man_shrugging:t2:

Ja vissa vinterdagar bet man sig i knogarna när det skulle laddas. :rofl:

Men merparten av tiden på året räcker även äldre ID bilarna mycket bra till för långresa, det är först när man rullar i en snabbladdande bil det blir så sjukt uppenbart vilken skillnad det är. :face_with_peeking_eye:

Men som insteg till elbilsvärlden är en ID4 med DCC en ruskigt komfortabel bil och står högre upp i listan gentemot många andra populära elbilar.

Haha ja förstår känslan. :smile: Och jag hade inte ens id4 på vintern och höll på att få rabies på laddhastigheten… :sweat_smile::grimacing:
Men som sagt ett bra insteg till ev och komfortabelt åkande. :smiling_face:

Nä den biten är inga problem för oss , vi använder Elbilen till lokala / regionala transporter och utflykter. Vi har två andra bra bilar som inte behöver laddas alls . Provade långfärd med Elbilen i våras för skoj skull , men det föll oss inte i smaken alls . Vill inte förhålla oss till var vi ska stanna , och hur länge andra människor tycker att vi ska få stå där . Jag är egentligen ingen SUV människa, men ID4 tycker jag allt är en riktigt snygg trevlig bil . 4950 kr i månaden utan kontant insats på privatleasing om man vill ha en ny , tycker jag nog låter prisvärt dessutom.

Har i 10 år kört regelbundet till mina föräldrar som bor 125+ mil bort - och jag kör lika snabbt med ID 4 som vår förra E-klassdiesel.

1 gillning

Då tar ni det lugnt.

Vår w213 kan hålla 140km/t på autobahn i 120mil innan tankning. Har den stora dieseltanken. (140mil på svensk motorväg)
Med jag o hustrun som växelkör, medhavd mat o dricka kan vi stanna på platser utan trängsel o stress alt en fin restaurant ”mitt i ingenstans”
Livskvalitet att slippa mackar!
Vi kommer behålla Mercan till långfärder tills en tillräckligt bra elbil finns för rimliga begpriser

2 gillningar

Vet inte vilka vägar ni brukar åka , men om ni passerar Gränna ? . Så kan jag rekommendera Kaffestugan på Gränna berget . Där Finns inga elbils laddare , men landets godaste ? Räkmackor och en vidunderlig utsikt över Gränna / Vättern / Visingsö . Lövsta Slott om man åker E4 är en favorit på sommaren för oss också, men det finns inga laddare där heller . Eller Café Nyfiket i Mjölby vid Svartån , samma där inga laddare . Det enda ladd stället jag kan komma på som ligger lite naturskönt , är nog OK i Karlsborg. Med då blir det Mack mat , om man inte vill gå en bit . Kanske kunde vara en tråd ? El Macken med Göstas konditori platsar tycker jag nog .

1 gillning