Avsnitt 79: Går det söderut för Northvolt?

Jag är övertygad om att någon köper konkursboet och kör dit erfaren produktionspersonal som industrialiserar processen och sätter upp metoder och processer som fungerar, ser till att alla maskiner blir CE-märkta och följer maskindirektivet och sätter igång en produktion på rätt sätt.

Jag har mina tankar om potentiell köpare men låter det bli för nu.

I värsta fall kan väl ett kinesiskt företag få köpa upp och driva det vidare?
Vad är den stora faran? USA har ju vänt Europa ryggen så vi kanske ska luta oss lite mot Asien och sätta lite press på Trump :slight_smile:
Hellre det än att det blir ett gigantiskt fängelse (som SD föreslog igår i Aktuellt).

Fruktansvärt trist historia och en kapitalförstörelse nästan utan like i svensk historia.

Man kan ju bara hoppas att det kommer få svida ordentligt för styrelsen som valde att bränna pengar på en Chapter11 istället för att redan där och då konstatera det resten av världen redan förstått.

Skall det någonsin byggas batterier i dessa lokaler ja då tror åtminstone jag att det krävs att man arkiverar samtliga maskiner man har och bjuder in tex Panasonic, BYD eller annan leverantör att sätta upp en helt ny beprövad lina.
För den produktionslinje de valt och som står där idag är tyvärr inget som någonsin kommer leverera några mängder av batteripack.

Trist för Skellefteå, men ännu mer trist för svenska skattebetalare och den gröna bubblan som åter igen fick se sig spricka i ett svenska projekt.

Som jag nämnde tidigare frågan är bara vad Inspektionen för strategiska produkter säger om att kinesiska ägare. Sedan kanske ISP inte har något att säga till om då det gäller försäljning av konkursbo.

Sedan stoppade inte ISP PTLs anodfabrik i Timrå dock gick inte PTL med på hur kravet på svenskt inflytande såg ut somjag förstått det.

Kan se redan nu hur det mejlet skulle kunna se ut:

Tja!
Vi har en halvfärdig jättebyggnad i ett litet köldhål långt bort från allt.
Det kan eventuellt vara så att det finns lite skrot som ni vill slänga först innan ni kan få dit era grejer.
Ja det kan vara lite problem med att rörsystemet inte är designat för kylan där också, så det måste rivas ut och göras om också. Ingen kunde ju ha gissat att Skellefteå är kallt, för det är ju inte känt.

Säljes i befintligt skick; säljaren avsäger sig allt ansvar för ev. dolda fel och står ej för ersättning för miljöböter som kan uppstå på förekommen anledning, t.ex. gamla NMP-läckage och annan bristfällig kemikaliehantering.

3 gillningar

Nu när det är mycket deppigt med batteritillverkning i Sverige, så tyckte åtminstone jag att det kändes trösterikt att lyssna på senaste avsnittet av Energistrategipodden . Där Stefan Savonen på LKAB och programledaren känns som två väldigt kloka människor.