Facket tar i med hårdhanskarna mot svenska Tesla

Riktigt bra video, snyggt Peter!

1 gillning

Efter jag sett Esse reportaget så känner jag ännu starkare att Elon musk kommer bojkotta sverige. Min syk analys av den mannen om än ett geni för det är han så vet jag att han har ett temperament och kan göra drastiska åtgärder. Redan i USA finns det delstater som inte tillåter sälja Tesla bilar och då får man åka och köpa dom i en grannstat. Avstånden är inte längre än till Norge och jag kan tänka mig att han kommer hänvisa all verksamhet och försäljning just dit i framtiden. Som Peter säger i videon, sverige’s marknadsandelar är inte så stort i jämförelse med tyskland och resten av världen. Vad tror ni om dom oddsen?

Mycket intressant artikel av Tibor Blomhäll:

1 gillning

Med tanke på hur den mannen driver Twitter/X så är det bara att inse att han inte lyssnar på andras argument. Twitter/X åker ju i nedförsbacke sen Elon tog över där. Har inte stora förväntningar på att den mannen ska lyssna på rationella argument som “den svenska modellen” förträfflighet, även om jag som Teslaägare gärna skulle se att det blev så. Enda hoppet är väl att han verkar krypa för diktaturer som han har nytta av (Rysslan, Kina), så ekonomiska argument kanske hjälper i bästa fall. Om det blev Europa mot Tesla till slut så kanske han skulle krypa till korset och skriva på, kanske, kanske.

2 gillningar

En nyans från andra sidan.
Om nu artikeln stämmer är ju allt rakt emot vadt facket påstår.
IF Metall behöver ju erbjuda något som är bättre än det dom har för att få stöd.

Dessutom har dom i så fall ljugit alla journalister rakt upp i ansiktet, något jag har erfarenhet av att dom gjort till norm ibland för att få medlemmar.

Är själv kollektivare och med i facket, mest för att det är norm på min arbetsplats och alla förhandlingar om arbetstider och löner går via facket, dessutom är det en bra tanke i grunden även om det inte är kollektivt över hela företaget utan folk i storstäder är mer värda även hos facket.

En annan artikel som var bra.
Om förbud mot kollektivanslutning är en global policy från en av världens största biltillverkare, vad ska dom göra? Vilka mer globala policys ska man strunta i pga ett litet land bråkar?

Den intervjuade där, om det är rätt citerat, tycker att

“– Den är onödig. Jag tror inte att vi får bättre löner med kollektivavtal. Vi ligger över avtalets lägsta löner men om Tesla skulle teckna avtal tror jag att vi får minimilönen.”

Vilket ändå inte låter jättebra, jag tolkar det som att Tesla betalar precis över minimilön för att folk inte ska byta arbetsplats, något jag själv hade från ledningen på min gamla arbetsplats där det även hotades om uppsägning om vi fackanslöt oss.

När man läser om kollektivavtal kommer denna upp på IF metall hemsida:

Måste jag teckna kollektivavtal?
Kollektivavtalet är en frivillig överenskommelse mellan ditt företag och IF Metall. De flesta företag har kollektivavtal med en fackförening och har insett fördelarna med det.

Bara den delen gör ju hela strejken till ett trakasseri, det verkar ju vara så lagom frivilligt just nu…

1 gillning

Jag har under mina drygt 35 år på arbetsmarknaden aldrig varit medlem i något fack.
Däremot har jag under majoriteten av denna tiden på ena eller andra sättet varit AG representant. Som sådan ser jag en stor vinst i att arbeta och förhandla med ett välorganiserat fack.
Den svenska modellen har tjänat oss alla väl under väldigt många år. Jag gillar naturligtvis inte allt som facket hittar på men på det stora hela har den svenska modellen inneburit en arbetsmarknad utan större konflikter och med vettiga villkor för alla medarbetare.
Självklart är kollektivavtalet ett golv och om Tesla vill ha ett bättre erbjudande för sina medarbetare är det så klart fritt fram. Vi har själva förhandlat fram avsteg från vårt kollektivavtal för att locka till oss fler medarbetare på en konkurrensutsatt arbetsmarknad, inga problem!
Tror att Tesla missbedömt kraften i de sympatiåtgärder som kan bli aktuella från övriga fackförbund. Jag ser egentligen bara två lösningar, antingen tecknar Tesla kollektivavtal eller också lämnar de Sverige. Det är nog så att ingen av parterna i denna konflikt har något incitament att kompromissa…

3 gillningar

Jag anser också att den svenska modellen är den bästa överlag, men ovan citerade skrivelse på IF Metall hemsida tycker jag får som att framstå som sabotörer.

Att dom lägger strejk med blockad när kollektivavtal enligt deras egen hemsida är frivilligt skulle jag anse att det är sabotage även om syftet i grunden är gott.

1 gillning

Man måste dock förhandla om det om en facklig organisation ber om det.

2 gillningar

Notera att man naturligtvis får de svar man planerar – besöker du en arbetsplats i konflikt så är ju inte de strejkande arbetarna där utan bara de som inte strejkar. Tesla har inte heller släppt in någon annan journalist på verkstaden.

1 gillning

Det jag menar. Sanningen ligger nästan alltid någonstans mitt emellan.

Förbud mot kollektivavtal är dock en konstig global policy att ha tycker jag. Följer med spänning hur som helst, ska framförallt bli intressant hur både Elon och Metall hanterar detta, som du säger, ingen kommer ge sig.

Inte så ofta som jag gör min röst hörd, men här kan jag inte låta bli. Denna strid måste IF Metall vinna. Jag och tror jag, de allra flesta svenskar vill behålla den svenska modellen. Skulle vi låta egot Elon vinna det här så kommer det att rasera allt det vi byggt upp. För mig är det ok att Elon låter Tesla försvinna från Sverige. Jag har inte en Tesla, men även om jag hade en skulle jag ändå sagt samma sak. Vi ska inte sälja ut den svenska modellen!

1 gillning

I ett läge när konflikten är ett faktum gäller det för båda parter att vinna opinionen. Det innebär att vi behöver ha med oss den tanken när vi tar del av informationen.
Artiklar i Dagens Arbete kommer inte att vara objektiva, detta gäller naturligtvis också artiklar som publiceras i Tesla Forum.
I dessa frågor är det ofta rätt svårt att få tag i fakta, Tesla är inte intresserade av att publicera sina anställningsavtal och facket kommer inte att tala om hur många medlemmar de har på Tesla t. ex,
Jag tror dock att det är ett faktum att Teslas ledning saknar tillräcklig kunskap om den Svenska modellen och hur fackförbunden jobbar i Sverige. Det är rätt stor skillnad mellan hur fackförbund funkar i USA och i Sverige.
Det enda jag tror mig veta med säkerhet är att detta kommer att vara ett ämne vi kan följa under lång tid framåt. Båda parter har för mycket att förlora för att ge sig i första taget.
Jag tror att Tesla inte riktigt förstår vidden av hur omfattande eventuella sympatiåtgärder kommer att bli, framför allt om Tesla uppfattas agera “oschysst”.
Om så blir fallet kommer det att bli svårt för övriga fackförbund att sitta på läktaren.
Tror återigen att det i det lite längre loppet bara finns två lösningar, antingen blir det kollektivavtal eller också lämnar Tesla Sverige…
Följer detta med spänning!

3 gillningar

Någonstans i USA sitter ett par jurister och lusläser svenska kollektivavtal och arbetslagen på uppdrag av Tesla.

Blir extra intressant när dom kommer till delen där förtroendevalda har rätt till en plats i styrelsebordet… :stuck_out_tongue_closed_eyes: MBL ftw

1 gillning

Någon nämnde global policy och får det som att låta som om det vore ett internationellt avtal mellan nationer. Vad multinationella företag har för policy är oväsentligt när det gäller dessa frågor, de står inte över nationell lag även om de gärna skulle vilja!

Japp, lite som om jag skulle gå in på ett kaffe, beställa en kaffe, och sedan säga att företagets policy är att bli bjuden på kaffe #influencer

1 gillning

Jag som kanske inte ser tjusningen i fackförbund. Kan tycka Tesla ska dra sig ur från sverige och stänga ner alla superchargers

Datum att hålla reda på.

Fredagen den 3:e november tas Werksta (skadeverkstad) och Axess Logistics (tar hand om bilarna innan de går ut till kund) ut i sympatistrejk. Övriga bilar får hanteras.
Tisdagen den 7:e november tar Transportarbetareförbundet ut hamnarbetarna i sympatstrejk och blockad mot att ta in Tesla-bilar via hamnarna. Övriga bilar får tas in.

2 gillningar

Man kan tycka vad man vill om den svenska modellen men någon stans bör man nog inse att det finns två vägar att gå för att få en rimligt fungerande arbetsmarknad. Den ena vägen är att reglera arbetsmarknaden via lagstiftning av t ex minimilöner, pensioner, försäkringar etc… Detta är den väg som man valt i nästan alla länder.
I Sverige finns inte denna lagstiftning på samma sätt utan här har vi i brett demokratiskt samförstånd valt att låta arbetsmarknadens parter själva reglera förhållandena på arbetsmarknaden via kollektivavtal.
Elon Musk och Tesla säger att detta strider mot deras företagspolicy och vägrar såvitt jag förstår det att ens förhandla med fackliga parter vilket i förlängningen innebär att man säger att vi anser oss stå över de demokratiskt fattade besluten i Sverige.
I mina ögon vittnar detta agerande främst om okunskap, både om spelregler i Sverige men också om konsekvenserna som detta agerande kan få. Om man fortsätter på den vägen man slagit in på har jag svårt att se att man kan undvika rätt omfattande sympatiåtgärder från övriga fackförbund. Konsekvenserna av detta blir att man i slutänden har två val, skriva på kollektivavtal eller att lämna Sverige. Elon Musk verkar minst sagt vara lite oförutsägbar så vilken av vägarna man i slutändan väljer är svårt att sia om. Helt klart är dock att båda vägarna får omfattande konsekvenser, om man skriver på kollektivavtal står såklart en massa andra fackföreningar runt om i världen snart och knackar på för att också skriva avtal. Om man istället väljer att lämna Sverige blir nog konsekvensen för Tesla mindre men den blir desto större för alla Teslaägare i Sverige…
Grunden i alla kurser i förhandlingsteknik eller för den delen i krigsföring är att du måste “känna din fiende” för mig blir det uppenbart att Tesla har missat denna viktiga del.
Jag har poppat min popcorn och satt mig på läktaren för att följa detta drama…

2 gillningar

En video om fakligt perspektiv på globalnivå

Jag tror att Tesla helt har missat att det inte räcker med att bygga riktigt bra bilar i någon annan del av världen för att sedan sälja och leverera dem i Sverige. Dels skall de transporteras till kund och sedan skall kunderna känna trygghet i att äga en Tesla med verkstad, service osv. Man tar verkligen och sabbar sitt varumärke och marknadsposition i Sverige om man inte snabbt pudlar och skaffar kollektivavtal. Jag var själv rätt sugen på att köpa en begagnad Model 3 rätt snart men nu känner jag att det märket helt enkelt inte är ett alternativ längre, oavsett hur bra deras laddnätverk är. Synd.

2 gillningar