De är en roamingapp som troligen får betala samma som vi slutkunder så de får lägga på lite marginal på olika sätt.
Klokt tänkande , och roligt med tillfredsställelsen när man lyckas med en bra deal. Jag tror många kollar efter pris , Eftersom det kan vara väldigt fullt på en ladd operatör , och väldigt tomt på dom andra som finns på samma plats . Men det beror nog också på vilket slags transportbehov man har , för många med mig som laddar publikt väldigt sällan så kan det bli andra faktorer som avgör .
Jag har inte börjat min jakt på just el för elbilar ännu, eftersom jag inte har elbil, men annars jagar jag priser på elavtal bankräntor, matpriser m.m. Jag tror också att man kan påverka genom att vara otrogna kunder. Gäller bara att tillräckligt stor massa orkar göra det, så kan det påverka priser. Karteller där inga alternativ finns är däremot är svårt att påverka på det sättet, där krävs det andra påtryckningar!
Så skäms inte för att du jagar bra elpriser för laddning av bilen
Lite off topic kanske för rubriken, men kanske nåt som saknas också tänker jag.
Finns det ingen tjänst motsvarande elskling för att söka bästa avtal på elbilsladdning?
Jag brukar roa mig med att först kolla elskling då jag ska byta mitt elavtal och sedan ringa några av företagen direkt som elskling listat som bästa.
Ännu så länge har jag inte lyckas få bättre avtal genom att ringa elföretagen direkt för att försöka få till bra avtal. Trots att jag själv försökt använda konkurrenters priser i förhandlingen.
Elskling lyckas alltså få till rätt så bra avtal med elföretagen att de också kan sponsra slutkunden med bättre avtal än man får av elföretagen direkt som slutkund.
Edit: Ska ställa fråga direkt till elskling så får jag se om och vad de svarar
Jag försöker oftast ladda på Tesla eftersom jag får medlemspris där, men t ex i torsdags gjorde jag ett stopp på Eviny vid Höga Kustenbron eftersom den platsen är så mycket trevligare än Tesla SC i Härnösand. Jag kan tänka mig att trevliga omgivningar/bra matställen kan locka många till lite dyrare laddplatser (även om 5:29 på Eviny och OKQ8 är rätt ok tycker jag)
Vi gör på liknande sätt med elavtal , och vi har heller inte lyckats få till bättre pris än konkurrenter av dom med sjysst elhandel . Men i våras var vårat elbolag skellefteå kraft dyrare än ett annat , och vi ringde då och frågade om dom ville matcha det priset för att stanna kvar som kund hos dom . Vi stannade kvar med ett pris som med något öre när matchade . Känns bra med Skellefteå kraft som ett kommun ägt bolag där vinsten gör nytta i en utsatt kommun och pengarna stannar i Sverige hoppas jag . Och 91 öre i jämförelse pris inkl moms årsavgift mm , tycker inte jag är dyrt med trygghet i tre år . Har bekanta som fick elräkningar på 25000 kr för en månad på bara husets förbrukning slutet på 2022 . Såna elräkningar vill inte jag riskera att få . Kriget och MSB varningar för sabotage är långt ifrån över . Hur mycket betalar Tyskarna??? . Svårt att googla sig till ett tydligt svar men läste nån siffra på 4 kr KWT ??? . Ska bli intressant vad du får för svar från Elskling om snabbladdning.
Det låter bra. Jag sitter nu med skellefteå kraft och mitt fördelaktiga elavtal med dom går ut i Oktober, så då ska jag kolla upp och ringa runt igen
Svar från elskling.
Detta är en väldigt bra fråga, här är såklart vissa bolag som möjligen bättre än andra. Du har till exempel Tibber och Greenely som erbjuder tjänster för sammankoppling av laddare och avtal ( gäller framförallt timpris ) Däremot har jag i dagsläget ingen inblick på websidan och dess framtid, utan jag tar vidare detta önskemål att lägga till “ bra val för elbilsägare” eller dylikt då detta är något som blir vanligare och underlättar såklart vid jämförelsen.
Vågar dock inte säga om/när detta kan träda i kraft och hur utfallet blir då bolagens “lösningar” skiljer sig, Tibber som exempel erbjuder ersättning via deras “Grid rewards” och Greenely som snarare har en “smart” lösning för att ladda under de billigaste timmarna. Här finns det såklart delar som inte passar alla märken på laddare osv och blir mer än bara en lätt jämförelse men som ovan nämnt så tar jag detta vidare för att förhoppningsvis få en snygg lösning.
Note: Som man redan visste så finns det ju en väldig massa olika sorters av erbjudanden, så det är kanske inte så lätt att sy ihop en bra tjänst på detta.
Möjligen som jag hoppas på är att om väl en tjänst tas fram från elskling eller annan tjänsteleverantör, så väcker det ett intresse från elabonnemangsleverantörer att anpassa sina erbjudanden efter en erbjudandemall, så att de kan marknadsföra sig den vägen också.
Det borde ju inte vara omöjligt. Jag tror det tekniskt sätt går att lösa, men att det sitter i rättigheter och annat som gör att det kräver godkännanden m.m
Såg förresten att eTrucker nu fixat möjlighet att lista laddplatser för de med släp. Smutt tjänst särskilt nu i semestertider med husvagnar m.m
Det är inte Chargefinder, utan appen eTrucker som har den funktionen.
Ahh läste lite för snabbt. en app till då i mobilen, synd!