Räckviddsuppgradering

Just det där med CD är ett ganska bra exempel. Ljudkvalitén i en CD är lika bra som vad du får i en streamingtjänst. Till och med bättre då CD är okomprimerat ljud. Om du vill spela en timme musik så är CD fortfarande 30 år senare en ändamålsenlig lösning.

Streaming är ju en förbättring på det sättet att du kan spela vad som helst utan att behöva släpa runt på plastskivor. Förbättringen ligger inte i själva musikuppspelningen (funktionen) utan i möjligheten att kunna spela vad man vill med högre flexibilitet. Streaming gör det möjligt att lyssna på musik på ett helt annat sätt än CD-skivor. Och även om det leder till sämre ljudkvalité än CD, så accepterar kunderna den lilla försämringen, för att hela paketet blir bättre.

När det gäller en bil så är det ingen större skillnad. En bil från 1984 har samma funktion, rent praktiskt, som en bil från 2024. Givetvis har komforten blivit bättre, säkerheten, ekonomin, utsläppen, prestandan, etc, men till syvende och sist gör en bil från 1984 samma sak som 2024, utan någon större fundamental revolution av själva konceptet “bil”. Du sätter dig i förarstolen, gasar och styr, och tar dig därmed från A till B.

Streaming som teknik är en disruptiv teknik, på ett sätt som vi inte sett inom bilindustrin på samma sätt. Det som är mest sannolikt att det kan vara disruptivt på samma sätt är självkörande bilar (även om jag är ganska skeptisk). Och i det läget spelar det ingen roll om din bil från 2025 laddar på 10 minuter eller 30. En sådan förändring skulle fundamentalt ändra vad en bil är.

Att ändra drivlinan i en bil från förbränningsmotor till batteridriven elmotor är ingen sådan fundamental förändring.

Så på det sättet, ja, jag tror inte elbilar blir jättemycket bättre än vad de är idag. Visst, de kanske laddar snabbare i framtiden, eller så kanske man kan swappa batterier. Det är kanske några procent mer bekvämt, och det kanske gör bilarna mer lättsålda till de som ännu inte riktigt insett att det här med laddning inte är ett problem, men det är verkligen på marginalen.

1 gillning

Jag väljer själv att inte utgå ifrån vad jag har och om jag är nöjd så tror jag inte att det kommer ske någon utveckling. Min utgångspunkt är att det mesta blir bättre i framtiden och jag kan idag vara fullt nöjd med vad jag har och inte själv komma på förbättringen men jag utgår ifrån att någon annan överaskar mig och tänker utanför “boxen” och ger mig något som jag inte kunde förutspå. Och här tycker jag att Nio gör det bra med batteribyte.

Detta gäller i synnerhet nya saker så som elbilar. Vem vet vad batteribyte, cybercab, solid-state batterier, självkörning mm kommer ge oss i framtiden. Vi kanske inte ens äger en bil om 10 års tid. Eller så gör en del det och en del har ett cybercab-abbonnemang. Jag tycker hur som helst om när någon aktör i bilbranschen gör något annorlunda. Så cred till Nio som vågar gå sin egen väg och till Tesla som enligt mig var den disruptiva kraften som gjorde att elbilar faktiskt blev något mer än en golfbil.

Alltså en bil som var bra för 10-20 år sen är ju fortfarande lika bra idag, den har liksom inte ändrat sig.
Sedan är nya bilar bättre, men det gör inte en bra gammal bil sämre än den var när den ber ny.

Är otroligt trött på påståendet ”all elektronik gör att bilarna inte kommer hålla” när elektroniken är så otroligt mycket mer hållbar än vad den gamla skräpelsytemen var.

Det mesta är bättre på bilarna, det är bara införandet av fler onödiga felkällor och allt trams som ställer till det helt i onödan när man håller på med framförallt elektriska handtag.

1 gillning

Det är främst av den anledningen jag bara vill ha det nödvändigaste funktions och säkerhetsmässigt och bara några få extra tillbehör möjligen på det som borde hålla bilens livslängd. Allergisk mot alla elstyrda luckor, handtag, flappar för luftmotstånd och annat skit som troligen bara skapar en massa kostnader framöver när de slutar fungera.
Betalar hellre lite extra om jag kan beställa en basversion som jag sedan lägger till tilläggsutrustning till, än en fullsmetad dyr bil som de lockar med lite rabatt på jämfört med om man skulle kryssa i allt från basversionen. De skulle väl kunna införa en progressiv rabatt isåfall att ju mer man kryssar i ju mera rabatt. Mycket mera fair mot potentiella kunder.

Verkar som din teori kring tekniken med batteribyte för den stora massan av kunder i Sverige kommer att testas framöver då de kommer med sin firefly.
Jag är fortfarande ytterst tveksam numera, men hoppas du har rätt!