Zeekr modeller (bra eller anus)?

Skrev en tråd om detta för nån vecka sen, vi har inte förstått att den här nya celltekniken är banbrytande. Otroligt hårt slag mot PPE-plattan, Neue klasse, VW, MB. Tuff start på 2025 för Europeiska tillverkare.

1 gillning

Precis, jag greppade nog inte dina siffror föränn jag fick se det i verklighet så att säga. Deras batteri är inte vision, utan redan en produkt, så den batteriteknik som bara finns på ritbordet hos många är ju redan förlegad egentligen.

Zeekr är verkligen effektiv på flera områden och helt klart en elbilsutvecklare de andra får börja ta upp kampen med, alternativt samarbeta med!

Spännande även att lyssna på Lucid som specificerar likande siffror på sin nya Gravity.

När det gäller Z7X så är det lilla batteriet de laddar i filmen.
Det kommer förmodligen trilla över 500KW på stora gyllene packet.

Nu tror jag iofs inte dessa bilar kommer levereras med denna typ av batterier i Europa.
Men datan säger 260kW i snitt på en 10-80% för 100kWh packet.
Det är inte kattskit det heller. :rofl:

Och så den stora frågan.
Varför ser vi inte denna teknologin hos Volvo och Polestar. :zipper_mouth_face::face_with_peeking_eye:

Jag undrar det också, då alla tillhör Geely koncernen! Men det kanske bara är en tidsfråga tills Geely ledningen pekar med hela handen att Volvo och Polestar ska anamma tekniken.

Zeekr 7X som säljs i Sverige för 579k har samma batteri som i videon som Kyle visar. På svenska hemsidan anges tiden till 13min istället för 10min i Kina men det beror på vår 500A limit på de flesta laddare i EU vilket blir då cirka 350-360kW peak på 7X. Det stora batteriet i 7X är från CATL, både är alltså till salu i Sverige.
Inom kort kommer 007GT med samma teknik till salu i Sverige.

Snart blir det svårt att inte lockas köpa Zeekr, hur Europa patriotisk man än är! Kommer Zeekr mix med Golden brick batteriet till Sverige, så blir det svårt att motstå den för mig, även om det också finns en del brister med den av det man sett hittills :slight_smile:

En stor nackdel dock med Zeekr är att det är så få ÅF och serviceställen ännu, men det kanske de kommer utöka med efterhand, då de samarbetar med Mekonomen på ett antal ställen.

1 gillning

Skall helt klart bli spännande att se hur dessa bilar laddar ute i det fria. :grimacing:

Får inte ihop matten bara om den skall ladda 10-80% ( 53kwh) på 13min.
Med en peak på 350 och den på filmen laddade fortfarande med 250 vid 80%…
Hur kan det då bli 240 i snitt. :rofl::rofl::face_with_peeking_eye:

Oavsett är det petitesser då man ändå måste årings in på muggen om man skall hinna på en laddpaus. :sunglasses:

Tror den långsamma laddningen mellan 0 och typ 9% drar ner snittet en del.

Kollade på essens video nu, den verkar bara riktigt bra värde för pengarna men de där dörrarna… vilket problem har man löst med dom?

Håller med, på pappret en riktigt bra bil och tack och lov skippade man en massa helt knasiga lösningar från första konceptbilen man visade.
Inte förtjust i att de behöll elöppningen på dörrarna, men hoppas det bara är de maxade modellerna som har det?
Har inte sett någon som visat om det går att fälla baksätena heller, men hoppas verkligen det går att göra?

Gillade @Esse videon, men tyckte synd om @cgullin som fick så lite tid. Har sett betydligt längre videos från andra journalister.
Hoppas vi får se långa recensioner av bilen framöver :slight_smile:

Edit: Såg att det bara är eldörrar i Privilege versionen.
Baksätena ska enligt specen vara fällbara, så det var ju bra.
Jag skulle gå för Core versionen med LFP golden brick batteriet.

Skulle vara otroligt trist om man inte kunde få den gröna 7X utan idiotdörrarna…

Jag har laddat på 69 kWh på 14 minuter i en Lotus Eletre. På 12 minuter fick jag i 61 kWh. Det på en Ionity med en maxeffekt på 350 kW. Då är visserligen hela batteriet på 100 kWh.

Det jag gillar mest är att man kommer ner i så bra laddtider med LFP batterier. Blir dock spännade se hur golden brick laddar i kallare temperaturer. Där har ju skillnaden varit större mellan NCM och LFP. (utan förvärmning då).

Risken är väl att sådana tester inte hinns med detta året?

Jag kommer göra tester och publicera här så fort bilar finns att tillgå. Men både packen skall kunna ladda snabbt i kyla enligt tillverkaren.

3 gillningar

Nu borde de förstås kunna erbjuda även försäljning av zeekr bilar via Volvo ÅF?

Sedan fattar jag förstås inte hur t ex min lokale Skobes handlare också ska få plats med Lynk & Co och Zeekr i hallen, där det redan är knökafullt med Volvo, Renault m fl. Det blir till att prioritera ännu mera i hallarna!

Läste att Neue Klasse kommer att kunna ladda 30 mil på 10 minuter. Jag är faktiskt tveksam till att laddtiderna är någon dealbreaker för potentiella köpare.

Vi var lite sugna på den uppdaterade iX med 70 mils WLTP. Men just nu lutar det mot en Neue Klasse X3. Vore smarrigt om den får 80 mils WLTP som det ryktas om.

Nya iX3 laddar på ca 21min 10-80%, snabbaste BMWn. Säkert tillräckligt för nästan alla. Men finns det modeller som laddar ännu snabbare till bättre pris så är det intressant för mig även om BMW säkert är effektivare per mil.

Undersöker just nu om 7X kan ta emot 600A på den europeiska versionen med CCS2 då är vi nere på 11-12min, det är nextgen för mig som nördar i laddning och kör 7000mil/år.

5 gillningar

Var hittar du dessa siffror?

Det ska bli spännande att se WLTP-siffrorna. Hoppas att det i alla fall blir 80 mil i värstingen.

Jag har sett Neue Klasse på laddaren dock prototyp/förserie på väg uppåt landet för vintertest.
21min stämmer överens med prestandan på laddaren och BMWs uttalande om 30% snabbare laddning mot dagens i4/i5/iX som laddar på ca 30-32min.

1 gillning

Jag såg att några utländska journalister nu befinner sig i Sverige på hemlig ort, så man blir ju lite nyfiken på om det är Zeekr 7X eller vilken annan bil som drar till sig journalister till Sverige :slight_smile: