10 veckor med Tesla

Måndagen efter midsommar hämtade jag ut min första rena elbil, en Tesla Model Y Performance, Midnight Cherry Red. Elbilar och då speciellt Tesla väcker mycket känslor så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter så här långt. +/0/-. Om det finns andra nya Teslaägare här, vad är era första intryck?

• Laddstationsångest. Den visade sig vara helt obefogad. Det har kanske inte helt med Tesla att göra, men Teslas implementation är supersmidig. Semesterresan från Mälardalen till västra Jylland gick utan att behöva vänta på en laddare en enda gång trots att det var mitt i juli.

• Jag sitter väldigt bekvämt som förare. Det här är omdiskuterat, vet att många har motsatt åsikt. Men jag sitter bra, och min fru säger samma sak.

• Lastutrymmet. Väldigt gott om utrymme, och uppskattar speciellt det stora ”hålet” där bak. Det fylldes med mat när vi skulle på semester. Jämfört med min förra bil, en Outlander PHEV så kändes det inte lika fullt när vi åkte på semester. Bakluckan sluttar dock mer en på Outlander, så det är lite mindre utrymme på höjden där bak.

• Älskar att bara behöva telefonen för att kliva in och köra. Ingen startknapp.

• Accelerationen… wow. Att köra på en motorvägspåfart. Komma in lite långsammare än nödvändigt för att kunna känna trycket bakåt i stolen…barnsligt kul fortfarande.

(-) Parkeringshjälpen. Störde mig väldigt mycket på avsaknaden av 360-kameror i början. Inte lika mycket längre. Jag har börjat inse att jag inte behöver se väggen i carporten, vet hur den ser ut. Det som är intressant är hur nära jag är. Men, stundtals fungerar den inte alls. Idag visade den 80 cm, var ca 15-20 cm när jag tittade själv. Sånt här måste fungera och jag utgår från att Tesla får ordning på programvaran, och då är funktionaliteten OK. Just nu törs jag inte alltid lita på den.

+/- Navigationen. Det positiva överväger. Gränssnittet på skärmen är föredömligt enkelt och responsivt. På minussidan så har vi rösten. De förta 50 milen på semestern var det kul, sen övergick det till frustration. Den pratar inte svenska, helt enkelt. ”Ta tredje avfarten i ron dällen, typ. På minussidan finns också några val av rutt som varit märkliga, men kanske finns förklaringar till dem.

0 Bullernivån uppfattar jag som OK. Varken det bästa eller sämsta jag kört.

+/- Inställningsmöjligheterna. Positivt att mycket går att påverka per förare, exempelvis gas och styrning. Men alla alternativ gör också att det är mycket att sätta sig in i. Om jag känner mig själv rätt så kommer jag tröttna på att försöka optimera och fastna i ”good enough”.

Sammanlagt är jag väldigt nöjd och ångrar inte mitt köp. Det positiva överväger. Det finns så klart ännu bättre bilar där ute, men för mer pengar. I alla fall med våra krav vad gäller lastutrymme och dragkrok.

4 gillningar

Rösten är alltid det första jag stänger av på de där navigeringsapparna.

1 gillning

När det gäller Navigationen i Tesla tycker jag faktiskt att den fungerar bra. Jag har haft en MG4 tidigare och den kunde bara prata engelska. Det hade varit ok så länge som den kunde uttala våra Svenska gatunamn på något vettigt sätt vore det väl ok men det var helt omöjligt att förstå uttalet så man var tvungen att titta på kartan väldigt ofta.

Vad gäller själva navigeringsbiten med Tesla så är den inte sämre än flera andra appar mm. I somras så dirigerade Apple kartor i iPhone mig via en kohage och knappt farbara vägar när jag skulle till en kompis landställe.

Vem använder Apples kartor? Har iPhone men det är Google maps som gäller!

Sant, men just till kompisens landställe kan man bara navigera med Apple’s kartor. Det finns inte med i Google maps. :wink:

Börjat använda den allt oftare :slight_smile: Dock beror det på att Apple tvingar mig, allt fler bilar kommer med stöd för att visa navigation via apple carplay även i förardisplayen. Dock tillåter Apple bara att deras egna Apple maps syns på två ställen, inte Google maps :man_shrugging:

Skulle aldrig använda något annat än  Kartor.

Jag föredrar Lantmäteriet karta. Hoppas att den i framtiden kan komma i AA, med eller utan navigering. :grin:

2 gillningar