2,5 miljoner Volvo bilar får nytt gränssnitt i sin infotaimenthårdvara

Skitbra. Enl denna sida får inte EX30 uppdateringen, beror det på att dessa har Sensus?
Och hur blir det med systerbilarna Polestar?
“Uppdateringen skickas ut till Volvobilar byggda från 2020 och framåt med infotainmentsystem som bygger på Googles operativsystem Android. Bilmodeller med Volvos egenbyggda operativsystem Sensus får inte ta del av uppdateringen.”

EX30 har redan denna layout på infotainmentsystemet. Polestar kör ju med en annan variant också och har nog inte tänkt ändra på den.

Precis de lär undantas liksom de andra som redan har nyare gränsnitt. Sedan vet jag inte om EX30 plus de andra bilarna behöver en förpatch som uppgradering/förberedelse inför övergången till Gemini när det blir dags, men där borde det inte ställa till några problem.

Som sagt spännande med så stora uppgraderingar och OTA dessutom. Har de bara förberett sig bra med alla eventualiteter som kan uppstå, så borde det inte strula alltför länge för bilägarna.

Annars lär vi troligen få höra/läsa stora rubriker i media i värsta fall.
Väldigt modigt av Volvo att ge sig på en så stor uppgradering utan att kalla in bilarna till verkstäderna, där man slaviskt följer korrekta anvisningar innan, under och efter uppgraderingen.

Lyckas dom bra så är jag den första att prisa utvecklarna, då jag vet hur komplicerat så stora uppgraderingar av system är, där användare själva ska ombesörja uppgraderingen med ett antal tillräckligt tydliga instruktioner!

Största farhågan är nog om man har taskigt 12V-batteri. Verkar ofta vara det som “brickar” bilar och med tanke på att det är bilar från 2020 så lär en och annan råka ut för det.

Ska bli intressant och se om det även löser problem med att backkameran inte alltid visas. Volvo/Polestar har haft flera återkallelser och uppdateringar som ska ha löst det men hittills har det inte lösts helt, även om det blivit bättre.

Gänssnittet i P2 får de gärna behålla för min del. Klart bättre än Volvos gamla.

1 gillning

hade ju inte varit fel om de kom med en bättre pilot assist också, som man sett och hört flera klaga på, om de nu också ska sälja in den hos Volvo ägare som inte haft det i sina bilar tidigare!

Någon som vet, kom Dog Mode med uppdateringen?
Finns i EX30, Polestar 4 mm…

Vill minnas att jag läst någonstans att det aldrig kommer komma till XC40/EC40/C40/P2 p.g.a. någon teknisk begränsning, oklart vad. Däremot kan man alltid aktivera parkeringsklimat och sätta larmet i reducerad larmnivå. Det kör klimatanläggningen i en halvtimme och längre än så kanske man inte bör lämna ett djur i bilen?

1 gillning

Har inte djur, behovet är att kunna campa i bilen

Fast en halvtimme är inte lång tid. Om ett laddstopp är 40+ minuter så är det värre för hundarna om klimatanläggningen stannar.

En timme hade jag klarat mig bra med. Jag behöver inte något campingläge eller så, men en halvtimme är för kort.

En workaround är att ställa ett schema med flera klimat-timers efter varandra vilket jag läst att flera testat med framgång vid övernattning i bilen. Personligen slår jag hellre upp ett tält bredvid :tent: