Tänkte att denna händelse nog behöver ha sin egna tråd när Volvo rullar ut sin kanske största uppgradering på äldre Volvobilar om några månader enligt utsago.
Man ska då rulla ut ett modernt anpassad gränsnitt till den hårdvara som sitter i dessa 2,5 miljoner bilar från 2021 och framåt.
Så ni som har Volvo lär väl få information på något sätt då mjukvaran finns tillgänglig till just eran bil och hur ni går tillväga för att uppgradera bilen. Med så stor uppgradering vore det väl inte omöjligt att ni gör den på erat serviceställe i samband med service av bilen, annars lär det väl dyka upp på Volvo cars hemsida när den finns tillgänglig. https://www.volvocars.com/se/support/topic/f2d15ef7057c40c8a570b75a2a091698/
Det är ju en rejäl uppgradering som torde vara ganska unikt, så använd gärna tråden att skriva av er innan, under och efter uppgradering av eran Volvo, hur ni tänker och hur det fungerat tillsammans med den hårdvara ni har i bilen.
Kanske är så stort att det borde dokumenteras i nån slags enkätformat också, men det får @esse eller @cgullin bestämma isåfall!
Alltså… jag har inte läst ner mig så djupt, men nyheten här är väl egentligen att Google Gemini kommer? Allt Volvo ska uppdatera sina gamla bilar har vi ju vetat hur länge som helst, jag gjorde en video om det i somras. Eller missar jag något? Jag fattar inte uppståndelsen…
Är kanske inte i första hand nyheterna med kommande funktioner jag tänker på, utan själva uppgraderingen .
Är ju ingen liten uppgradering med allt vad det kan innebära i samband med uppgraderingarna i bilarna. Gammal hårdvara i olika bestyckningar, tillsammans med i stort sett helt ny programvara gör iallafall inte en gammal mjukvarutestare som mig oberörd. Det finns nog stora indikationer på att det kommer bli en kaotisk tid när det gäller 2,5 miljoner bilar med sina hyss som ska komma upp i körbart skick igen med infotaimentsystemet. Verkar som man tror detta ska fungera smärtfritt med en OTA uppgradering, men jag tvivlar starkt på det.
Skulle det fungera bra utan att stora media märker av någon uppståendelse från arga bilägare, så är det kanske en ännu större händelse, så hoppas kan man ju att det förflyter utan större uppståndelser. Kan vi på nåt sätt fånga upp hur det går, så kanske det hjälper nån Volvoägare med sin uppgradering eller i värsta fall att avvakta buggrättning innan man försöker uppgradera OTA.
Men säg att man inte vill ha varken gemini eller ett nytt gränssnitt utan vill ha bilen som den är, kommer uppdateringen tvingas på till slut eller är den som alla andra androidprylar att om man sliter i att uppdatera får men en påminnelseruta hela tiden och till slut slutar olika appar funka?
Bra fråga som förstås borde ställas till Volvo cars, men jag är nog inne på det du tror händer också händer. Kanske blir det en del av de 2,5 miljoner ägarna som testar det skarpt. Kanske blir det en del som också säljer av sin Volvo pga det, men jag tror stordelen tänker sig uppgradera sin Volvo och mest troligt får Volvo flera köpare också med den modernare mjukvaran.
Jag har flera gånger pratat med ChatGPT medan jag kör. Bollat saker, saker jag kommit på och vill göra, kolla upp etc. Kan man enkelt gå tillbaka sen i chatten och se vad det var
Oj, jag använder Gemini i mobilen med alla möjliga frågor som dyker upp. Särskilt inom områden jag har noll koll på. Sedan har jag nog aldrig garvat så mycket som när man vet vad saker är och försöker lära Gemini att förstå det. Det kan bli rätt roliga diskussioner och det visar också att AI verktygen inte kan allt, men de har en väldigt bred kunskapsdatabas att utgå från.
Jag hoppas man slipper pillandet i skärmar i förlängningen och slipper lära in fraser när man ska ändra inställningar som inte äventyrar själva färden i bilarna.
I C40 kan man fråga om “vilka ICA-affärer är öppna”, få svar på närmaste affär, och sedan…utan att jag säger något, föreslår bilen själv att navigera dit.
Magiskt bra!
Var inte beredd på detta, positivt överraskad.
Fatta vilken nytta man har av detta, speciellt på resa där man inte känner till intressepunkter.
Ja gemini är som gjord för det med att hitta till ställen och har ju en bra karta i google maps att utgå från. Det är ett stort lyft från den gamla “hej google” som mest användes för att dra ett skämt, eller uttalat med korrekt fras i bästa fall kunde sänka temperaturen i bilen. Google har vuxit upp lite med AI stödet kan man säga och lärt sig prata och förstå bättre.
Roligt ni uppskattar AI, personligen har jag knappt stött på större mytomaner än AI, oavsett tjänst så gissar de hejvilt och textmässigt formulerar de som att de vet.
Som när vi körde hem från Arlanda i snöstormen i början av januari. Skulle vi kolla upp öppettider för ett sista stopp i Sundsvall. Google gör som alltid och låter gemini ge svar först och den sa här är det öppet till 24, kommer dit och givetvis stängde stället 22 som alltid…(faktiskt första gången på 3 års elbilsägande vi har fått vänta på bilen pga det)
Flertal gånger i andra sammanhang den “ljuger” också, påpekar att AIn har fel och provar någon månad senare för att se om den lärt sig något men nej. Hade önskat att AI utvecklarna programmerat så att AI faktiskt kunnat säga att den inte vet istället för att alltid vilja ge ett svar oavsett om det är en sjövild gissning eller fakta.
Blir väl bättre någongång men just nu föredrar jag klassisk Google sökning än AI.
Det blir alltid den här typen av diskussioner när ny teknik kommer!
Observera att röstassistenten och Gemini kan användas på många olika sätt och allt är inte svart eller vitt!
Jag personligen är övertygad om att det kommer göra bilarna gott när det också kommer mera röststyrningsmöjligheter som kan styra funktioner i bilarna, istället för via skärmarna.
Så personligen tycker jag Gemini är ett steg i rätt riktning då jag är ganska less på att ständigt får svar “jag förstår inte”, när man försöker prata in en exakt fras med kommando som assistenten i bilen vägrar godta.
AI assistenter är inte felfria och finns i flera olika kvalitet nu i bilar, samt bör förstås alltid användas med förnuft att inte blint lita på att den gör rätt. Precis som man aldrig bör göra med alla säkerhetssystem och självkörande funktioner som byggs in i bilarna. Om man ska hårddra det dvs! Ny teknik blir aldrig bättre än vi människor med fel och brister gör och använder den till!
Absolut, knappar och reglage på sina rätta platser och för de viktigaste funktionerna. Volvo EX60 hade väl kunnat ha ett volymvred och två fysiska vippar för att ställa in temperturen i bilen, det hade räckt långt!
Tänkte igen på att Volvo faktiskt uppgraderar mjukvaran så mycket det går på 5 år gamla bilar oavsett tidigare hårdvara. Det kan förstås både vara riskfyllt och dumdristigt efter fadäserna med mjukvaran i EX30 och EX90, men det kan också vara ett väldigt smart drag när man får ordning på allt i de 2,5 miljoner bilarna. Då sitter Volvo med ett ess i rockärmen sedan då de bygger vidare på sitt system och kan dessutom lätt få upp och ner data på så gott som hela deras fordonspark. Data precis som de sagt ständigt ska göra bilarna säkrare och bättre.
Hur ser det t ex ut med BMW, Mercedes och Audi vad gäller deras fordonsflotta och underhåll framöver med alla varianter på mjukvara?
De kanske i värsta fall slutar med support på äldre bilar med kortare tider allteftersom av kostnadsskäl.