Det förekommer ju en massa årets bästa elbil m.m i allehanda kanaler och forum, så jag tänkte varför inte en tråd till där man själv får nämna nåt ospecificerat bästa och sämsta inom elbilsområdet 2024.
Jag själv nostalgisk som jag är tänkte utse min syn på 2024 års återkomst av gamla ikoniska bilmärken.
2024 års bästa återkomst måste jag ge Renault 5 electric, där man till och med lyckats återskapa den gamla ikoniska bilen med en ännu större wow-känsla!
2024 års sämsta återkomst ger jag med avsmak till Ford Capri electric, eftersom de sabbat varumärket med sin nya elbil. Min bästa bil jag ägt var en Ford Capri och det finns inget i den designen som får en att tänka på capri. Var det så att Ford ställde en polestar som modell istället för en riktig Ford Capri när de designade den bilen?!
Lägger till en “Uppstickare 2025?” också, nämligen Xiaomi.
Xiaomi säljer SU7 en prestandabil 800V bil som säljer bättre än Tesla i Kina och som säger sig planera en global lansering också.
De har också nyligen släppt bilder på sin kommande SUV YU7 som planeras börja säljas i Kina under 2025.
Målet enligt Xiaomi är att bli en av världens fem största biltillverkare inom 20 år.
Men priset vid en global lansering lär nog inte bli lika aggressivt som i Kina, där de förlorar 80 000kr per såld SU7 bil. Där startar priset översatt till svenska kronor på ca 300 000kr.
Nu börjar det närma sig för lansering av den i mitt tycke snyggaste bilen som kommer släppas 2025.
Återstår väl att se vad bilen levererar i praktiken då den testas senare i år, men skulle den komma till Europa så får nog Ferrari, BMW, Mercedes och de andra tillverkarna se upp, för som vanligt så släpper Kina de innovativa och smarta lösningarna först ut på marknaden.
Det är verkligen ögongodis som nog många skulle ge mycket för att ha på sin uppfart om de får möjlighet, om inte annat bara för att göra grannarna avundsjuka.
Tror nog du drar lite förhastade slutsatser om att dom märken du nämner ovan skulle få se upp för en Kines på Europeiska uppfarter det finns fortfarande en ganska stor resistens mot att köpa Kinesiskt
Har haft ett par diskussioner med potentiella EV köpare om Polestar versus Zeeker där uppfattning är Zeeker = Kines Polestar = Svenskt och att en “Svensk” eller Europe står långt över en Kines på inköpslistan
Det ska nog mycket till innan vi börjar se Kineser hur flashiga dom än är bytas ut mot Porsche Bentley Ferrari BMW och Benz på uppfarter i Ålsten/Äppelviken
Vågar nog påstå att det aldrig kommer att stå en Kines på min uppfart men den här rackaren kan inte dyka upp snart nog…
Du tog inte med hela min kommentar. Det jag menar är att den lätt kan misstolkas som en Ferrari eller kanske en McLaren om man bara kör förbi och ser grannen ha den på sin uppfart
Ja teknisk evolution och vad folk sedan köper borde enligt logiken gå hand i hand…men det gör det inte. Vilka varumärken man väljer kommer för mig vara en fråga jag mer eller mindre har gett upp på att förstå. Och detta resonemang har inget med Kina att göra. Jag tror att även Xiaomi YU7 hade fått svårt att sälja i stora volymer även om den var från Danmark eller Rumänien.
Självklart osäkerhet när det är nya märken som dyker upp, men när stora leverantörer börjar kolla in tekniken i bilarna mera noga, som i fallet Hyundai i den tidigare artikeln, så kan man nog inte bortse från det och bara avfärda det som ytterligare ett okänt kinamärke.
Sedan kommer nog inte Xiaomi vara något volymmärke på lång tid framöver, om ens någonsin med sina nu två varianter på bilar. Dels har de inte kapacitet (ännu) att bygga stora volymer av bilar och ska de konkurrera med Ferrari och andra premium bilar med bättre teknik och lägre priser, så är det ju inga massvolymer heller de konkurrerar med.
Men en snygg bil som inte masstillverkas drar ju alltid blickar till sig och kostar den dessutom kanske 1/3 av en Ferrari så kan det ju vara en point för någon som vill göra nån granne avundsjuk.
Får jag spå vidare så tror jag också vi kommer få se ökade samarbeten Europa/Kina framöver för det finns för mycket att vinna för båda parter istället för att låta bli.