3 år med VW ID.3

Allt har ju ett slut

Nu i december har vi haft våran privatleasade ID.3 i tre år och den ska tillbaka (men jag behåller den till ID.BUZZ landar) I december 2020 hade vi efter att ha provat på det mesta som fanns som EV kommit fram till att ID.3 passade oss så bra som det kunde bli Jag hade även lite koll på hur Volkswagen låg till med att dom MÅSTE leverera allt som stog i Sverige före årsskiftet Lokala VW handlaren hade en ID.3 med i princip ingen utrustning i Nardo Grey (som var mitt 1a hands färgval) och en 1st Edition med all utrustning (utom glastak) som fanns i en knepig blå/grön färg men efter mitt hjärta (med 45år i försäkringsbranchen) förhandlat i ett par timmar att om vi tar leverans före årsskiftet landade 3års leasingkostnaden för 1500mil/år på samma pris som en MG gick för då dessutom fick vi 3års obegränsat Ionity/We Charge och service

Under vintern gjorde jag mig bekant med bilen och mjukvaran var väl inte 100% men i april kallades den in för en stor mjukvaruuppdatering jag lämnade bilen en torsdag och en fullladdad ID.3 väntade på mig på fredag ringde dom och sa att det skulle ta lite mer tid än väntat så på tisdagen ringde dom att den var klar jag hämtade upp en nytvättad bil med uppdaterad mjukvara den blev märkbart snabbare och stabilare i UI och den fick trådlös Android Auto den har sedan dess fått 2 större mjukvaruuppdateringar där bilen spenderat en dag eller två på verkstaden alltid med en ID.3 eller ID.4 lånebil Under första sommaren tyckte jag att AC inte gav den där nordpolskylan jag ville ha så jag kontaktade kundmottagaren och fick en tid dagen efter igen med en lånebil framkörd på eftermiddagen ringde dom och sa “vi byter AC pumpen” 2 dagar senare var den fixad nu med riktigt kallt i kupen dom passade också på att byta 12volts batteriet då dom dom fått reda på en kommande recall Förra året i december fick den sin första 2års service enda kostnaden till mig en uppsättning (duktigt rabatterade) torkarblad Under dom här 3 åren har den fått 4-5 OTA uppdateringar för småsaker
Jag kan inte annat än höja Thomas kundmottagare hos Michelsens i Tomelilla till skyarna alla besök hos min ÅF och verkstad får 5 stjärnor hela vägen personlig service tydliga besked sms eller telefonsamtal med uppdateringar och alltid en nytvättad bil Detta är största anledningen att jag även köper nästa (och nästa) bil hos samma ÅF skulle aldrig köpa en bil som inte har riktiga verkstäder med en kundmottagare bakom ett skrivbord som tar emot går igenom bilen och berättar vad som ska göras och när det den blir klar skulle inte kunna tänka mig att boka via web och absolut inte vara utan bil under tiden min är på verkstad

Dom förhatliga (hos influencers) haptic knapparna på ratten tog en stund att vänja sig vid men nu skulle jag inte vilja ha något annat Temp och volymkontrollen under skärmen som av någon outgrundlig anledning inte är belysta suger men volymkontroller finns på ratten och temp stol och rattvärmen styr man med rösten så av dammet att döma på knapparna har jag i princip aldrig använt dom Jag kör in princip 90% med adaptiva farthållaren och innan andra mjukvaruuppdateringen hade den en hel del hyss för sig men sen dess funkar den till 99.9% det enda den inte har lärt sig är att här i byarna på Österlen är det 40km/h men många av vägarna är huvudled och när det dyker upp en huvudledsskylt ändrar den till 50km/h annars är den helt felfri LaneKeep Assist funkar som den ska vi har ofta ingen mittlinje på vägen så den hjälper bara till så man inte kör i diket på motorväg har den en tendens att “pingponga” i filen men det är ju jag som kör bilen

Många har klagat på mjukvaran och ikonerna på skärmen är långsamma men jag upplever att jag ställer in bilen som jag vill ha den och sen glömmer bort den jag använder Android Auto till 99% den kopplar automatiskt upp när jag sätter mig i bilen och drar igång Spotify och Google Maps den enda gången jag använde mig av VW navigatorn för laddstop längs vägen var på våran första resa till Belgien men numera kör jag på Google Maps och Ways jag vet var laddstationerna finns längs vägen Jag åker även ofta till Rügen i Tyskland för att proviantera om jag stannar några dagar bor vi som oftast på samma hotel som har gratis laddning blir det bara en dagstur behöver jag inte ladda På resorna har jag i princip haft 0 laddproblem OK ibland har man fått vänta vid en laddare men det har nästan alltid funkat Hemma pratade jag med våran elektriker och han hade installerat ett antal GARO laddare så vi valde det då hade den inga flådiga appar men laddtider kan man ju ställa in i VW appen och i bilen för ett tag sedan fick GARO en app till sina laddare jag har laddat ner den men inte tagit tag i den är ganska ointresserad av teknik och som oftast är bilen inkopplad med laddning ställd på mellan 01.00 och 07.00

När det kommer till TEC i bilen är jag också ganska ointresserad av ljud som piper och pongar bilar som kan fisa känns riktigt oseriöst För mig är en EV ett A till B fordon och kan jämställas med en vitvara ett kylskåp en tvättmaskin den ska göra det den ska ta mig dit jag vill med så lite agro som möjligt Vill jag njuta av körglädje cabbar jag ner Golfen rullar ner rutorna i Mustangen eller rullar ut en gammal Vespa och ger mig ut på vägarna här på Östelen den känslan kan ingen EV uppbringa

Nu väntar jag på att ID.BUZZ ska levereras det är den första bilen (i mitt långa liv) som jag köper är helt ny och specad exakt som jag vill ha den dom senaste 15åren har vi bara köpt inbytesbilar på firman ofta privatleasingbilar som varit ute 2 - 3år kört dom i 12 till 18 månader och sen flippat dom oftast med bra förtjänst det har varit en hel del Mercedes A B och C klasse Toyota Prius andra och tredje generation Toyota Auris hybrid VW Golf och någon Pegga

Snart tackar vi våran ID.3 för job well done och ser fram emot många mil i ID.BUZZ

6 gillningar

Jag gillar enkla bilar också. Finns inga grejer kan dom inte krångla, golfen lär inte ha mycket problem med mjukvaran. :wink:

Kul att du har bra erfarenhet av ID.3, jag gillar dom skarpt och det enda misstaget VW gjorde egentligen var att inte förse den med dragkrok, då hade det troligen stått en ID.3 istället för en MG hemma på uppfarten.

En sån golf 1 cab skulle jag f.ö vilja ha och förse med en drivlina från en E-up, vilken sommarglidare!

1 gillning

Att ta en 115hästars 1000kilo bil och stoppa i en tung 80hästars drivlina från en 1300kilos bil vore verkligen att totalt döda all körglädje I en Golf Cabriolet

IMHO ska pigga lätta klassiker bevaras som dom är men en Cadillac Rolls Royce Bentley eller annan full size bil från 60 - 70 talet skulle bli perfekt med en EV drivlina