3 fas laddare till bil med 1 fas ombordsladdare

Efter installation av defa power så kunde jag inte ladda min Kia sportage PHEV -22. Installatören menade att defa power var inställd på 3 fas och bilen har en 1 fas ombordsladdare så då går det inte. Installatören ändrade då i installatörsappen till en fas och då fungerade det.

Innebär det då att det inte går att använda boxen till både en 1fas bil och en 3fas bil med max effekt för 3 fas bilen? Som jag tolkat det så borde 1 fasbilen styra att den bara tar emot 1 fas laddning…

Boxen borde känt av det själv.

Men ja, du kan ladda alla bilar nu men om boxen inte känner av faserna själv kommer även trefasbilar ladda på en fas.

1 gillning

Aldrig hört att det skall vara ett problem, vi hade 10år gammal KEBA box på jobbet som var installerad på 16A 3-fas och den hade aldrig några problem att ladda PHEV eller leaf.
Nya uppkopplade boxar klarar det galant även DEFA, jag har själv sett det.

1 gillning

Ok, ska ta det en vända till med installatören

Låter helknasigt. Jag har skickat din fråga till min kontakt hos DEFA för att höra om det verkligen är så.

1 gillning

Välkommen till forumet!

Ska inte vara några problem att ladda både 1-fas och 3-fas enligt DEFA :slight_smile:

Tusen tack, då har jag lite mer på fötterna :slightly_smiling_face:

Vad händer om du har DEFA inställd på 3-fas men använder en 1-fas kabel? Kan vara ett sätt runt problemet.