4wd på andra bil

Vi bor så pass att vi behöver 2 bilar och utan 4wd tar vi oss inte upp till huset ibland vintertid. Vi har idag en elbil och en laddhybrid, båda med 4wd. Räckviden behöver inte vara så lång på 2a bilen.

Jag skulle om några år gärna ha 2 elbilar men 4wd har en tendens att innebära högra prisklasser och större bilar. Jag känner inte till några mindre elbilar med 4wd, Susuki har eVX på gång men det känns som den kan bli lite dyr. Har jag missat någon?

Volvo EX30, Zeekr X och Smart-bilarna är nog de minsta med AWD vi har idag. Beroende på hur stor bil du behöver kan EX30 nog gå att få till ett rimligt pris inom några år eftersom man fått ut så många på marknaden under 2024 :slight_smile: Får dra 1600kg om det behövs också

1 gillning

Finns inte Polestar 2 med Dual Motor också?

1 gillning

Är en Toyota bZ4X/Subaru Solterra för stor? Tänkte eftersom du sade att räckvidd inte var så viktigt.

Dessa två har nog bästa AWD just nu (“äkta” 4WD lyser med sin frånvaro), och om “några år” kan de nog vara rätt prisvärda beg.

De tenderar att bli spottade på i vissa elbilskretsar, men utan att ha ägt en tror jag nog att de är underskattade och orättvist behandlade.

1 gillning

Tack för bra input. Den bör kunna frakta 4 per hyfsat säkert, behöver inte drag och inte jättemycket lastutrymme. Vi har en Mini Countryman idag, kan jag tillägga, men den är onödigt stor, men har 4wd.

Jag är inte så sugen på en Kina bil, av geopolitiska skäl, vilket begränsar lite. Sen är frågan vart man drar gränsen, men just nu drar jag gränsen vid om de är byggda i Kina. Såg att EX30 skulle börja byggas i Belgien. BZ4X är ingen dum ide, kan vara positivt att den har lite dåligt rykte för begagnatpriset

Vi har inte bråttom så man får se vart begagnatmarknaden tar vägen för elbilar och hålla lite span, vi pratar år och inte månader.

Respekterar att du inte vill att din bil kommer från Kina, men funderar samtidigt på om det verkligen går att vara helt säker på vart bilen skruvats ihop. Kommer alla EX30 byggas i Belgien eller bara en del? Kan man gå in på ex Bilia och säga att jag vill köpa en EX30 men jag vill att ni garanterar att den kommer från produktionen i Belgien?

Nu var det inte tänkt att tråden skulle handla om detta. Men med det sagt, jag kan bara hålla med dig. Ännu svårare om man ska köpa begagnad. Det är inte lätt att vara konsument. Men både EU och USA delar just nu min åsikt om kinesisk produktion så kanske de borde ställa krav på att det deklareras.

Volvo är problematiskt med tanke på svenskt bolag men kinesisk ägare. Jag har hittills aldrig ägt en Volvo mest VAG bilar, men hur många komponenter i en VAG produceras i Kina. Min gräns är inte knivskarp, jag vill bara ha med det som en parameter när jag väljer produkter.

1 gillning

När produktionen i Belgien kommit igång borde man kunna förvänta sig det om man vill köpa en bil från dom sen om leveranstider blir längre får man ta det i beaktning Att Volvo är ägt av Geely är ju en samvetsfråga…

Det går att vara säker på att ens bil inte är byggd i Kina om man väljer en biltillverkare som inte tillverkar bilar i Kina. Om man t.ex. köper en Renault som inte tillverkar i Kina och som satsar stort på att även komponenter tillverkas i Europa. (Nu har inte Renault några bra småbilar med AWD, så det är inget jag skulle rekommendera i det här fallet, men hoppas du förstår vad jag menar.)

Sedan bör man ju ställa sig frågan vad som är viktigast, om man nu inte vill stötta Kina av “geopolitiska skäl”. Att problemet bilen är tillverkad i ett visst land, eller är problemet vem som äger biltillverkaren och vem som tjänar pengar? Det kanske är så att man inte vill stötta tillverkare som inte tillverkar i Europa, och därför kan tänka sig köpa en bil av en tillverkare som tillverkar i Europa, även om just det exemplar man köper kommer från Kina. Lite som när man köper “100% solel” i elavtalet…

Det är inte lätt, och det beror liksom på exakt hur ens egna motivation ser ut. :slight_smile:

Sedan är ju frågan också om det är viktigare med fyrhjulsdrift eller om bilen är icke-kinesisk, eller ren eldrift eller icke-kinesisk kanske till och med.

Även jag har en besvärlig sista bit till huset och har därför prioriterat vettig fyrhjulsdrift. Kör en Subaru Solterra (samma som bz4x som känt) sedan maj 2024 och är väldigt nöjd! Med den här bilen genar jag även över slänten ibland där den har ett hjul i luften på vägen upp, först fram och sedan bak. Med x-mode på löser den det fint.

Och visst, den har ju inte klassens bästa räckvidd men eftersom jag var helt medveten om det när jag köpte den så är det inget problem. I somras körde vi 2500km med ett hundsläp till Finland och tillbaka och det gick överraskande bra.

En familj på fyra åker bekvämt. Dock sluttar bakrutan onödigt mycket så hundarna åker med fördel släp snarare än i bagaget.

Infotainmentsystemet är väl inget som imponerar direkt, men trådlös Apple CarPlay löser det. Styrassistenten är dock helt i min smak; mjuk och fin.

2 gillningar