I måndags hämtade jag en BMW i5 M60 xDrive Touring att åka i under veckan prislapp strax under 1.5 miljoner Jag gick ut på “gården” för att hämta upp den det första jag stötte på var en vit i4 sedan och den är ju så otroligt rätt på alla sätt och vis designmässigt och i vitt ser man ju hur den verkligen är en BMW (förutom kanske den plastiga grillen som mer känns som Skoda) bredvid den en i5 sedan i en ljus nästan Audi Nardo Grey kulör otroligt snygg bil med ett tydligt BMW heritage sen stog den där i5 M60 xDrive Touring i svart (!?!?!) hur fan tänkte man ser ut som Monoliten från 2001 a Space Odyssey bara en svart klump inga linjer och ingen skönhet det enda som inte var svart var lite polerade delar av fälgarna Min BMW kontakt förklarade “det är den färgen eller mörka grå 80% av företagsleasingkunderna vill ha” men varför
First impression av interiören är att det här känns väldigt BMW men med en modern touch man känner sig väldigt bekväm även om den här var väldigt mörk men mörka färgval och mörka rutor som inte imponerar på mig för övrigt känns den som vilken ICE 3 eller 5 serie Touring vilket är bra
Ut på vägen är ju där en BMW gör sig bäst den har ordentligt med kräm i drivlinan mycket mer så än motsvarande ICE modell men jag tycker att 4hjulsdriften med en motor i nosen är lite overkill den blir onödigt tung i nosen och vill gärna ploga genom tighta kurvor (min go to är en bakhjulsdriven i4) en sak som retar och ibland skrämmer mig är lane keep assist som på min ID.BUZZ gärna ligger ganska långt ut mot höger vägmarkering (måste påpeka att 80% av vägar jag kör här i sydost är bara tvåfiligt) medan BMWn ligger och slickar mittlinjen och i vänsterkurvor med möten blir det ibland otäckt och saknas det mittlinje blir den väldigt orolig och vet inte vad den ska göra för övrigt uppför den sig som den ska den adaptiva fjädringen är superb och det är verkligen en drivers car När Android Auto är uppsatt så startar den blixtsnabbt ID.BUZZ behöver tänka ett par sekunder jag är inte så intresserad av UI men det verkar funka bra tog ett tag av knappande innan jag fått fjädring och körinställningar som jag ville men sen så blev det bra
Det är en riktig höjdare om man som jag varken har barn eller hundar som ska åka med då blir det säkert ganska trång jämfört med VW ID.7 Tourer är BMWn åtskilliga storlekar mindre även fast dom utifrån känns ungefär lika stora här förlorar BMW på att använda en ICE plattform men å andra sidan har aldrig BMW Touring bilarna varit speciellt rymliga utan mer en livsstilsmarkör och inte kunnat mäta sig med tex Volvo V90 i utrymme men piskat dom i körglädje
Nååååå BMW i5 M60 xDrive Touring eller VW ID.7 GTX Tourer (som jag ska erkänna att jag inte kört men väl ID.7 sedan och en kort repa i ID.7 Tourer) utan tvekan Folkvagnen till nästan halva priset får man en överlägsen bil sett framförallt till utrymme men även till körkänsla (sorry BMW) ID.7 har ett överlägset adaptivt chassi som få biltillverkare kan konkurrera med så var det mina pengar är köpet ganska lätt (BMW i4 bakhjulsdriven) en välutrustad ID.7 Tourer i blått eller vitt får det bli för jag misstänker att GTX kommer precis som BMW lida av den ökade vikten av en extra motor och 4 hjulsdrift