Škoda visade idag upp en liten teaser på sitt nya helelektriska flaggskepp Peaq. Lansering sker i mitten av 2026. Modellen, som bygger vidare på konceptbilen Vision 7S, blir märkets största SUV hittills och får en central roll i att bredda det elektriska modellutbudet. Med upp till sju sittplatser och en räckvidd på över 600 kilometer positioneras Peaq i det övre segmentet och ska bidra till att fördubbla Škodas elbilsportfölj. En elektrifierad Superb fö den som vill.
Peaq är nära 4,9 meter lång och bygger på Volkswagengruppens MEB-plattform. Den erbjuds i både fem- och sjusitsiga versioner, där den femsitsiga varianten har ett bagageutrymme på upp till 1 010 liter. Till det ett gigantiskt panoramatak. Bland teknikinslagen finns samma nya Android-baserade infotainmentsystem, digital nyckel samt stöd för både Vehicle-to-Load och Vehicle-to-Home som i de precis som uppdaterade Enyaq och Elroq-skodorna.
Modellen erbjuds med tre drivlinor, där toppversionerna når över 600 kilometers räckvidd och kan snabbladdas från 10 till 80 procent på omkring en halvtimme. Fyrhjulsdrivna varianten 90x klarar 0–100 km/h på 6,7 sekunder. Produktionen sker i Mladá Boleslav.
Vad det sprutar ut nyheter från dig nu Esse. Grymt jobbat, men går du på duracell batterier numera?!
Vad gäller Peaq, så postar jag @Zanders kommentar
“Betyder detta modellnamn att det bara kommer gå utför för Skoda från nu? För när man väl nått toppen måste man ju ner igen ”
Vad tror du om hur försäljningen av denna stora SUV blir @Esse ?
Känns ju inte som stora vågen av entusiasm när denna bilen presenterades, vilket kanske är förståeligt då den marknaden är ganska mättad redan innan Skoda presenterade Peaq. Tajmingen kändes för mig lite som sist på pucken, men jag kan ha fel!
Många blev nog också besvikna då man såg fram emot en kombi från Skoda istället. Återstår väl att se hur försäljningen av denna kluns kommer gå.
Vad säger ni som recenserar bilar. Är det många potentiella kunder som ber er recensera Peaq, eller är det tommare än vanligt i inkorgen hos er vad gäller Peaq?
Den som väntar på den efterlängtade kombin, så verkar Skodas vd Klaus Zellmer tycka att just den kräver nya SSP plattformen om/när den nu kommer.
"– Vi behöver ta ett kvantsprång från dagens plattform. Vi behöver 800-voltsteknik, snabbare laddning och längre räckvidd. För oss är det först då det blir vettigt med en elektrisk kombi.
– Den kommer först mot slutet av årtiondet eller början av nästa, runt 2030 eller 2031, säger Zellmer."
Frågan är om Skoda har större chanser då om nu den tidplanen håller, med en storsäljande kombi, än om den kommit nu istället för Peaq, eller om de återigen blir sist på pucken?!
Det går inte att jämföra VW ID.7 med Skoda Peaq, det verkar vara olika kundgrupper. Peaq bör kanske jämföras med andra 7-sitsiga el SUV med komfort som tema. Jag tror det finns mellan 10-15 sådana nu idag, varav 3 st som har 800V så det blir tufft i konkurrensen. Tar man sedan 5-sitsig större SUV så växer antalet ännu mera! VW tror jag med sin ID.7 som kombi och den större ID.Buzz säljer nog in sig bättre i Sverige och utomlands för familjerna.
Coolt med klättringen till toppen (Peaq) så det var fyndigt.
Sedan även om jag tycker mycket med Skoda är simply clever, så är det nog simply to late vad gäller Peaq, men hoppas jag har fel och de har nåt ess i rockärmen!
Positivt överraskad av priserna iallafall. Trodde den skulle ligga högre i pris pga den inbyggda komfortkänslan. Lite simply clever då ändå får jag säga, så det blir intressant se hur säljsiffrorna ser ut i topplistorna framöver. Frågan är om det är Kia EV9 som skall jämföras mot den eller Hyundai Ioniq9 som ju är ännu större. Finns ju ingen motsvarande på VW sidan direkt att jämföra med i samma bilklass. Peugeot E-5008 är väl inte direkt nån konkurrent fast den är 7-sitsig, även om den är billigare. Pja med tanke på priset som verkar bli lägre instegspris än både Kia EV9 och Ioniq 9 om jag hittat de rätta siffrorna, så kanske den har en plats som blir lite egen och attraktiv då ändå?
Peugeot E-5008 Pris från: ca 540 000 kr
Skoda Peaq Pris från: ca 654 900 kr
Kia EV9 Pris från: ca 702 000 kr
Hyundai Ioniq 9 Pris från: ca 760 000 kr
Skoda Peaq är också trång med 7-sits. Absolut inte i klass med Ioniq 9 eller EV9. Peaq är bra för den som vill ha en 5+2 sätes precis som Peugeot 5008 eller Mercedes GLB.
Bra där har vi kanske jämförelsen och där Peaq hamnar i konkurrens! Jag vet vilken jag skulle välja, men blir kul se försäljningssiffrorna mellan främst GLB och Peaq framöver
Tycker designen blev lyckad både exteriört och interiört. Den ser kraftfull och stor ut utan att bli klumpig som EV9.
Prismässigt verkar den också bra eftersom mycket är inbakat från början. För mig som egentligen inte behöver en sån här stor bil är den ändå intressant.
Tycker det är otroligt märkligt att ingen av alla dessa 5+2 bilar, vilket vi skall vara ärliga att säga att samtliga är, har en urtagbar 3:e rad.
Finesser som elektriskt fällbara säten är mer en gimmick än användbart och hade man istället kunna få 150-200liter extra bagage som 5:sits så tror jag många skulle vara överlyckliga över det tillskottet istället för att släpa runt på säten som använda 2-3ggr om året för merparten av ägarna.
Ja tar man t ex lyxmercedesen VLE som är 8 sitsig, så kan man ta ur stolar. kan vara lite tungt, men med rullar under så är det ju bara lyftet ut som är tungt. Flexibel interiör tror jag kommer mer och mer, särskilt i de större bilarna, men alla skulle kunna ha anpassningsbara baksäten med skenor bak för att kunna stuva om lite beroende på användningsområdet. Klarar små bilar som Kia EV2 och Hyundai inster det, så borde man ha råd att göra det i betydligt flera bilar.