70% privatleasade elbil i juli och augusti

Det mest rättfärdiga vore att alla köper en ny Elbil och behåller den hela dess livslängd. Att som jag och dom flesta av oss behålla bilen dess fördelaktiga tid , för att sedan låta någon annan ta alla risker med framtida dyra batteribyten , känns inte helt ok . Vilka samhällsgrupper är det som köper en begagnad bil där garantier gått ut ? . Ja inte är det dom som har en buffert på flera hundra tusen till ett batteribyte i alla fall . Eller ens batteri reparation på 50000 kr om dom skulle ha tur att det skulle räcka med det . Och NEJ köpa en motor på skroten och byta den själv , eller med hjälp av någon kunnig vän i garaget kostar inte 50000 kr med en vanlig Svensson bil . Så man undrar ju vilka som är dom tänkta köparna av dessa bilar som gamla . Kostar dom typ 20000 kr att köpa så går det väl att chansa på vinst eller förlust , men mer än så skulle jag inte betala för en gammal Elbil eller laddhybrid , för dom är inte billiga att byta batteri på heller. Så jag får väl leva med mitt dåliga samvete.

Nu säger man ju från flera håll att batterierna inte kommer bli orsaken till en elbils livslängd, utan det är annat i bilen som gör att bilen kommer att gå till de sälla markerna och att batterierna också får ett nytt liv efter övrigt i bilen dragit sin sista suck. Jag vet inte allt dessa påståenden grundas på, men med tanke på att man redan har minst 8 års batterigarantier eller mera, så lär väl den batteriutvecklingen också fortsätta med nyare teknik och även billigare priser tänker jag.
Man jobbar ju också med att delar av batteriet kan förnyas, istället för att hela batteriet behöver bytas. Så det blir nog billigare det med framöver gissar jag.

Så klart att bilindustrin säger det . Dom måste ju sälja elbilar . Varför läser jag om många som fått byta , och varför hittar jag begagnade Teslor med bytta batterier på Finn .No . Och att byta en batterimodul är inte billigt det heller . Jag har råd , men det finns många som inte har råd . Så jag tror att Ola Källenius har rätt , det kan nog bli en viss Havanna effekt på lång sikt . Dom som är vana vid och bara har råd med billigt bilägande, kommer nog att hålla liv i sina gamla trotjänare. Men då pratar vi om långt fram i tiden , så vi får väl hoppas att du får rätt med batteri priser . Typ 20000 kr för ett bra begagnat batteri inkl byte max för dom kunderna . Jesse Haapala verkar ju ha fullt upp med defekta batteribilar . Varför lämnar inte Tesla ut statistik på antal bytta batterier ? .

Hyra batteriet till en låg kostnad skulle kanske kunna vara lösningen för dessa kunder . Men det skulle vara biltillverkarna som tillhandahåller en sån lösning i så fall . Dom hävdar ju att batterier håller i all evighet, så då borde dom väl kunna hyra ut dom väldigt billigt också då , om det stämmer.

Jag kommer privatleasa min första elbil av andra anledningar än att jag är rädd att jag behöver byta mitt batteri efter de >8 år jag har garanti på batteriet.
Så skulle jag göra också om den möjligheten funnits då de tidiga teknikkliven skedde med de fossila bilarna. Det handlar om kostnader det håller jag med om, men inte pga den komponent som kanske har längst livslängd i de moderna bilarna. Jag tänker allt elektriskt med luckor, flaps och annat krafs som går sönder och som måste bytas. Kostnader som måste åtgärdas i vissa fall om bilarna ska gå igenom besiktningar m.m. Tack och lov börjar man inse att dessa skapar problem och tänker om i utvecklingen och det är mest det jag väntar på (förutom sjunkande priser på batterierna i elbilarna då) innan jag köper min första elbil!

8 års batteri garanti är en piss i havet om man räknar med att elbilarna ska hålla mycket längre än så Tyvärr har vi ju sett att Tesla (som är den elbil vi haft längst här i Sverige) med 12 år på Svenska marknaden har en hel del kvalitetsbrister och många anmärkningar hos Bilprovningen som har gett early adopters en hel del huvudvärk skulle vara intressant att se hur många Tesla som skrotats ut under 12 år Ska bli intressant att få köra en 25 år gammal Model S

Dom Europeiska Koreanska och Japanska tillverkarna har många års erfarenhet av att tillverka kvalitet när det gäller mekaniken och skalet så där lär man väl inte behöva oroa sig på samma sätt men drivlinan som under några få år under all hast utvecklats och fortfarande utvecklas med barnsjukdomar i bagaget blir intressant att följa livslängden på Det blir lika intressant att köra en 25 årig VW ID.3

Ska bli spännande att se hur Kineserna kommer att klara 10 20 30 år in i framtiden där är det nog tvärt om mot ovanstående tekniken kommer kanske leva men det mekaniska finns det nog en del tveksamheter runt om inte annat kommer dom kännas väldigt gamla från förarplatsen ganska fort

Min äldsta bil är från 1966 (59 år) som man slår på huvudströmbrytaren drar igång bränslepumpar och trycker på Start och den spinner som en katt Min Daily Driver under sommarhalvåret är från 1989 (36 år) där man bara fäller ner cabben vrider om nyckeln och man är på väg Det kommer bli intressant att se hur många elbilar av den åldern som fortfarande brukas i framtiden

Är vi på väg mot slit och släng som med mobiltelefoner

Ja det menar jag också. Batterierna är inte det man behöver oroa sig för är det som först begraver ens bil! Tyvärr byggs ju alla moderna bilar med billigt krafs i många fall och smetas full med diverse onödigt man tar betalt för. Den trenden hoppas jag är på väg att ändras!

För att återgå till trådskaparens fråga.

Jag kommer som sagt att privatleasa min första bil, vilket då blir en elbil.

Anledningen är som @AMS722 är inne på att det fortfarande sker såpass mycket teknisk utveckling så det känns osäkert och dyrt att köpa elbilarna.
Där fyller privatleasing helt klart ett behov som många med mig föredrar nu, trots de ofta luddiga villkoren med “normal slitage” m.m de stoppar in i avtalen.

Tyvärr är det fortfarande mera att leverantörerna fortfarande vill glänsa med nytt lull-lull och häftig teknik, än tankar på vad som verkligen efterfrågas hos oss konsumenter. Jag har åtminstone inte sett några rapporter och rön på vad vi konsumenter vill ha från någon källa, så det anses väl fortfarande inte som det viktigaste.
Det enda man hör om är vilken av deras bilmodeller som säljer mest, men det kan ju i sig mycket väl vara vilken modell leverantören väljer att marknadsföra och ha kampanjer för.

Jag tror man börjar komma till ett läge där man nu inte behöver tävla längre om störst, kraftigast och mest lull-lull är bäst, utan nu kan man börja bygga smart och kostnadseffektivt i de nya plattformarna och kan därför erbjuda annat än det som hittills varit kapplöpning på.
Förhoppningsvis börjar det dyka upp än flera modeller som riktas till olika kundgrupper nu framöver och 2026 är ju lite starten på det. Det ser mycket lovande ut, men jag tycker fortfarande det är lite för tidigt för mig att köpa min elbil. Om 3 år har vi nog helt andra möjligheter och råd att köpa den bilen vi behöver. Kanske ser även privatleasing annorlunda ut då också, det finns förbättringspotential även där!

Ja precis . 15 år vore väl mer rimligt om man räknar med att bilen i övrigt ska hålla så länge . 25 år gammal ID3 med samma batteri kan vi nog glömma tyvärr. Batterier åldras också. Skulle det mot förmodan leva då , så kommer man nog inte många mil på det batteriet.

Ja för att återgå. Så kan ju privatleasing hela bilens livslängd med batterigaranti , ända in i kaklet vara ett framtidsscenario.

Jag har själv avverkat 2 x 3 år privatleasing och är nu inne på mitt första år med min tredje privatleasing av elbil. Varje gång man landar i leasing istället för köp så har jag tänkt precis som du beskriver att nästa gång så har tekniken mognat och utvecklingen planat ut så då köper jag istället. Men här står jag likväl på min tredje privatleasing. För mig når vi dit med batteri och laddning som i ix3 men priset är ju fortfarande så sjukt högt att det inte spelar någon roll. Privatleasing, hyra, avbetalning och liknande av saker som man egentligen inte har råd med är en avspegling av samhället i stort som är betydligt större än bilar. Vad hände egentligen med att spara, köpa, vårda och äga länge?

1 gillning

Det korta svaret är väl troligen att det inte är nåt som marknaden vill ha!
Det är ju ganska ofta man hör följande: “Vi måste få upp konsumtionen, annars stiger arbetslösheten och det vill vi ju inte ha för det tjänar ingen på”. Så den synen från ekonomer och marknaden tror jag vi får leva med tyvärr!

Sedan kan man ju ändå påverka en del som konsument genom att försöka efterfråga det man vill ha i olika forum. Det är väl den bästa framkomliga vägen, även om det kanske kan kännas som meningslöst ibland.

Jag lever iallafall på hoppet att marknaden börjar lyssna till en del av de påtryckningar som politiker, konsumentgrupper och alla vi som leasar/köper/recenserar elbilarna tar upp med leverantörerna.

Bra förslag, lyft det också med leverantörerna och fundera kanske först hur mycket är du beredd att betala för en sådan privatleasing och garanti. Du har ju en poäng där att om de säger att det håller längre än bilen i övrigt så borde det ju vara förhandlingsbart att förlänga det till exempelvis 15 år!

Jag betalar nu 5300 kr i månaden för 3500 mil om året . 3000 kr om året för en tre år gammal bil med gällande maskinskade försäkring , och 2000 kr i månaden för en sex år gammal med samma mil , så man har lite pengar till reparationer på annat än batteriet då . Skulle jag tycka vore rimligt . Förutsatt att det är garanti på batteriet då . Men jag tror att dom är dyrare än så tyvärr.

Vore jag bilsäljare så skulle jag inte gå med på ett sådant deal på 15 år.
Efter 15 år har du betalat 466 000kr och har kört upp till 52 500 mil när du lämnar tillbaka bilen :slight_smile:

Billigare att byta till ny var tredje år då . För 5300 är inklusive service. Min erfarenhet är att bilar kostar mycket i reparationer efter efter ett tag , om man inte kan reparera själv . Men för den med låg betalnings förmåga blir alla dom alternativen för dyra i alla fall. Tillbaka till Havanna effekten . En bekant i släkten köpte i våras en 90 tals bil för 6000 kr , efter att ha varit utan bil ett år med stora besvär . Men hen får vänta med att kunna nyttja den tills en av sönerna får tid och lust att svetsa avgassystemet . Sen slipper hen att släpa matkassarna två kilometer . En annan i släkten köpte för två år sedan en Saab 9-5 för 25000 kr , och servar och lagar allt själv med begagnade delar i hög grad . Nybesiktigad i fredags . För dom är 3000 kr i månaden för att köra Elbil alldeles för dyrt . Dom kör inte många mil om året heller, så det går inte räkna hem på bränslekostnaden heller . Två exempel , hundra tusentals andra finns är jag övertygad om . Särskilt i andra länder i östra EU området . För dom här människorna är det nog bättre , att dom skulle kunna få köpa miljöbränsle till ett överkomligt pris . Än att dom ska köpa eller leasa gamla Elbilar .

Enkel matematik . En normal familjebil på El 600000 kr delat på maximal förväntad livslängd 20 år . Ger 2500 kr i månaden plus kapitalkostnaderna = minst 3000 kr i månaden , även om man bara räknar på förlorade kapital intäkter . Och det plus massor av service och reparationskostnader plus däck på den tiden . Man ska ha ganska mycket tur med bilägandet om det ska bli billigare än att privatleasa . = dyrare bilägande framöver . Vill man äga sin bil , så borde en tre år gammal lågmilare bli det billigaste . Fö att köpa en 20-15 år gammal elbil kan nog bli rena katastrofen tror jag .

Sitter och försöker hitta en ersättare till min 15 gamla golf som håller på att falla sönder men blir inte riktigt klok på priserna på bilarna. Känns som en 3 år gammal bil ligger rätt högt i pris ( ifs inte konstig när de kostade 550kkr+ nya ) så frågan är hur många begköpare som har råd ens med dem. Man hamnar rätt högt i månadskostnad även på en sådant köp och hamnar oroväckande nära vissa privatleasing priser.

Ett tips . Läs på Carup ” varnar bilägare för prischocken ” , moderna teknikstinna bilar med mycket lull lull extremt dyra att reparera . Bilägande med nybilsgaranti dom år man vill använda den Skulle jag rekommendera . Alternativt leasa om man är typen som är försiktig och rädd om bilen . Eller köpa en så enkelt utrustad bil som möjligt .

Jag är jättegammal och har testat “firmabil” och köpt egen. Båda har gett mig hjärta-flimmer och magsår. Visst mycket kommer ur att jag inte är en bil-människa (jag vill bara tanka/ladda och sova) och betalar för det. Men iom leasing-boomen kommer en ny fråga; kommer firman som ska köpa tillbaka din leasingbil “tjafsa”? Jag är inne på min tredje. Dom första två var inga problem. Men med den tredje, där gick bilhandlaren bananas med att hitta fel.