Jag läste i följande artikel på di.se att privatleasing av bilar ökar igen. Detta var extra tydligt när det kom till elbilar där 70% av alla privatregistrerade elbilar i juli och september var leasade.
Jag leasar själv vår andrabil som är en Zeekr X men var länge inne på att jag skulle köpa min nästa elbil kontant. Känns spontant inte helt bra om en så hög andel som 70% väljer att låna/hyra sin bil och sedan 3 år senare lämna tillbaka den. Jag tror själv att det är viktigt att man får igång en bra begagnadmarknad där snarare 70% köper begagnat och väljer att äga sin elbil lite längre.
Är det möjligtvis så att medelkonsumenten fortfarande tror att den tekniska utvecklingen när det kommer till elbilar kommer gå så snabbt att man inte vill äga något som potentiellt tappar allt sitt värde inom några år? Jag känner själv att man med nya BMW ix3 möjligtvis nu har lyft in elbilen till en mer långsiktigt lösning som om denna spec ihop med ett lite lägre pris kan förändra synsättet och mer få tillbaka privatkonsumenten till att köpa en begagnad ix3 om några år och helt enkelt äga den utan att känna oron att nyare bilar kommer göra den osäljbar.
Min ID.3 var privatleasing mest för att kolla om det gick att leva med en EV som daily driver speciellt efter Tesla fiaskot jag vågade inte riktigt ta steget och köpa dels vad skulle andrahandsvärdet bli och skulle det gå att sälja en begagnad EV när man ville ha något nytt Jag hade ju rätt min ID.3 såldes vidare av ÅF till handlare i Danmark för strax under 50% av nypriset
Beslutet att köpa ID.BUZZ i princip kontant (det enda som finansierades var anpassningen pga man kunde söka bidrag för det från Regionen) var att jag planerar att behålla den i många år framöver samma med ID.Polo GTI om alla bitar faller på plats så blir även den ett kontatköp
Jag gillar att äga mina fordon min far bytte bil vart tredje år och sa alltid “har du inte råd att köpa kontant har du inte råd”
Jag kan bara utgå från hur jag tänker/har tänkt.
Jag vill nog ge utvecklingen 3 år till, innan jag köper en ny bil. Däremot har jag svängt fram och tillbaka på om jag ska köpa en begagnad bil, eller privatleasa en bil 3 år. Är väl inne nu på det senare nu och bestämma mig om 3 år igen, lite beroende på hur det går med den elektrifierade fordonsflottan som lämpar sig som campingbil. Om 3 år kommer dessutom några av mina favoritbilar att finnas ute som begagnade om valet blir en bruksbil bara!
Jag tror det är så enkelt att bilarna har blivit för dyra för att köpa för folk. De bilar vi svenskar har vant oss vid kostar alla 600k+ oavsett bränsle och ska du ha elbil är det gärna 700+. Vi är mer skuldsatta än någonsin och har svårt att betala 20% kontantinsats för det handlar om 140 000kr du förväntas ha och då är det mer lockande med att betala 5-6000kr/mån istället.
Jag tror tyvärr du har rätt och som individ kan man ju agera utifrån sitt egna personligt bästa perspektiv men om man tittar på hela eko-systemet av elbilar så får jag inte ihop det om vi till 70 procent av nybilsmarknaden skall leasa helt nya bilar och sedan lämna tillbaka dem efter 3 år för att sedan återigen hämta ut en ny bil och allt detta till en relativt billig månadskostnad. Är ju inte direkt som med återvinning av kläder att man återvinner och bygger nya bilar efter att en bil gått 3000 mil. Så vem skall nyttja alla dessa bilar som lämnas tillbaka om de som tidigare köpte begagnade bilar istället plockar ut nya på privatleasing?
Det är nog som det mesta här i världen, bra för en del sämre för andra . För mig själv som har haft möjligheten att välja vilket som , har det handlat om vilket som blir billigast på tre år och 10000 mil . Vill byta då i vilket fall som helst . Om det är bra ur ett större perspektiv har jag ingen bestämd åsikt om , men det borde väl vara bra för miljö och klimat , om det innebär att våran gamla bilpark byts ut lite fortare ?. Om en del försvinner utomlands innebär det väl samma nytta för klimatet, och kanske ännu större nytta / behov för luftkvalitet i dom länder dom hamnar i .
Jo, fast min bild av hur det funkade med fossilbilar var att nyförsäljningen drevs av företagsleasing, privatleasing och till viss del billån som folk som bryr sig om nya bilar tar och sedan säljer bilen efter 3 år. Sedan kunde vi andra(vilket är den största gruppen) med glädje köpa era bilar då det initiala värdetappet (under de 3 första åren) inträffat. Alla var nöjda.
Men om nu den där gruppen som borde köpa begagnade bilar istället nu får för sig att de också skall privatleasa en bil så känns det som att systemet inte funkar längre. Helt plötsligt står det massor av 3 år gamla bilar som ingen (i Sverige i varje fall) vill ha.
Detta faktum har förbryllat mig länge men nu när jag då ramlade över den här artikeln i Dagens Industri som då hävdade att över 70% av privatmarknaden på elbilar gick på leasing så kände jag att det var helt åt skogen. Men det är kanske ett problem som jag bara får lämna över till samhället i stort.
Vi kör för många mil för privatleasing. Och jag kände mig alltid lite stressad över vad man menade med ”normalt slitage” när jag privatleasade en Volvo. Den köpte vi dock lös under tiden eftersom jag började pendla med bil, så jag fick aldrig testa att lämna tillbaka en leasingbil.
Jag tror mig, efter att ha lämnat tillbaka 2 bilar i samband med privatleasing, att nyckeln till att hålla sig till normalt slitage är att tvätta, vårda och ta hand om bilen på ett sätt som jag tidigare aldrig har gjort när jag ägt bilar. Så nu gör jag det genom att tvätta minst en gång varannan vecka, köpt gummimattor(fram, bak och i bagaget) samt är noga med att omedelbart ta bort fågelbajs om jag ser det. Samt att vara ytterst försiktig med att använda isskrapan och istället använda defrost-funktionen för att isa av fönster och lyktor. Hade jag gjort det med min förra leasingbil så hade det sparat mig 25 000 kr vid återlämning.
Jag är jätteglad att man leasar nya dyra elbilar, då finns det mer att välja för mig som begagnatkund. Att lägga en halv mille på ett transportmedel känns barockt. Om vi ska få gemene man att köra elektriskt är det nog begagnat det handlar om. Jag äger också hellre min bil av samma anledning som någon skrev här, slipper oroa mig för vad normalt slitage är. Sedan bör man vårda bilen ändå om man är ute efter ett långt ägande.
Leasade dock min första elbil för att testa om det funkade för oss och funderar dock på att leasa en andrabil nu när barnen har körkort och fortfarande bor hemma. Om 3 år ska jag förhoppningsvis inte ha behov av mer än 1 bil.
Det kan vara av godo för köparen som inte vill leasa eller spendera hundratals tusen kronor på en ny bil
Jag har jobbat på en större flermärkes ÅF som även var en stor begagnathandlare det köptes in leasingbilar (och dom sista Saab 9.3 och 9.5 som rullade av bandet) även från andra märkeshandlare vi sålde även bilar till andra mindre handlare i Mälardalen så det rullade dagligen in biltransporter med bilar med ett stort urval av märken och modeller
Vi hade hemma varsin personbil och så hade vi en extra för gårdspersonal alla var leasing bilar med 2-3 år på nacken som kördes 12-18 månader såldes med förtjänst och nya bilar köptes det blev många bilar under åren mest Toyota/Lexus Mercedes Volkswagen en och annan Peugeot och Fiat Rent generellt så har företagsleasing bilar ganska många mil och är oftast dåligt efterhållna ut och invändigt man får känslan av att dom används som ett verktyg När privatleasing bilar började dyka upp hade dom låga miltal och i mycket bättre skick det kändes som om någon “tagit hand om bilen” så i största möjliga mån var det vad vi köpte
Jag får självklart många förfrågningar av folk i min närhet “vad ska jag köpa för bil” min motfråga är “måste den vara ny” om inte tänk ut vad du behöver börja söka hos ÅF och bilmäklare det finns mängder (nu när kronan stärkts och inte lika många går på export) med välskötta leasing och privatleasingbilar till överkomliga prutbara priser därute Bara här i våras hörde en kusin av sig och ville ha en BMW 1-serie hybrid jag hjälpte henne att hitta ett par att välja på hon föll för en blå som stog hos en BMW ÅF i norra Sverige vi fick en säljare att göra en walk through video av bilen sen skeppades den för 0 kronor till en ÅF i hennes stad säljaren bjöd på vinterdäck och ett års förlängd garanti och affären var klar
Rent generellt så har folk jag känner som köpt en 3 år gammal leasad bil varit riktigt nöjda med köpet och sin bil dom som köpt från märkeshandlare har upplevt mindre strul mer finansieringsval och proffesionalitet än från mäklare som Carla Riddermarks mfl
Var ju därför som jag skapade tråden, dvs att jag tyckte det var helt vansinnigt att allt fler personer privatleasar nya elbilar istället för att köpa de som är 3 år gamla. Finns det för övrigt någon anledning till att leasing just är på 3 år oftast? Har det något med att fabriksgarantin gäller så pass länge? Annars kunde man ju precis som med alla andra abonnemang kunna tänka sig att man kunde privatleasa på längre tid och då med en lite lägre månadskostnad.
Det var (enligt Peugeots förra importör i Sverige) en lagom tid för att få kunden in i en ny bil efter tre år och på så sätt få ut fler nya bilar på marknaden tyvärr verkade det som dom inte hade tänkt igenom det helt det blev en hel del 3 år gamla 108 208 och 2008 stående på handlares gårdar svårsålda och utan några incentives för att sälja dom
Våran ID.3 var privatleasad på 3 år när vi fick vänta lite extra på våran ID.BUZZ så förlängdes leasingperioden med ett år med en lägre månadskostnad (som avslutades efter 3 månader) jag tror inte det är helt omöjligt att förlänga leasingperioden med ett nytt kontrakt om ÅF kan och vill
Av just den anledningen köper jag aldrig begagnade tjänstebilar . Säljaren hos Volvo återförsäljaren jag köpte min senaste bil sa detsamma . Privatleasing bilar är oftast i bättre skick än tjänstebilar. Det kom på tal eftersom han undrade varför jag köpte så långt innan jag ska lämna tillbaka min leasingbil . Jag sa då att privatköpta bilar , med en ägare över längre tid av ett märke modell mm som man vill ha , är lite svårt att hitta . Och när det nu var på bekvämt avstånd hemifrån fick man väl slå till då .
Jag själv frågade Renault efter att ha privatleasat en Zoe i 3 år om jag fick köpa loss den men det var typ omöjligt vilket jag tyckte var något märkligt. De frågade inte ens vad jag var villig att betala för den utan den skulle helt enkelt in igen….och sedan var de inte nöjda med slitaget när man då väl lämnade in bilen. Inget överskar mig längre i bilvärlden. Hopplös bransch om du frågar mig. Men elbilar är kul. Därför hänger jag här