Adaptiv farthållare som anpassar sig efter hastigheten

Häromdagen åkte jag genom Hammenhög som är 40km/h men från kyrkan ner förbi skolan är det 30km/h På parkeringen på andra sidan skolan stog två Tesla 3 eller Y en vit Peugeot skåpbil och en äldre Volvo 740 alla stoppade för fortkörning då Österlen Polisen har aspiranter som ska lära sig hastighetskontroller och dyker upp där man minst anar det

Då slog det mig att dom flesta nya bilar EV eller ICE har väl adaptiv farthållare som läser hastighetsskyltarna och vi Österleningar är väldigt noga med 40km/h i byarna och 30km/h utanför skolorna resten av hastighetsbegränsningarna ses mest som rekommenderade hastigheter men nog fan är det en Tesla som drar iväg när det blir 40 eller som man får i bakluckan när bilen saktar ner till 40 visst ibland kan en gammal Diesel Benz eller Volvo ha svårt att hålla 40 km/h i byarna men oftast är Tesla som är fartsyndare man tycker ju att dom med sin fantastiska self driving skulle klara att hålla rätt hastighet

Är jag bara gammal gubbe eller…

1 gillning

Adaptiv farthållare är en farthållare som anpassar sig efter fordonet framför så jag bytte namn på rubriken för att göra det tydligare vad som menas.

Teslor har ovanligt problematisk anpassning efter hastighetsgränsen. Det finns någon form av logik bakom men jag har aldrig förstått den – oftast anpassar den inte alls utan bara visar vilken hastighet det är – då kan vi trycka ner lätt med högerspaken för att anpassa den eller trycka på hastighetsmärket i vår mittenskärm.

Om en Tesla kör för snabbt så beror det oftast på att föraren inte är uppmärksam på den nya hastigheten eller inte respekterar den.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/sv_se/GUID-5D3D4014-4E98-45D7-8BBC-F76BCA9CEC05.html

Jag har inför mitt förra EV köp provkört det mesta som fanns på EV marknaden (och ett antal hybrider och ICE) 2019 och i princip alla hade farthållare som läste hastighetsskyltar några bättre än andra men ändå Mitt Tesla disaster varade inte länge nog för att få grepp om funktionen men det låter ju som om det är bortkastade pengar på en option som inte funkar…

Är väl bara en gammal gubbe…

Det är en ofta riktad kritik mot Tesla – det är precis som att de vill hoppa över vissa steg mot att underlätta för föraren för de anser sig hela tiden vara så nära “riktig självkörning”.

Farthållare och adaptiv farthållare använder jag mest på motorvägen. Tror det är rätt vanligt att folk gasar och bromsar utan farthållare på vägar med hastighetbegr. på 50km/h och lägre.

Lite intressant att du skriver att resten av hastighetsbegränsningarna ses som rekommenderade. Är väl bara de blåa 30-skyltarna som är rekommenderade. Alla andra är absolut regel och om du blir tagen där och kör för snabbt så blir det böter/straff och säkert även en viss förnedrande kommentar av kontrollanten som du gärna undviker.

Jag tycker rent generellt att det skall bli intressant att se hur det nya regelverket om ljudsignal när du kör för fort kommer fall ut. Idag har jag en bil där hastighetsskylten i head-up-displayen blinkar om man kör för fort. Detta är, för mig, inte riktigt tillräckligt för att jag omedelbart skall dra ner hastigheten från säg 72 till 70. Den slutar även blinka efter ett tag. Men hade den börjat pipa så tror jag nog att jag omedelbart att sänkt ner till 70 och slagit på farthållaren.

Vad jag menade med rekommenderade är att vi locals inte allt för ofta håller dom på släta raka vägar mellan åkrar i vårt Öppna Landskap men 40 i byarna och 30 vid skolor håller vi hårt på då vi bor i byar och blir vansinniga när bilister inte respekterar dom

Jag kör till 90% på farthållare och på större vägar lägger på 10-20 km/h tycker det är en fantastisk funktion sen jag först upplevde det på en E-klass Benz Hybrid för säkert 15 år sedan och på BMW i3 där den även funkade i rondeller så nu används den allt som oftast i mina senaste två ID.bilar där den funkar bättre och bättre i senare mjukvaruuppdateringar det är nuförtiden väldigt sällan dom läser “fel skyltar” och har ett mjukt flyt vid hastighetsändringar