Aiways ett döende bilmärke i Sverige?

Hej, jag har kikat på Aiways U5, en elbil som får dra 1500kg och 1345kg på B- kort!? Men det verkar vara få bilar sålda(168st), 3-4 2022 bilar till salu på nätet och 3-4 serviceplatser och Västerås mest norrut!? Är det ett döende märke i Sverige? Verkar prisvärd, rymlig välutrustad i Xc60 Storlek. WLTP på 400km (realistiskt 300?)

ACladdning 3,7kw(!?)Och senare årsmodell oklart när( 2022/23), har fått 11kw AC?.

CCS var 90kw och tester verkar tycka det är långsamt(själv van med Typ2 11-22kw :slight_smile: )

Någon som har omdömen om hållbarhet, service , reservdelstillgång?

Mvh Peter i Norrbotten, Renault Zoe 2019

Jag skulle säga att det troligen finns bättre val att göra än Aiways U5. Inte bara på grund av det skrala servicenätet.

1 gillning

Vad finns det då för val i begagnat/nytt som får dra minst 1200kg hästtransport, kostar under 200 -300000 och gått mindre än 8-10000+mil?

Och dessutom inte behöver mer än B-kort?

Jag har inte hittat den bilen idag annat än bara Aiways u5.

Id3 hade varit perfekt storlek/vikt men 75kg på kroken är bara dåligt av VW.

Det är 300,750, 900 kilo dragvikt på B-kort för de flesta om de ens får dra något alls!?

Eller blir det 4250kg ny gräns för elbilar framöver

Är den så dålig för 200-250.000 begagnad?3.7kw är ju kasst för hemmaladdning förstås.

Kom 11kw AC 2023 eller under 2022? Hittar ingen info nånstans på nätet eller youtube.

Sedan påverkar förstås osäkerhet med märket och serviceställen och ev.sndrahandsvärde

Kan ju bli dyr affär om det inte finns service och reparationer/reservdelar. Läst på tyska forum att det är problem där med garantirep bla.

Säkert inte dålig sålänge den håller.

Denflesta kineser laddar 7,3 på enfas om laddstolpen pallar så det är bara hemma som den kommer ladda jättesakta.

Jag skulle inte köpa en dock, om jag inte absolut primärt behövde dragvikten.