Planen var 10 dagar i Italien men livet andra åtaganden och en bil jag inte ville missa hemma i Sverige så det blev tre intensiva dagar i Italien
Väl i Milano hade Marco som lovat hållit en av sina två A290 GTS åt mig (dom har beställt fyra till) där stod den i all sin Alpine Bleu glans och väntade
Lite historia På 60 70 och 80talet fanns det mängder av tillverkare och tuning firmor i Frankrike som byggde egna och på befintliga bilar rena tävlingsbilar Gordini och Alpine var ledande Gordini byggde på befintliga Renault bilar man trimmade motorer byggde om bromsar och fjädringar den mest kända och idag kultförklarad var Renault R8 Gordini en tre-box-bil med motorn bak som på banor och backtävlinga gjorde rent hus med dyrare och mer exotiska bilmärken Alpine använde sig av Renault komponenter men byggde egna chassin i aluminium och karosser i glasfiber dom legendariska rallybilarna A110 vägde sällan mer än 6-700 kilo och vann sina klasser i dom stora rallytävlingarna på kontinenten På senare år är Gordini ett minne blott medan Alpine tävlar i F1 och 2018 släppte man en nytolkning av A110 som av hela motorpressen har höjts till skyarna som den bästa sportbilen som pengar kan köpa jag har kört en hel del A110 och håller helt med Den 1 juli 2026 rullade den sista A110 av bandet och produktionen lades ner till förmån för elbilstillverkning och planen var en tredje generation A110 som EV men protesterna blev högljudda och Alpine överväger att sätta ICE A110 i väldigt limited produktion igen
Den Alpine Bleu färgen stämmer inte helt med den klassiska French Racing Blue den är mörkare och Metallic bilen parkerad ser otroligt muskulös ut med sina bredare skärmar djupare stötfångare och så är det dom där två “extralysena” jag förstår att det är ett arv från Alpine genom tiderna men personligen stör dom lite men… A290 är bredare och lite längre än R5 men man känner igen den Inredningen i GTS (som är snäppet över Performance som är topp i Sverige) är så otroligt smakfull en inredning i nappaläder alcantara och microfiber som går i gråskala med lite blåa accenter Instrumentbrädan har samma 10” skärmar som R5 och det känns otroligt befriande att slippa stora blaffiga skärmar mittkonsolen är tagen direkt från A110 med växelväljare och riktiga reglage för klimatanläggning ratten i perforerad alcantara är precis rätt stor och tjocklek med ett vred för regenerering touch knappar för volym och ADA systemen och så är det den röda OV knappen hämtad från F1 ett tryck ger en ordentlig boost för några sekunder kanske lite video game för en gubbe
Chassit är magiskt på dåliga italienska kullerstensgator var den riktigt behaglig men när det började svänga jag tog “the long way home” så är bilen magisk den har någon form av electro hydrauliska “bump stops” som dom kallar det som styvar upp fjädringen ordentligt utan att bli stötig det finns inställningar för styrningen och något som ingen annan EV har inte ens Audi RS e-tron GT kan man stänga av antisladd och antispinn 100% det ligger alltid och lurar i bakgrunden men på A290 går det! Med ESC off så bär det ev den viftar gärna på baken går in i kurvor med minimalt understyr och kommer ut med överstyr om man kombinerar med starkaste genereringen och är en ovan förare kan det ge en riktig “tank slapper" med ordentligt lift off oversteer som kan sluta illa Den har någon form av diffbroms (mekanisk eller electonisk vet ej) som även den släpper lös så att man kan få uppleva äkta Peugeot 106 Rallye torque steer precis vad en gammal Hot Hatch räv älskar Vikten 1479 kilo är lite tyngre än R5 men den har fått riktiga Brembo bromsar från A110 och bredare karossdelar lägger på lite vikt men Marco berättade att Alpine F1 produktionen kommer börja tillverka huvar framskärmar bakluckor inredningsdetaljer i Carbon Fiber I sina autoclaver så att skala av några hundra kilo är nog inte en omöjlighet
Innuti är det som sagt en lyxig känsla men ändå sportig tyvärr är jag ingen större fan av sportstolar jag har svårt att få till en bra körställning men dom är bättre än andra Baksätet är inte direkt anpassat för två barnstolar det är lite trängre än R5 på grund av sportstolarna men jag fick in tolv lådor vin utan problem och sex lådor olivolja i bagaget med utrymme över
Gillar jag Alpine A290 SKOJAR DU! Känns som jag inte tar i när jag säger att den är världens bästa EV funkar till vardags och när det börjar gå fort och svänga lite växer det horn på gubben en trevligare bekantskap var det länge sedan och det var Ionic 5N men vete fan om inte A290 är snäppet vassare WLTP på 220 hästars GTS är 360km GLÖM DET som bäst lyckades jag med 250km som sämst 200km det är i princip omöjligt att köra den här bilen annat än 8/10 och jävlar vilket leende man har
Skulle jag köpa en? Det skulle bli alldeles för dyrt för att vara hållbart en uppsättning 18” OZ Racing fälgar med R-däck Carbon Fiber huv och framskärmar vita meatballs med eller utan nummer på dörrarna mm skulle bli riktigt DYRT Den finns just nu som 2a på listan efter ID.3 GTX men då ska jag köra Honda Super-N i Augusti och har inte kört ID.Polo GTI ännu
@norn Du som beställt en A290 du kommer leva i bilen första månaden iallafall fan va kul du kommer att ha Lycka Till