Jag som växte upp med bilar som Ascona ,Kadett , Rekord ,Commodore , kapitän , Admiral , Diplomat med flera . På den tiden när det kryllade av Oplar i Sverige. Hoppas på bättre tider för märket . Den här vore nog inget för en gammal gubbe som mig . Men jag tyckte den var fin . Från en tidning som kom i brevlådan.
Opel Grandland hade kunnat bli så bra om mannfick till laddningen och priset. Kan fortfarande tänka tillbaka på stolarna, snygg är den också ![]()
När jag var ung för länge sedan , och trånade efter Opel Manta . Då var allt Opel lite hippt bland ungdomarna. Rimligt prissatt sportiga bilar kom det fler av , som VW Scirocco och Ford Capri . Tänk om Opel kunde förverkliga den bilen på bilden , fast något mindre extrem kanske . Och bli nästan först med en Elektrisk sportig rimligt prissatt bil . Det skulle värma mitt gamla Opel hjärta . Det borde väl finnas yngre människor även i dag som skulle vilja ha en sån bil ? . Själv skulle jag kunna tänka mig Opel Astra kombi Electric , det är en snygg bil tycker jag .
Problemen med Opel började enligt min uppfattning i mitten av 80-talet när de släppte nya bilar som lovade runt men höll tunt, Kadett och Omega utsågs till Årets Bil 1985 respektive -87 och Vectran var ljusår modernare än Ascona som den ersatte. Calibra var vacker som en solnedgång och det ursäktade den småtrista Vectra-inredningen. Men så var det det där med kvaliteten och främst rostproblematiken, det var väl inget som startade på 80-talet utan snarare något som konkurrenterna kom till rätta med medan Opel till synes stod kvar på samma nivå och det tog tid för dem att ta sina problem på allvar. Jag minns när jag i slutet av 90-talet provkörde en ny Vectra och den nästan nya provkörningsbilen hade rost i skärmkanterna.
Nu tror jag att Opel är betydligt bättre än sitt rykte, jag tror rentav att de har varit det i gott och väl 20 år men varumärket har tagit för stor skada och Stellantis verkar inte ha en tydlig plan för hur den forna glansen ska återupprättas.