Hej, .
Brukar fråga min besiktningsman när jag besiktar min fossilbil om de har några jämförelser mellan fel på elbilar respektive fossilbilar, men har hittills inte fått några andra svar än att det vanliga med bromsar och dämpare m.m som återfinns i alla bilar är det de lyfter och det är ju kanske inte så konstigt.
Vore intressant få information om hur statistiken ser ut för rena elbilar jämfört med fossilbilar, nu när de funnits ett tag. Om t ex bromsar och dämpare m.m som finns på alla bilar påverkas åt något håll vad gäller fossil respektive ren elbil. Man vet ju att tyngden på bilarna ställer krav på däck som ett exempel, men det borde väl påverka dämpare och bromsar också kan jag tycka.
Sedan vore det intressant att höra vilka fel som är vanligast som gäller specifikt elbilar där kanske det datat återfinns mest hos återförsäljarnas serviceställen. Men just den delen kanske dels redan har belysts, eller är såpass hemligt att återförsäljarna inte vill delge oss konsumenter detta.
Vore detta inte nåt som ni kunde räta ut en del frågetecken kring i nåt kommande avsnitt i elbilsveckan om möjligt?
När jag ställt frågan och baserat på erfarenhet så är det, vad gäller besiktning, mest saker relaterade till vikten, typ däck, spindelleder, styrleder och knackstag, alltså relativt billiga grejer, sen bromsarna, som på andra bilar som körs försiktigt. Här borde VW klara sig bra med MEB där dom var smarta nog att sätta trumbromsar bak.
Elbilar är ju inte så gamla än att dom börjar få mycket anmärkningar men oljeläckage är inte ett problem, däremot en den tillverkare som drar bromsrören över batteriet, det kan bli ett problem i framtiden.
Bilar nuförtiden håller rätt bra mekaniskt rent generellt.
Zoe ZE40 verkar ha problem med spindellederna fram. De är samma som på Clio som är en 600kg lättare bil. Nu är det andra gången som de måste bytas. Ett skitjobbigt projektet om man byter hela länkarmen. Eller ca 9000:- och uppåt om Renault skall göra det. Denna gång skall jag bara byta själva bussningarna. Vi får se om det går…
5 år och 16500 mil.
På min ZE50 verkar det vara en uppgraderad lösning för den håller än så länge (också 16500 mil just nu).
Det börjar komma intressanta resultat nu på långtrullande taxibilar.
I Tyskland har ett taxibolag egen snabbladdare och verkstad, där de fixar det mesta själva på sina taxibilar.
Taxibilarna de har är mestadels elbilar, där Skoda enyaq är övervägande.
Förutom att de nu nästan kört 30 000 mil med sin första Skoda Enyaq first edition, så har de status på batteri och renoveringar av bilen.
Batteriet som snabbladdats hela tiden till 100% har fortfarande 78% kapacitet.
Däck har de bytt ungefär var 5000 mil och sedan har de fått byta främre skivbromsar och dämpare 2-3 ggr. Inredning och övrigt har också klarat sig utan att behöva renoveras trots alla passagerare som åkt med genom åren.
Om man nu kan får ner vikten på bilarna med främst lättare batterier framöver och sedan kan hitta bättre lösningar för framförallt bromsarna, så har man kommit långt.
Mercedes kanske är på något bra där vad gäller alternativ till vanliga bromsar, med sin ”in-drive brake” lösning.
Leasingbilar på 10 år . Först en Seat Leon Experiense 2015 , noll fel noll återkallelser på tre år , sedan VW Passat bensin , noll fel noll återkallelser på tre år , sedan Seat Leon laddhybrid , noll fel tre återkallelser varav den ena risk för brand i säkring till högvolts batteriet , bilen på verkstad i två dagar där dom tog ner batteriet för att komma åt säkringen plus någon annan elektrisk skit som dom bytte vid annat tillfälle . Nu Cupra Born , på 16 månader tre garantifel , läckande värmeväxlare , bilen ringer Cupra assistans intermittent men frekvent ibland , nu ingen kyla från AC . Vilken överdatoriserad sabla skit till bil , ett väldigt knappande med inloggning på nytt , för att få Cupra appen att funka igen efter att verkstaden nollat ? Bilens datorer . Skärmen som fryser med jämna mellanrum så man måste starta om den för att kunna ändra värmen
starta förvärmning endast med telefon , som ofta krånglar med ingen kontakt med bilen , eller ny inloggning med kod krävs
fjärrkontroll till Passaten funkade alltid perfekt , bara köra ner rutan på lastbilen när man passerar parkeringen och ut med armen för att starta värmaren , behövde inte stanna för att krångla med telefonen
olika tider varje dag så för inställning funkar inte . Glad att telefon aset inte har med dörrarna att göra i alla fall
. Jobbarkompisen föreslog att jag skulle köpa hans iordningställda Peugeot 604 Diesel , den kan man nog som på gamla MB dieslar tar ur 12 volts batteriet och motorn brummar vidare ändå . Väldigt sugen blir man . Han garanterade att den är helt dator befriad
. Blir jag sugen på att friköpa denna elbil ? Aldrig i livet ! en väldans massa tid och besvär för mig varje gång bilen ska på reparation . OBS mina erfarenheter, andra kanske har bättre tur ? .