Dom har nu släppt det på Youtube, en timme av lärorikt och frustrerande innehåll.
Tyckte i början att det var orättvist att inte få använda Chargefinder men vände efter lite betänketid och tycker att man testar ju faktiskt bilens Navi också.
Håller på att kolla på den just nu och nu 20 min in väljer dom redan intressanta laddstopp, två bilar på en 120kW laddare i Botorpström…
Hehe, ja, att välja den dagen med årets värsta snöstorm i Småland är kanske inte bästa dagen för ett 100-milatest (eller så är de det, men inte helt representativt).
Nåväl, med de förutsättningarna är det ända inte katastrof för de flesta av deltagarna.
Att köra 100 mil sommartid är ingen konst med nån elbil mer eller mindre, tycker detta är svinbra!
Positivt att alla bilar tog sig i mål, ja utom id7 då men en punka kan man ju inte rå för (fast hade ju inte påverkat så mycket om det funnits ett reservhjul)…
Men fattar inte, navitatorer i bilar är så kass fortfarande 2024, sjukt…
Och alla säkerhetssystem som packar ihop just när dom behövs som bäst. Nog för att dom inte kan fungera när sikten är dåligt eller bilen full med saltskit men det är ändå jättekass, helt plötsligt är en helt ny bil inte säkrare att köra än en från mitten av 2010-talet.
Jag trodde ändå Teslan skulle vinna, var förvånad att en kines slog den. Och allt gnäll på förarstödsystemen, känns som dom är långt ifrån självkörning i snöväder.
Vintertester sållar verkligen bort dåliga och bra bilar.
Kan inte annat än hålla med den goa gubben i ID7, även om sensorn är kleggad med snö kan man väl ändå få ha en dum farthållare…
Om man som biljournalist inte fattar att man inte ska ladda en tesla till 100% på en supercharger,(speciellt inte i en “tävling”) så kan man inte sitt jobb helt enkelt.
Fast det gjorde den ju inte, han sa ju att bilen sagt att det var 20 minuter kvar att ladda innan man skulle åka vidare, då hade han ändå pluggat ur och åkt…såklart man inte når till nästa mål då…
Frågan är om han hade visningen bredvid batteriet inställd på km istället för % och tog beräknad räckvidd därifrån, då stämmer det ju aldrig i och med den visar enligt WLTP (eller EPA?)
“Räckvidden som visas i Model 3 är en uppskattning av den uppskattade kvarvarande batterienergin baserat på EPA-klassad förbrukning” - tydligt i manualen.
Gamla eller nya sättet att räkna? Tesla fick ju nyligen återkallelse i USA för att inte visa för optimistiska siffror; kom den uppdateringen till Sverige också?