Andrahandsvärdet vad händer?

Nu när BMW officiellt säger att 4 serien dör när Neue Klasse kommer i produktion vad händer då Vi vet att M4 CS CSL och Competition där kommer andrahandsvärdet att stiga till ohemula höjder men hur går det för stackars i4

Hos VW handlare Carla mfl är golven fulla med 3 år gamla lågmilade ID.3 (precis som face liften kom som i min bok är riktigt lyckad) dom kostar ner emot smärtgränsen på 200.000 min kusin köpte en 22a för 250.000 hos Carla min ID.3 fullutrustad 1st Edition står hos ÅF för (väldigt prutbara) 279.900 dessa priser är i princip halva nypriset Och snart kommer ID.4orna…

Min lokala surdegsbagare köpte förra våren en 2 år gammal Model 3 enligt honom “skitbilligt” nu är han “så jävla trött på skiten och den där jävla Elon” och försöker sälja den men han kommer att ta en galen förlust på sitt “skitbilliga” inköpspris men “det är vad det är nu ska jag ha en EV från ett riktigt bilföretag” Han har också en Nissan e-NV 200 “som jag alla dagar hellre åker i” Vart är Teslas andrahandsvärde på väg?

Hur det blir med Kineserna som vräks ut på billig privatleasing kommer vi snart se min vän på DNB Bilfinnans uttrycker det försiktigt “det kommer bli ett jävla blodbad”

Dom stackarna som hann ta leverans av en Fisker Ocean står bokstavligen med Svarte Petter på hand

Jag vet att det från EV kretsar klagas på gammelmedias rop på “Vargen kommer” om EV bilarnas livslängd är dom som mobiltelefoner förlegade efter 5 år och ingen vill ha dom och hur inverkar det på andrahandsvärdena

Jag killgissar att dom €25.000 bilarna som börjar dyka upp e-C3 och liknande kommer att ta mycket mindre stryk på begagnatmarknaden då dom inte har en massa flash tech som väldigt fort bli gammalt lyssna bara på alla jättenöjda E Golf och E Up! ägare dom bilarna känns fortfarande relativt moderna och funkar perfekt som daily drivers

Den som lever får se…

Håller med. All cool tech har en baksida som inte belyses tillräckligt.

Bilarna ska leva i 10-20 år, är dom fortfarande lika roliga när dataplanen är slut eller mobilnätet som ligger på rentav är nerstängt, har ju varit mycket gnällande nu med semigamla bilar som går över 2 och 3G, och biltillverkaren har inget ansvar alls.

Därför är ACP och AA så bra, det följer telefonen.

Håller också helt med. Utveckling går så fort och om det nu kommer en generation av 250tkr bilar så kommer det finnas otroligt många begagnade elbilar som är 3-7 år gamla som kommer vara helt ointressanta.

Kopplat till detta så anser jag även att den klassiska modellen där nybilsförsäljningen där man förväntar sig att företagsleasing skall svälja en stor del och sedan att privatmarknaden skall få köpa dessa bilar när det blir 3 år gamla inte håller när det kommer till elbilar. Detta fungerar om utvecklingen går mer långsamt men inte när det kommer till ny teknik och nya produkter som är på väg att nå rimlig nivå.

Tror ni inte att det kan bli lite ändring när räntorna gör att privatleasingen blir dyr? SKall du betala tiotusen i månaden och bara få köra tusen mil per år eller lägga på lite på villan eller lägenheten och köpa en några år gammal elbil för 250? Den kan ju faktiskt bli rätt mycket billigare trots allt?

Själv står jag och tänker i de banorna, eller om man skall köpa en lite äldre bensinare. Det blir ju ganska många tusenlappar billigare per månad när allt kommer ikring.

Räntorna toppar ju nu och är på väg ner senare i år så det lär gynna privatleasing närmaste åren. Med det sagt så håller jag helt med om att det är bättre att låna på huset och köpa sig en bil, men då en ny 250tkr bil.

Ja, vi får se. Mitt avtal går ut till hösten. Det känns väldigt öppet vilken väg som är bäst (minst dålig).

Andrahandsvärdet på den bilen man äger är mest intressant om man ska sälja den “nästan ny”. Jag köpte en Tesla förra året väl medveten om att priserna är på väg ner. Men jag räknar med att behålla den betydligt längre än de tre år som är vanligt för leasing. Då när jag till slut ska byta bil så om priserna har gått ner exempelvis 30% på nya bilar och det sen har slagit igenom 30% på min begagnade bil gör inte det mig något. Prisnedgången i kronor på den nya bilen kommer vara högre än på min gamla.

1 gillning