Andrahandsvärdet vad händer?

Nu när BMW officiellt säger att 4 serien dör när Neue Klasse kommer i produktion vad händer då Vi vet att M4 CS CSL och Competition där kommer andrahandsvärdet att stiga till ohemula höjder men hur går det för stackars i4

Hos VW handlare Carla mfl är golven fulla med 3 år gamla lågmilade ID.3 (precis som face liften kom som i min bok är riktigt lyckad) dom kostar ner emot smärtgränsen på 200.000 min kusin köpte en 22a för 250.000 hos Carla min ID.3 fullutrustad 1st Edition står hos ÅF för (väldigt prutbara) 279.900 dessa priser är i princip halva nypriset Och snart kommer ID.4orna…

Min lokala surdegsbagare köpte förra våren en 2 år gammal Model 3 enligt honom “skitbilligt” nu är han “så jävla trött på skiten och den där jävla Elon” och försöker sälja den men han kommer att ta en galen förlust på sitt “skitbilliga” inköpspris men “det är vad det är nu ska jag ha en EV från ett riktigt bilföretag” Han har också en Nissan e-NV 200 “som jag alla dagar hellre åker i” Vart är Teslas andrahandsvärde på väg?

Hur det blir med Kineserna som vräks ut på billig privatleasing kommer vi snart se min vän på DNB Bilfinnans uttrycker det försiktigt “det kommer bli ett jävla blodbad”

Dom stackarna som hann ta leverans av en Fisker Ocean står bokstavligen med Svarte Petter på hand

Jag vet att det från EV kretsar klagas på gammelmedias rop på “Vargen kommer” om EV bilarnas livslängd är dom som mobiltelefoner förlegade efter 5 år och ingen vill ha dom och hur inverkar det på andrahandsvärdena

Jag killgissar att dom €25.000 bilarna som börjar dyka upp e-C3 och liknande kommer att ta mycket mindre stryk på begagnatmarknaden då dom inte har en massa flash tech som väldigt fort bli gammalt lyssna bara på alla jättenöjda E Golf och E Up! ägare dom bilarna känns fortfarande relativt moderna och funkar perfekt som daily drivers

Den som lever får se…

Håller med. All cool tech har en baksida som inte belyses tillräckligt.

Bilarna ska leva i 10-20 år, är dom fortfarande lika roliga när dataplanen är slut eller mobilnätet som ligger på rentav är nerstängt, har ju varit mycket gnällande nu med semigamla bilar som går över 2 och 3G, och biltillverkaren har inget ansvar alls.

Därför är ACP och AA så bra, det följer telefonen.

Håller också helt med. Utveckling går så fort och om det nu kommer en generation av 250tkr bilar så kommer det finnas otroligt många begagnade elbilar som är 3-7 år gamla som kommer vara helt ointressanta.

Kopplat till detta så anser jag även att den klassiska modellen där nybilsförsäljningen där man förväntar sig att företagsleasing skall svälja en stor del och sedan att privatmarknaden skall få köpa dessa bilar när det blir 3 år gamla inte håller när det kommer till elbilar. Detta fungerar om utvecklingen går mer långsamt men inte när det kommer till ny teknik och nya produkter som är på väg att nå rimlig nivå.

Tror ni inte att det kan bli lite ändring när räntorna gör att privatleasingen blir dyr? SKall du betala tiotusen i månaden och bara få köra tusen mil per år eller lägga på lite på villan eller lägenheten och köpa en några år gammal elbil för 250? Den kan ju faktiskt bli rätt mycket billigare trots allt?

Själv står jag och tänker i de banorna, eller om man skall köpa en lite äldre bensinare. Det blir ju ganska många tusenlappar billigare per månad när allt kommer ikring.

Räntorna toppar ju nu och är på väg ner senare i år så det lär gynna privatleasing närmaste åren. Med det sagt så håller jag helt med om att det är bättre att låna på huset och köpa sig en bil, men då en ny 250tkr bil.

Ja, vi får se. Mitt avtal går ut till hösten. Det känns väldigt öppet vilken väg som är bäst (minst dålig).

Andrahandsvärdet på den bilen man äger är mest intressant om man ska sälja den “nästan ny”. Jag köpte en Tesla förra året väl medveten om att priserna är på väg ner. Men jag räknar med att behålla den betydligt längre än de tre år som är vanligt för leasing. Då när jag till slut ska byta bil så om priserna har gått ner exempelvis 30% på nya bilar och det sen har slagit igenom 30% på min begagnade bil gör inte det mig något. Prisnedgången i kronor på den nya bilen kommer vara högre än på min gamla.

1 gillning

Då jag i veckan sålt en ID4 så har jag tydligt förstått att Riddemarks, Carla och alla andra spelare totalt har slaktat marknaden på dessa bilar, och att det nu kommer otroliga mängder leasingkontrakt som skall säljas av.

Riktiga skambud eller ”nej tack” var kontentan av att sälja en Max med extra allt och lite till. :grimacing:

Köpte den gjorde en av Swedbanks knutna partners och då skeppas bilen utomlands.
70000:- mer än bästa inhemska bud blev resultatet.

Så nya bilen får lågt restevärde den också. :face_with_peeking_eye::rofl:

Får man fråga vad du fick? Funderar själv på att byta till en i5 Touring.

325’ inkl båda däckparen, 21” + 20”
bilen har rullat 12500mil

Pratade med en begbilhandlar kollega i veckan om just Carla tydligen går dom med brakförlust och söker desperat nya finansiärer dom har köpt in mängder EV och Hybrider för alldeles för höga priser och nu när begagnatpriserna har sjunkit rejält går dom back på bilarna

Pratade med min ÅF och min ID.3 la dom ut för 279.900 den stog i 30 dagar utan napp då sålde dom den till en beg EV handlare i Danmark för 239.000 mindre än halva nypriset

Det finns mycket begagnat privatleasingbilar hos bilhandlare som står länge osålda och det gör inte direkt underverk för andrahandsvärden däremot blir det möjligt att köpa en ofta välskött lågmil bil med sommar och vinterdäck till ett prutbart vettigt pris

Min gamla far som köpte ny bil var 3 år sa alltid “har du inte råd att köpa kontant har du inte råd att köpa” han syftade på mellanskillnaden och som vanligt hade han rätt

1 gillning

Kontant! Då skulle det inte säljas många nya elbilar! Men gillar din fars resonemang! Min begagnade elbil har nog tappat 100 000kr på ett år om jag skulle försöka byta in den, att döma av begpriserna.

325 på 12k mil måste du vara nöjd med. Skulle säga att rimligt inpris på en sådan bil bör vara 200-250 beroende på spec och skick.

Prognos i5 Touring: Nypris 1M, 3år/12k mil 450 in.

Ja äga bil är ingen sparbössa, måste vara den dyraste konsumtionsvaran. Kommer återkomma med ett inlägg om kvaliteten på min elbil och konstiga felmeddelanden som dyker upp. Fick låna svärfars Polestar för kristi flygare då vår Kia Soul (2022) plötsligt gav ett felmeddelande.

Och detta är innan den kommande utrullningen av 25 000 Euro bilarna som ryktas komma under slutet av året eller början av nästa. Då räknar jag med att en hel generation av begagnade elbilar blir nära nog värdelösa eller får skeppas till andra länder som kommit betydligt kortare i övergången till elbilar.

Känslan är också att de elbilar (inklusive nyare versioner av redan släppta bilar) som kommer ut idag är så pass mycket bättre när det kommer till funktioner och avhjälpta barnsjukdomar att det blir mer och mer ointressant att köpa en begagnad elbil som ex gått 10 000 mil.

Det här med att nästan all nybilsförsäljning är diverse leasingkonstruktioner som administreras av återförsäljaren lät kanske bra i första läget, då handlaren också därmed hade kontroll över andrahandsmaknaden.

Lite som att kissa i byxan blir det kallt och obekvänt nu när alla dessa bilar kommer ut i en svag marknad…

1 gillning

Själv har jag aldrig riktigt fattat varför nybilsförsäljning till skillnad från många andra konsumentprodukter skall drivas av förmånsbilar och tjänstebilar. Jag har inget problem att någon har en tjänstebil om bilen är ett centralt verktyg för att kunna utföra ditt arbete. Ungefär som att jag behöver en dator för att göra mitt jobb. Men när bilen blir en förmån för en VD/chef som mest använder den privat så tycker jag det är fel och jag gissar också att det driver upp priserna för oss som saknar den förmånen och helst vill köpa våra bilar kontant eller med ett mindre billån.

Hade varit intressant att se hur branschen hade påverkats om du plockade bort all leasing(både privat och företag). Gissningsvis hade priserna på begagnat gått upp och färre nya bilar hade sålts och behövts byggas.

1 gillning

Operationell leasing hjälper ju företagare att ha råd med nya arbetsbilar, det är jag helt fine med. Restvärderna brukar vara så låga i slutet så det kvittar, fungerar mer som en inventarie utan avskrivning.

Håller annars med, om man skulle behöva köpa bilarna skulle världen se annorlunda ut, eller göra om hela leasingupplägget så det blir mer likt operationell leasing där man i princip betalar av bilen utan att ha ett lån på den.

Man se ju nu, låga andrahansvärden gör att fler har råd med en nästan ny bil så leasingen har ju gjort nytta för konsumenterna och omställningen, finansbolag överlever nog ändå…

2 gillningar

Jag är helt ok nöjd.
Fast är det rimligt att en bil tappar 65-70% av nypriset på 12000mil?
En bil som idag med likande utrustning kostar 690’ om du skulle beställa den från VAG. :face_with_peeking_eye:

Haft en hel del diskussioner med olika säljare när deras bud ramlat in och de är ganska eniga, men säger det inte rakt ut, om att deras upplägg bygger på skambud nu då det finns fler ID bilar än köpare, just för att detta var den bäst säljande elbilen under denna period när jag köpte den och det är många på väg ut på marknaden.

Så marknadsvärdet räknas, enligt säljare, på ca 340-360’ för en MAX med 10-11000mil, och bilarna utan alla paket hamnar runt 250-300’

Men marknaden utomlands för dessa bilar är betydligt mer gynnsam tydligen och därför kommer bilen exporteras.